Denuvo: Pirátství na PC nedokážeme vymýtit
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Denuvo: Pirátství na PC nedokážeme vymýtit

Denuvo: Pirátství na PC nedokážeme vymýtit

David Plecháček

David Plecháček

22
Reklama

Letošní rok má spoustu styčných bodů, z nichž se většina netýká her, nýbrž těch věcí okolo. Jestli bychom měli už teď v říjnu mluvit o tom, co se na herní scéně událo, rozhodně bychom mluvili o virtuální realitě, mezigeneračních upgradech konzolí a protipirátské ochraně Denuvo. Byť ještě není konec roku, pojďme si shrnout, co se s Denuvem událo.

Všechno to prakticky začalo už začátkem roku, kdy se čínská hackerská skupina 3DM nechala slyšet, že do dvou let nebudou vznikat prakticky žádné funkční cracky. Denuvo bylo označováno právě za důvod, proč pirátské hry vymizí. Mezi chráněné hry se zařadilo i Rise of the Tomb Raider, přičemž právě její ochranu hackeři z 3DM asi po 14 dnech prolomili.

Jenže z neznámých důvodů crack neuveřejnili a tak Lara zůstala pirátům zapovězená na další měsíce. Povedlo se až po půl roce, začátkem července. V té době se ale úspěch této antimanipulační technologie  šířil jako lavina a zástup her, které se na technologii spoléhají, se pomalu rozrůstal. FIFA, Just Cause, Hitman, Far Cry, anebo i Inside, ti všichni platili nemalé paníze za to, že jejich hry zůstávali v bezpečí.

Ale světlé časy netrvaly věčně. To, co u Lary trvalo přesně 193 dní, u Inside trvalo pouhých šest týdnů, a zdá se, že crackeři našli patřičnou recepturu, jak na rakouskou společnost Denuvo Software Solutions vyzrát. Její prodejní a marketingový manažer Thomas Goebl ale říká, že zamezit pirátům, aby hry přestaly pirátit na věky věků, není jejich cíl. „Musíte se na věc podívat z realistického pohledu. Neexistuje nic jako neprolomitelná ochrana.“

„To je něco, co našim klientům říkáme hned na úvod. Je to něco, co jim pomůže pracovat s nějakými vlastními předpoklady. Naším cílem je předcházet tvorbě cracků v rané fázi prodejů. Chceme vývojářům a distributorům dopřát období, v němž hra vyjde a současně s ní nevyjde ani crack, čímž je garantována její vyšší prodejnost,“ říká Goebl. Ostatně to není žádnou novinkou, první dny a týdny jsou pro hry vždy klíčové a jakékoliv manko se pak dohání velice obtížně. Hry, jejichž ochrany se podaří obejít hned v prvních hodinách či dnech na to pak doplatí - tak jako Jonathan Blows se svým The Witness.

„Pirátství na PC existovalo vždycky. Hry se vždycky kopírovali a crackovali. Pokud nějaký titul nepoužívá žádnou ochranu, je cracknutý ještě dříve, než vůbec vyjde,“ říká zástupce Denuva. V podobném duchu pro změnu hovoří výkonný ředitel společnosti Reinhard Blaukovitsch: „Nabízíme služby jako část skládanky, pomocí které vydavatelé mohou zvýšit tržby, aby uhradili náklady vývojářů.“

Jak Blaukovitsch dodává, jedni věří v DRM, jiní zase v přístupu user friendly. Naráží tak například na polský CD Project, který se rozhodl jít cestou bez jakékoliv ochrany, a slaví s ní úspěchy. „Tohle je o marketingu, o strategii a o tom, jakou cestou se vydavatelé chtějí vydat. Pokud se rozhodnou pro DRM, tak jim rádi pomůžeme,“ říká.

A jak se postupuje v případě, kdy se crack objeví? Ta procedura je stále stejná, společnost analyzuje, jak se to stalo a svou ochranu následně vylepší. „Je to hra kočky s myší,“ říká ředitel Denuva. A co říká na přežitek v podobě always online ochrany? Byl to výsledek snažení samotných vývojářů/vydavatelů. „ Pak si uvědomili, že lepší přístup spočívá v outsourcování této ochrany, neboť oni jsou specialisté na vytváření a na vydávání her, nikoliv na samotnou ochranu.“

A nějaké plány do budoucnosti? „Existuje spousta DRM řešení, ať už skrze Steam, UPlay nebo EA Origins. Neříkáme, kterou ochranu si mají vybrat. Chtěli bychom být číslo jedna ve chvíli, když se někdo rozhodne použít antimanipulační technologii, chceme být jejich první volbou,“ říká závěrem.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama