Arma 3 Článek Český přehled: co chystají domácí herní studia?

Český přehled: co chystají domácí herní studia?

Ondřej Švára

Ondřej Švára

29. 1. 2012 23:00 3
Reklama

Vztyčený řemdih sebevědomě rozvířil vzduch nad českou herní obcí. Nově založené studio Warhorse nedávno oznámilo svoji první hru, která bude čerpat z husitských témat. Jméno nového českého RPG zatím neznáme, zato je jisté, že do týmu kolem ex-mafiána Dana Vávry investoval podnikatel Zdeněk Bakala a na příští generaci konzolí by Warhorse mohlo přicválat s něčím skutečně velkým. Času má relativně dost, do roku 2015.

Warhorse se po 2K Czech a Bohemia Interactive stalo třetím českým studiem, schopným vyrobit AAA hru s vysokými ambicemi. Tuzemská vývojářská scéna se tak vrátila zhruba na stav z předchozích let, než s Bohemií začalo úzce spolupracovat Centauri Production a zanikly Altar Games a Black Element. Jak vlastně nyní vypadá český herní průmysl, jenž do světa nedávno poslal Mafii II, druhou Armu či Machinarium?  Na to nejlépe odpoví náš hloubkový informační průzkum. Ponořili jsme se k těm nejaktuálnějším zpravodajským střípkům.

Mainstream? Opona nahoru pro Armu

Český přehled: co chystají domácí herní studia?
i Zdroj: Hrej.cz

Krom Warhorse zůstávají nejambicioznějšími českými studii 2K Czech a Bohemia Interactive. Pouze ta jsou nyní schopná vyrábět vysokorozpočtové hry ať už s cizím, či tuzemským kapitálem. Jaké tituly od nich můžeme v budoucnu čekat? V jasných konturách se zatím rýsuje hlavně třetí díl válečného simulátoru ArmA od Bohemia Interactive. "Projekt je vyvíjen exkluzivně pro PC a jeho vydání je plánováno na  druhou polovinu roku 2012," říká kreativní ředitel brněnského studia uvnitř Bohemia Interactive Ivan Buchta. Zároveň dodává, že finanční náklady na výrobu hry jsou podobné, jako při vývoji druhého dílu.

Krom podstatných vylepšení herního enginu přinese ArmA 3 zatím největší herní svět v sérii. A také a rozsáhlý a různorodý obsah. „Vzhledem k tomu, že děj je zasazen do blízké budoucnosti ve Středozemí, hráči se mohou těšit na moderní techniku, zbraně i podpůrné prostředky, boje v různorodém prostředí řeckého ostrova a nové typy hratelnosti, například potápění nebo ovládání bezpilotních prostředků," uvádí Ivan Buchta.

"Mezi další atraktivní rozšíření patří uživatelské vylepšování zbraní nebo inventář, který nyní umožňuje kombinovat různé oblečení a taktické vybavení. Samozřejmostí je rozsáhlá kampaň a multiplayer orientovaný na  kooperativní hru a velké bitvy," dodává Buchta.

Nevypadá to, že by Bohemii nějak zvlášť vykolejila aférka s řeckým ostrovem Limnos, který vývojáři vykreslili tak detailně, až to polekalo tamní úřady....

--------------

2K Czech se po vydání druhé Mafie a Top Spinu mediálně uzavřelo. Podle zákulisních spekulací je sice v přípravě třetí Mafia, ale nevíme o ní zhola nic a během posledních měsíců se naše infomovnost niijak zásadně nezlepšila. Dozvěděli jsme se vlastně jen o propouštění a opětovném náboru nových lidí. Například ve čtyřech prosincových inzerátech na serveru prace.cz hledalo 2K Czech výtvarníka pro postavy, výtvarníka pro prostředí, animátora a online programátora. Z toho vyplývá, že nová hra od 2K Czech by mohla mít plnohonodtný multiplayer. Nový pracovník se má postarat o vývoj online služeb jako je hlasový chat, tabulky či správu achievementů a také navrhne client/server architekturu a implementaci P2P protokolu.

--------------

Jedno z mála českých studií, které dnes pracuje na velkých projektech pro celosvětovou distribuci je i Vatra Games, tým se zahraničním kapitálem a podporou od Konami. Brněnská Vatra v současnosti dokončuje Silent Hill: Downpour, jehož datum vydání je naplánováno na třináctého března. O čem Downpour bude, se můžete dočíst v našem preview

---------------

Odborníci na adventury, bláznivé akce i dětské hry. Tak lze charakterizovat Centauri Production, autory detektivky Memento Mori, humorné zombie akce Půl Kila Mletýho, nebo Pohádky o Mrazíkovi. Centauri je jedno z těch studií, zaměřených na středně velké hry s potenciálem překvapit celý svět. A nyní vlastně už jenom čeká na vydání Mementa Mori 2, které německý vydavatel posunul z plánovaného podzimního launche v minulém roce na březen 2012. Doba nutná k dohrání Mementa bez návodu je přibližně dvacet hodin.

Budgetové království

Na export her do světa se v Česku soustředí i firmy, zaměřené na levnější produkci. Králem českého budgetu s odbytem v zahraničí je již dlouho pražské SCS Software se svými dopravními a loveckými simulátory. SCS nyní pracuje na Euro Truck Simulator 2, což je další pokračování her o kamionech ze sérií jako je 18 Wheels of Steel a Euro Truck Simulator. "Nová hra kombinuje prvky řízení kamionu a správu přepravní firmy. Termín dokončení je takové to v herním průmyslu známé When it's done, ale doufáme, že by to mohlo být už letos na jaře," říká k novému Euro Trucku šéf SCS Software Pavel Šebor. Rozpočet hry už podle něj překročil jeden milon euro.

Indie scéna. Tam, kde to kvete

Česká herní produkce se odjakživa potýkala s nedostatečným kapitálem pro tvorbu mainstreamových her, což má ovšem v posledních letech jeden pozivitní dopad. Nebývale se začala rozvívjet nezávislá scéna. A protože počet malých studií s potenciálem vyrobit solidní indie titul rok do roku roste, je stále obtížnější vybrat takové, který si momentálně zaslouží pozornost.

Všeobecně respektovaným Krakonošem v českém nezávislém hvozdu je stále Amanita Design, studio zodpovědné za světově uznávané Machinarium. Amanita se po hříčce Osada a portu Machinaria na iPad nyní soustředí na tři nové herní projekty - pracuje na dalších verzích Machinaria, dokončuje novou Botaniculu a má rozpracován koncept třetího dílu Samorosta. "U Machinaria dokončujeme PS3 verzi a chystáme jeho brzké vydání na androidich tabletech. Hra Botanicula už jde do finále, měla by vyjit snad v březnu pro PC a Mac a později také na tabletech," říká lídr Amanity Jakub Dvorský. K Samorostovi zatím může slíbit, že se od druhého dílu podstatně zvětší a stane se propracovanějším, což ovšem už nyní prodlužuje jeho vývoj. Termín vydání proto Dvorský nesdělil.

--------------

Nejen Warhorse vyvíjejí RPG. Jedno spatří světlo světa také díky pražskému studiu BeerDeerGames. Duo vývojářů Martin Jelínek a Martin Pivko chtějí ve hře nazvané Nyrthos stvořit indie "svět bez konce" v pohledné retro grafice s akční hratelností.

Svět Nyrthos má svoji historii a logiku, nicméně budoucnost je zahalená tajemstvím, a proto je hra fakticky neukončená a vývojáři by díky otevřenému designu chtěli plnit roli podobnou "pánovi jeskyně", kdy pružně reagují na vývoj herních událostí. "Obsah chceme doplňovat a otevírat pro hráče i nové herní možnosti tak dlouho, jak jen dlouho nám zachovají přízeň," říká Martin Jelínek.

Rozpočet Nyrthosu je titěrný. Jedinou investicí do něj je v podsatě jen volný čas obou autorů. "Hra je vyvíjena jako indie, což je z hlediska financí silně limitující, ovšem dokonalá svoboda při vývoji a absence jakékoliv autority má své nepopíratelné kouzlo," tvrdí Jelínek.

Nyrthos by měl být dostupný na platformách PC, Android a iOS. Otevřená beta by měla být spuštěna ještě do konce prvního kvartálu 2012.

Český přehled: co chystají domácí herní studia?
i Zdroj: Hrej.cz

-----------

Známe i další nezávislé studio s velkým potenciálem. Jmenuje se FiolaSoft a své aktuální arkdádovky PacIn prodalo na dvacet tisíc kopií. To jeho členy stimuluje k tvrobě dlaších indie her. V současné době se tým Filipa Krauchera rozhoduje, do jaké obchodní sféry svůj vývoj nasměruje. "Víme, že je velmi lákavý trh s mobilními hrami a s touto myšlenkou si pohráváme. Zároveň si ale uvědomujeme, jak je těžké se v této kategorii prosadit," říká Kraucher. Každopádně do budoucna se chtějí FiolaSoft věnovat hrám, jako byl právě PacIn. "Ani ne tak retro-stylem, jako spíš výpravností. Myslíme si, že PacIn měl v Česku na poli nezávislých her úspěch právě díky tomu, že hráčům vyprávěl pevný příběh," vysvětluje zakladatel studia.

V současnosti ve FiolaSoftu vytvářejí anglickou mutaci PacIna, která by měla být hotova do března (čeští vývojáři milují jaro!) a také dva nové tituly. Menší logická arkáda snad stihne vydání do konce letošního roku na PC, MACu, Linuxu, Androidu a iOS. O druhé hře, 3D akční adventuře, zatím Kraucher nemůže blíže hovořit.  "Je to na delší lokte. Bude nám trvat následujících pár let, než ji vůbec představíme. Rozpočet bude mít takový, abychom dosáhli "A" hry a právě za tímto účelem budujeme větší a zkušenější tým," konstatuje vývojář.

--------------

Bez zajímavosti není ani tvorba posledního studia v naem výčtu. Jmenuje se Hammerware a aktuálně si užívá úspěchu s Family Farm, což je tycoon flashovka, s farmářskou tématikou devatenáctého století. "Hru umisťujeme do různých distribučních kanálů, což je někdy nečekaný kus práce. Krabicového vydání jsme se dočkali v několika zemích (UK, Francie, Polsko) a v případě Německa dokonce začali dostávat royalties. Na Mac App Store jsme byli krátce v top 20," říká šéf studia Martin Procházka a podotýká, že se investice do projektu vrátila.

V současné době má Hammerware více aktivit. "Co se týče naší vlastní produkce, tak chystáme projekt pracovně nazvaný 'Remix', ve kterém přineseme tu nejvymakanější hospodářskou hru na dotyková zařízení (Android, iOS, Kindle). Neradi bychom mluvili o portu Farmy, protože skoro kompletně překopáváme celou hru," říká Procházka. "Přizvali jsme taky na pomoc umělkyni/animátorku, abychom posunuli vizuální stránku a přidali ilustrace. Jak to bude s rozpočtem tohoto projektu zatím nevím, ale prostředky jsou. Vydání bude letos,“ dodává.  O detaily a screenshoty se podělí později, teď je prý na představení hry ještě příliš brzy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama