cell-vsemocne-srdce-playstation-3
Novinka Cell - všemocné srdce PlayStation 3

Cell - všemocné srdce PlayStation 3

sleepless.

sleepless.

9. 2. 2005 06:40
Reklama

Procesor Cell sice proplouvá (nejen) herními informačními kanály už pěkných pár měsíců, ale teprve během posledních několika dní rozvířil tu pravou mediální bouři. Konsorcium firem Sony, IBM a Toshiba, jejichž inženýři už několik let na procesoru pracují, totiž vypustilo do světa první konkrétnější informace týkající se Cellu. Cell se stane srdcem konzole PlayStation 3, ale IBM a další už nyní plánují také výrobu grafických pracovních stanic určených pro animátory a další příbuzné profese. Krom toho by se však Cell mohl dostat i do mnoha dalších herních i neherních zařízení, od mobilních telefonů po přenosné počítače. Jaké jsou tedy jeho první specifikace?jeden 64bitový Cell se skládá z osmi výpočetních jednotek, každá z nich je schopna samostatně zpracovávat instrukceprvní verze čipu by měla běhat na frekvenci o něco vyšší než 4 GHz, pravděpodobně 4,6 GHzvýkon jednoho čipu by měl odpovídat přibližně 256 gigaFLOPS (nejpomalejší superpočítač z TOP500 zvládá 851 gigaFLOPS)obsahuje 234 milionů tranzistorů na ploše 221 milimetrů čtverečních, vyroben je 0,09 mikronovým procesem přímo na čipu je integrováno 2,5 MB vyrovnávací pamětidalší data se tahají dosud nevídanými rychlostmi stovek GB/s z operační paměti XDR skrze systémovou sběrnici FlexIO taktovanou na 6,40 GHz, původem od firmy RambusPodle některých zdrojů odpovídá výkon jednoho Cellu pěti navzájem propojeným procesorům Opteron s duálním jádrem. V každém případě je však jisté, že výkon Cellu bude možné přizpůsobovat různým typům zařízení prostě snižováním nebo zvyšováním počtu výpočetních jednotek v čipu, případně samotných Cellů. Mezi hlavní přednosti tohoto procesoru totiž patří právě snadné propojení s dalšími Celly (neboli "buňkami"). Výkon tak může teoreticky narůstat až do závratných výšin. PlayStation 3 by měl podle prvních informací obsahovat hned čtyři procesory Cell. Výroba procesoru má být zahájena ještě tento rok v továrnách IBM Fishkill (v New Yorku) a Sony Nagasaki v Japonsku. Nadále však zůstává otázka jak složité bude programovat hry (a jiné aplikace) pro Cell. S jistotou už však víme alespoň to, že na Cellu poběží mnoho různých operačních systémů. Schválně kolik Cellů bude potřeba ke spuštění Windows... ;). Zdroje: GameSpot, Tiscali, Slashdot

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama