Co týden dal: Oheň na poli mikrotransakcí
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Co týden dal: Oheň na poli mikrotransakcí

Co týden dal: Oheň na poli mikrotransakcí

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

22. 10. 2017 16:00 8
Reklama

Naštvat i ty nejvěrnější herní příznivce není nic těžkého. Tak důležitým zákazníkům vývojářských společností není po chuti kdejaké rozhodnutí nebo systém, se kterými jejich mesiášové vyrukují. Zaručeně se ale spoustě hráčům zatmí před očima při zmínce o mikrotransakcích. Léta omílané a kontroverzní téma se opět dostalo do popředí díky Activisionu, nevyhlo se ale ani novému Assassin’s Creed. Vítejte u souhrnu uplynulého týdne, čas rozebrat, co se za posledních sedm dní v herním světě událo.

ACTIVISION PATENTUJE

Co týden dal: Oheň na poli mikrotransakcí
i Zdroj: Hrej.cz

Magazín Rolling Stone přišel se vskutku zajímavým odhalením. Společnost Activision, stojící například za čerstvým hitem Destiny 2, získala patent na technologii ovlivňující herní matchmaking ku prospěchu platícím hráčům. Zjednodušeně lze řící, že technologie spojuje hráče tak, aby je co nejintenzivněji motivovala k využívání mikrotransakcí. To by mělo probíhat psychologickým ovlivňováním hráčů, v případě využití mikrotransakce vám tak hra umožní v několika zápasech nově pořízeným vylepšením vládnout. Naopak pokud nejste ochotni platit, lepší hráči vám jasně dají najevo, jak moc vaše virtuální alter ego finanční injekci potřebuje.

Legální? Ano. Morální? Těžko říci. Přátelské k hráčům? Vůbec. Activision předložil návrh patentovému úřadu už před dvěma lety. Do svého vlastnictví jej získal nedávno. Activision ale rozhořčené reakce fanoušků krotí. Dušuje se, že se jedná o výzkumný projekt a technologii zatím v žádném nevyužil. To ovšem nijak nezamazává nevoli rozpoutanou prostou existencí technologie. Podobné systémy prostě ve hrách nevidíme rádi.

Není tedy divu, že nervozitu v příznivcích vyvolává i Ubisoft s připravovaným Assassin’s Creed Origins. Letošní egyptské pokračování assassínské ságy bude obsahovat nechvalně proslulé lootboxy.  Bedny nejsou pro sérii žádnou novinkou. Ostatně se v nějaké formě objevily téměř v každém díle. Občas ale vývojáři při jejich designu neudělali úplně šťastné kroky. Především v případě rozporuplného Unity šlo o velice frustrující systém odemykání truhel například pomocí mobilní aplikace. Antická novinka by ale podobnými problémy trpět neměla, montrealská společnost slibuje, že budou bedny plně dostupné všem hráčům prostřednictvím herní měny.

POZDRAVUJE VÁS DON SALIERI

Co týden dal: Oheň na poli mikrotransakcí
i Zdroj: Hrej.cz

I tato hláška jistě utkvěla v paměti většině tuzemských hráčů. První Mafia se od svého vydání v roce 2002 stala v našich končinách naprostým kultem a téměř nedotknutelnou modlou, demonstrující schopnosti českých vývojářů. V posledních letech se ale zájemci o nostalgickou výpravu do města Lost Heaven potýkali s komplikovanějším přístupem ke hře. Bez fyzického nosiče jste se ke hře legálně nedostali, navíc na moderních systémech a obrazovkách nefungovala vždy úplně ideálně.

Prostřednictvím serveru GOG se ale Tommy Angelo, Paulie, Sam nebo třeba Ralph vrací na scénu. Za zhruba 250 korun dostanete kus (české) herní historie, bez protipirátské ochrany a bohužel i bez licencované hudby a zatím i bez českého dabingu. Stárnutí her se holt na licencované hudbě podepisuje negativně. Z podobnými problémy se ostatně v minulosti na Steamu potýkal i druhý díl. Na druhou stranu to Mafii ubírá pramálo na její osobité atmosféře a filmovém půvabu. Korunní klenot brněnských Illusion Softworks má i po patnácti letech stále co nabídnout.

OVLADAČ I PRO POTĚR

Co týden dal: Oheň na poli mikrotransakcí
i Zdroj: Hrej.cz

Zbystřit by měli rodiče malých pařanů a fanoušků konzole PlayStation. Společnost Hori připravuje pro nejmladší herní příznivce speciální gamepad optimalizovaný pro drobné dětské ručičky. Oficiálně licencovaná periferie nabízená pouze v zámoří nicméně překvapivě nevsadí na bezdrátové technologie a raději se spokojí s osvědčeným kabelem. V rámci ochrany dětských očí by měl sice být až tři metry dlouhý, bezdrátové technologie ale v dnešní době považujeme za naprostý standard a jejich absence působí minimálně překvapivě.

Téměř polovičních rozměrů oproti klasickému DualShocku 4 dosáhli autoři předesignovaným tvarem, konkrétně absencí rohů na uchopení ovladače. Stejně tak chybí ovladači touchpad, vibrační motorky, reproduktor, senzor pohybu nebo barevné světlo. Prostě se jedná o maximálně očesaný a minimalistický ovládací prvek. Při ceně přesahující v přepočtu 700 korun a lehce úsměvném vzhledu ovladače tak novince přehnaný prodejní úspěch prorokovat nelze.

MRAČNA NAD SINGPLAYEROVÝMI SVĚTY

Co týden dal: Oheň na poli mikrotransakcí
i Zdroj: Hrej.cz

Jsou hry výhradně pro jednoho hráče skutečně přežitkem? Problematika ústupu čistě singleplayerových her přidělává vrásky všem příznivcům offline hraní. Uzavření studia Visceral, pracujícího na singleplayerovém titulu ze světa Star Wars, jen přidalo oheň pod kotel pochybností o budoucnosti hraní bez živých souputníků. Úspěšných singleplayerových titulů stále ubývá, za poslední dobu dokázaly uspět pouze zavedené značky jako Mass Effect nebo Deus Ex. Skutečně díru do světa zvládají dělat jen obří tituly jako Zaklínač 3. Obecně se vývoj ubírá spíše směrem otevřených světů, arénových stříleček a akčních her kombinujících offline i online hraní. I do her mířících jakkoliv přímo směrem k singleplayeru přibývá množství sociálních prvků a mikrotransakcí.

Destiny, Division, Ghost Recon: Wildlands, Overwatch… Nejúspěšnější tituly poslední doby se všechny vyznačují silnou složkou hry více hráčů. Proti proudu se vývojářská studia vydávají jen ojediněle. Z těch největších lze zmínit snad jediného mohykána, marylandskou Bethesdu. Vydavatelé sérií Wolfenstein, Dishonored nebo Fallout stále v singleplayer vkládají dostatek důvěry, tím se však na poli AAA vývoje stávají spíše černými ovcemi.

Hlavním důvodem úbytku nemultiplayerových her jsou samozřejmě finance. Finanční výhodnost vývoje online hraní je mnohem vyšší a šance na masivní zisk téměř stoprocentní. Ten fakt, že multiplayerové tituly lze většinou bazarově přeprodávat pouze v omezené míře vynáší z byznysového hlediska podobné hry daleko nad ty, které lze jednoduše dohrát a obratem prodat dalším hráčům. Dalších zisků lze dosáhnout mikrotransakcemi, rozšiřujícími balíčky nebo předplatnými různých vnitřních služeb. V opačném případě ale prodeje nakopnou pouze možná příběhová rozšíření či vydání GOTY edicí

Svět se samozřejmě úplně nezbortil. Stále se můžeme těšit na pokračování sérií God of War, The Last of Us nebo Red Dead Redemption. Tím se však opět vracíme k problému zavedených značek. Podstoupit risk s novým jménem na trhu zřejmě nikdo ochotný není a ani do budoucna by se situace výrazně měnit neměla. Podrobnější rozbor s názory některých vývojářů zpracoval Honza Konfršt.

 

A tím se s dalším podzimním souhrnem loučíme. Opět jsme byli naladěni spíše na negativní notu, vývojářská studia nám bohužel mnoho důvodů k úsměvu na tváři nedávají. Ať už ale na technologické inovace Activisionu, vývoj singleplayerové herní scény nebo ovladače pro děti pohlížíme jakkoliv, buďme optimisté. Stále se kvapem blíží velké podzimní herní pecky a na dveře klepe i očekávaný Xbox One X, kterému se budeme hlouběji věnovat. Tak čtěte a Hrejte s námi!

Videa a podcasty za uplynulý týden: Hrajte s námi: EchoHrajte s námi: South Park: The Fractured But WholeHrajte s námi: Gran Turismo SportVidcast #75: ChuchelDohrajte s námi: Mafia IIhPod #608

Recenze za uplynulý týden: Battle Chasers: Nightwar, South Park: The Fractured But Whole, Rogue Trooper Redux, Gran Turismo Sport, Middle-earth: Shadow of War

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama