Co týden dal: Game Develop. Con speciál
První významnější veletrh, který nás tento rok čekal, je za námi. Ze San Francisca se na nás valilo množství zpráv, které měly určit ráz následujících měsíců. Před GDC jsme ale měli spoustu otázek, na něž jsme chtěli znát odpověď. Dozvíme se datum vydání a cenu PlayStationu VR? Představí nám společnosti Oculus a HTC/Valve něco, čím by nalákali spotřebitelé do dražších zařízení? Dočkáme se oznámení nových titulů, ať už pro virtuální realitu nebo těch konvenčních? Pokud si uvědomíme, že spolu s těmito informacemi opět přilil do pomyslného rendlíku zajímavostí svůj díl i Microsoft, zároveň že Tom Clancy’s The Division bořil rekordy, máme se v několika příštích tématech na co těšit.
Nebudu zde zastírat, že mi je veškeré dosavadní snažení Microsoftu zaujmout po chuti - není. Nápad s modulárním Xboxem ve mně nezanechal absolutně žádný pozitivní ohlas, a od té doby prakticky trnu s každou nově oznámenou zprávou, co dalšího nám tento obří korporát připravil. Můj skepticismus došel až tak daleko, že po bezprostředním ohlášení výše zmíněného konceptu jsem vyjádřil obavu, aby se z toho Sony nezbláznilo a nezačalo vymýšlet podobné - dle mého - nesmysly*. Jak mě ale z mého negativního smýšlení vytrhla pondělní zpráva, překvapilo mě samotného. Microsoft totiž přišel s vyjádřením touhy umožnit hráčům hrát multiplayer napříč všemi platformami. Rozhodně to není něco, co zvrátí vývoj soukromé války mezi Microsoftem a japonskou společností, ale nutno říct, že redmondský gigant touto zprávou získal kladné body.
Pokusným králíčkem podobných snah by měl být Rocket League. Ten dosud umožňoval online hraní mezi hráči na PS4 a u stolních počítačů, zatímco Xbox zůstával tak trochu stranou. Překvapivě, neboť i k těmto změnám UWP (univerzální windows prostředí) jistě dopomůže, zatím ale tato funkcionalita chybí. Jenže namísto toho, aby Microsoft utvořil své soukromé pískoviště pro majitelé Xboxů a počítačů, nabídl ruku i všem ostatním hráčům na trhu - Sony nevyjímaje. Podle vyjádření Šuheje Jošidy by ale v cestě nestálo ani tak technické řešení, jakožto právní dohady a celý moloch točícíc se kolem vydávání her. Tak uvidíme.
A pokud všechno klapne, vypadá to, že se na Xboxu objeví Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Tomu na tuto konzoli stála v cestě právě potřeba cross-platformních serverů, čemuž Microsoft donedávna bránil. Hra je na port podle Square Enixu připravená, ale zda k němu opravdu dojde či nikoli nikdo oficiálně nepotvrdil.
Ačkoliv se sám obecně nepovažuji za negativního člověka, skeptický zůstávám i co se týče virtuálních headsetů. Přesto, pokud bych měl vypsat sázkové kurzy na vítěze následného souboje v prodejích těchto zařízení, z trojice HTC Vive, Oculus Rift a PS VR by mělo právě posledně zmíněné ty největší šance na trhu dominovat. Ostatně rčení „peníze vládnou světu“ dává tušit, proč bych vsadil na tohoto koně. Na GDC totiž Sony oficiálně představila cenu, jež nepřesáhne hranici čtyř set eur, tedy hranici 11 tisíc korun (pro srovnání 19 tisíc korun Oculus a 24 tisíc HTC Vive). Jednak rozhodně nejsem jediný skeptik, kterého tato technologie stále ještě nepřesvědčila, a tak pokud by někdo mě podobný chtěl zařízení vyzkoušet, zvolí právě to nejlevnější zařízení. To, že by onen dotyčný neměl ty nejlepší hig-endové brýle - což ostatně potvrdil vice prezident Masajasu Ito - by jistě tolik nevadilo.
Druhým aspektem, který musí člověk vzít v potaz, je hraní her. Na hrách pro PlayStation VR údajně pracuje na 230 nejrůznějších vývojářských studií (např. FromSoftware, Avalanche, Codemasters), a do konce roku by mělo vyjít na padesát nových titulů. Ostatně ani takový Oculus nepřijde s málem her (na celý seznam čítající například Elite Dangerous nebo Project CARS se můžete podívat zde), ale kromě samotných titulů je důležitá i pohodlnost hraní - a zatímco zařízení od Sony prostě zapojíte a hrajete, u ostatních brýlí musíte mít dostatečně výkonný počítač, a celá cesta k VR zážitku ude mnohem složitější. Holt něco za něco… Celkově za pravdu mi ostatně dává i analytická společnost Pierse Harding-Rollse, která zařízení pro PlayStation předpovídá šedesátiprocentní podíl na trhu. No, uvidíme už v říjnu!
BEZ DOTACÍ!
No a aby těch informací nebylo málo, přidáme trochu tvrdých dat. Adam Boyes ze Sony totiž přišel s tvrzením, že japonský výrobce nebude PS VR dotovat, jak mnozí z nízké ceny předpokládali. Zařízení by si na sebe mělo vydělávat již od samotného začátku. Informace zaskočila i Palmera Luckeyho, zakladatele společnosti Oculus, který cenu označil za férovou a ocenil snahy Sony srazit její hladinu co nejníže. Sám ale pochopitelně zbraně neskládá a připomíná, že ačkoliv se to tak může zdát, cena obou zařízení zase tolik vzdálená není. Navíc obě zařízení údajně cílí na odlišné spektrum zákazníků, a tak by si příliš konkurovat neměla.
POD 60 ANI RÁNU
Priorita je jasná - 90 snímků za vteřinu. PS VR ale bude umožňovat i vyšší framerate, až 120 snímků, mnohem větší starosti nám ale dělá dolní hranice. Samotní zástupci Sony totiž jasně deklarují, že cokoliv klesne pod hranici 60 snímků - byť třeba náhodným propadem - na svou konzoli si takovou hru nepustí. Jsem zvědavý, zda se jim podobnou strategii podaří dodržet bez výjimek…
DODATEČNÝ VÝKON? ANI NÁPAD
Pokud jste přemýšleli, jak všechnu tu parádu PS4 utáhne, trápit se tím není potřeba. Sony si věří. Věří si tak moc, že již dříve proklamovaná krabička, jež měla pomoct vlastním výkonem, vlastně vůbec nepomáhá. Ne s plynulostí hry - jejím úkolem je podporovat 3D audio a podporovat zobrazení i na jiných platformách. VR zážitek byste si těžko užili s vašimi přáteli, kdyby nevěděli a neviděli to, co zrovna vy, a Sony na tento aspekt pochopitelně myslí. Proto ona „výpočetní jednotka“ přenese obraz z headsetu souběžně na jakoukoliv obrazovku nebo televizi, a to v rozlišení 720p. Kromě toho byste si bez ní nezahráli standardní ne-VR hry na vaší helmě, neboť i to bude PS VR umožňovat.
*)
Leč někdo určitě namítne, že spekulace ohledně silnější verze PlayStationu nemají žádnou spojitost s tím, co dříve proklamoval Phil Spencer s Xboxem, i tak je to přesně ten druh zprávy, na kterou jsem narážel. Objevili se totiž spekulace, že japonský gigant chystá PlayStation 4.5, který by neměl být pouhou revizí v tradičním slova smyslu, ale byl by výkonově silnější. Naštěstí by eventuální revize pravděpodobně opravdu pomáhala primárně s chodem VR her a ostatní hráče by nijak nelimitovala, přesto si nikdo nemůže být jistý, co japonsko-americká válka přinese dál. Buďte obezřetní!
MOVE A KAMERA JDOU NA DRAČKU
Po oznámení technických specifikací PlayStationu začala o některé nezbytné doplňky hotová rvačka! Kamery, které nespokojení uživatelé z nepotřebnosti kolikrát prodávali, jsou nyní žhavým zbožím, jehož bazarová cena několikanásobně narostla, a takový ovladač Move, který byl již dříve v kamenných prodejnách téměr nedostatkovým zbožím, dnes těžko pohledat. Budiž tyto dvě věci dalším důkazem, že letošní rok patří VR mánii.
Zastavme se na chvilinku u dalších studií a zajímavých oznámení her pro VR. Ubisoft kromě již známého Eagle Flight představil projekt s názvem Assassin’s Creed VR. Co se pod ním bude skrývat není jasné, zlí jazykové tvrdí, že vůbec nepůjde o hru, ale o nějaké video, jež se natáčela společně s filmem, i tak se ale série Assassína značně rozrůstá co do diverzity na trhu. V tuto chvíli není známo ani pro jaký headset bude experiment k dispozici.
Únik informací nám také prozradil nějakou z aplikací pro HTC Vive, které v tomto dosud zůstávalo bokem. A Vive vytáhlo rovnou pěkně těžký kalibr - video nám ukázalo experiment Hvězdných válek. Opět nevíme, co se ze Star Wars: Trials on Tatooine VR vyklube, pokud se ale bude jednat o hru, byla by to pecka. Není těžké představit si, jak hráč využívá Vive ovladače jako světelné meče!
Možná by se zdálo, že na velkých veletrzích se letos bude pozapomínat na konvenční tituly, ale chyba lávky. Hned dvou exkluzivním počinům pro PlayStation, na které všichni netrpělivě čekáme, se dostalo ujištění letošního data vydání. Jak dlouho vyvíjený The Last Guardian Fumita Uedy, tak na loňské E3 představený Horizon Zero Dawn od Guerrilla Games vyjdou ještě letos. Pro Sony se bude jednat o bohatý rok. Ratchet & Clank, Uncharted, konzolově exkluzivní No Man’s Sky a pak ještě to VR… no, je toho fakt dost!
Další hry na veletrhu blíže představil Paradox. 6. června by mělo vyjít Hearts of Iron IV, válečná strategie zasazená do největšího válečného konfliktu v dějinách lidstva. Vývojáři se zaměřují jednak na válečnou, ale i ekonomickou a politickou oblast hry. Co se týče umělé inteligence, chtěli by dojít tak daleko, aby vedla ostatní národy přesně tak, jak by je vedli skuteční vůdci druhé světové války. Druhou hrou, kterou Paradox zaštiťuje, je nové oznámené RPG Tyranny. To má na starosti studio Obsidian, jež stojí za veleúspěšnými Pillars of Eternity. Tyranny by nám mělo ukázat válku dobra a zla, v níž by mělo zlo díky našemu přičinění tahat za delší konec provazu. No a datem vydání se kromě Hearts of Iron chlubí i vesmírná strategie Stellaris. Ta vyjde už 9. května, a my budeme u toho.
No a na oznámení došlo i mimo veletrh GDC. Druhá epizoda The Walking Dead: Michonne dorazí již 29. března, poslední, třetí, pak v průběhu dubna. Pak jsme se dočkali data vydání třetí části epizodické pohádky King’s Quest, které se dočkáme po čtyřech měsících od epizody minulé, a to konkrétně 26. dubna. Zřejmě nejzajímavější zpráva se ale týkala japonského studia PlatinumGames. Ti nám totiž své Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan ukáží 24. května. A teď do Manhattanu aktuálního…
Leč za ty nejvýznamnější hráče většinou považujeme trojici Vive, Rift a PS VR, samotných zařízení je mnohem víc. Tuto konstelaci se rozhodla narušit společnost AMD se svým projektem Sulon Q. Uvidíme, zda přinese kýženou revoluci nebo nastíní příští evoluci, ale myšlenka headsetu s vlastní výpočetní jednotkou nezní úplně špatně. Pravda, mnoho toho opravdu nevíme, kam se všechen výpočetní hardware nasouká a kolik bude případně vážit může být jednou z klíčových otázek, ale pokud chcete mít přehled o tomto trhu, není radno nikoho podceňovat.
Než si popovídáme o úspěších v zahraničí, zavítá k nám na domácí půdu. I tady Tom Clancy’s The Division trhal rekordy, neboť Pavel sepsal snad nejdelší recenzi na Hrej.cz vůbec. Ale nebylo zbytí. Hru, která osciluje někde na pomezí akční kooperativní střílečky a MMORPG, je potřeba probrat ze všech možných i nemožných úhlů, aby čtenář získal co nejlepší představu o obsáhlosti, možnostech a mechanismech celého díla. Pavel zůstal rozkročen někde na půl cesty mezi širokou škálou možností a silnou repetitivností, což se odrazilo na výsledném hodnocení. Největší problém Divisionu tkví v tom, že od něj každý očekává něco jiného, a ne všem samotné očekávání naplní. Na druhou stranu je ale tohle přesně ten důvod proč je Division úspěšný i ve světě.
Tom Clancy’s The Division je totiž celosvětově nejvýdělečnější novou IP co se týče prodejů za první týden. Dosud toto prvenství držela MMO akce od Activisionu Destiny, která vydělala 325 milionů dolarů za 168 hodin. Division tento rekord překonal o pouhých 5 milionů a dosáhl tak výdělku 330 milionů dolarů. Pokud by každá prodaná hra byla základní verzí, dle VG247 by celkový počet kopií dosáhl 5 a půl milionu.
Jen tak mimochodem, první hráč vůbec dosáhl nejvyšší úrovně v Dark zone. Povedlo se mu to za 130 hodin, a během své poutě postřílel na patnáct tisíc nepřátel.
GDC je za námi, náš speciál také, ale informací, které můžete čerpat, je spousty. Dlouhá debata vzplála v pátečním hPodu, ale pochopitelně takřka neomezenou studnicí jsou naše novinky. A taky jsme měli nějaké ty recenze a videa!
Videa a podcasty za minulý týden:Hrajte s námi: Hitman: Intro Pack, Hrajte s námi: Tom Clancy's The Division, Vidcast 67: FiolaSoft Studio, hPod 526
Recenze za minulý týden:EA Sports UFC 2, Tom Clancy's The Division, The Town of Light
Člány za minulý týden: