BioShock
BioShock - herní fenomén dneška, který několik dní před svým vydáním láká nejen na své stylové pozlátko art deca šedesátých let. Koho by také nelákala podivuhodná návštěva utopistického města hluboko v samém středu Atlantiku, které nechává vzpomenout na bájnou Atlantidu. Jenže když havaruje dopravní letadlo přímo do náruče majáku, sloužícího za vstupní bránu do pitoreskního a pokrouceného světa jednoho arci génia, nemluvný hlavní hrdina jakožto jediný (vyvolený?) přeživší trosečník to vůbec tak lákavě nevidí.
Snad časem zjistí, že pád letounu nebyla jen náhoda, či technická závada? A vrátí se vůbec ještě někdy na denní světlo ke své rodině? Pokud přežije úklady zmutovaných obyvatel města Rapture, kdysi opájejících svá ega fantastickými podmínkami pro své nápady, kterým byl ten horní svět malý a moc spoutaný. Jenže se tu něco docela nedávno zvrtlo, takže před chvílí skoro ještě nádherné a živoucí město teď hnije zrůdnými kreaturami a zvrácenou morálkou svého pološíleného stvořitele.
Naštěstí náš trosečník není, zdá se, jediná rozumná bytost v této podvodní říši. Ještě je tu Atlas, zřejmě uvězněný průvodce, jenž radí a ukazuje cestu vpřed, i když to někdy vypadá, že není žádného návratu. Kromě průvodce má náš ztroskotanec k dispozici i mnoho dalších berliček, takže i díky lineárnímu postupu nemusí přešlapovat na místě, nýbrž se zadrženým dechem prozkoumat celý podmořský svět Rapture.
Tomu odpovídá i velice jednoduché a intuitivní ovládání, které ovšem umožňuje výskok i skrčení a hlavně díky namapování střelby a plazmidového útoku na čelní trigery přejde prakticky ihned do ruky. Pokud ještě netušíte, co jsou to plazmidy, tak vězte, že si na nás tvůrci připravili do plné hry přes 70 různých nadpřirozených schopností. Prakticky se jedná o speciální abilitky, které čerpají z biologického dopingu zvaného Eve. Jeho základní substancí je pro změnu další látka pojmenovaná Adam, kterou ostatně již dobře známé dětské sestřičky odebírají z těl mrtvých obyvatel. Právě díky Adamu ještě celé město vůbec funguje.
Demoverze konkrétně ukázala pouze několik málo dovedností, ale jak elektrický výboj, tak i ohnivé projektily nadělají dosti velkou paseku. Do plné hry je ale připraveno mnoho dalších libůstek, jako je zamrzání nepřátel, telekineze a ovládání předmětů myšlenkou a nebo hackování elektronických zařízení, čímž se mají na mysli hlavně bezpečností kamery a střelné automaty, či létající roboty. Velkým lákadlem tak má být mnoho rozličných způsobů likvidace nepřátel. Jestli zapálíte výbušnou směs a hodíte ji na protivníka, nebo ho nachytáte ve vodě za pomoci vysokého napětí, má být jen na vás.
Na každou potvoru totiž bude platit jiná taktika a hlavně jiný typ útoku, a to mluvím jak o plazmických útocích, tak i o klasických chladných a střelných zbraních. Demo nabízí sice jen zmíněný hasák, pistole a samopal, ale v plné hře bude muniční sklad opět velkorysejší. Jistě počítejte např. s bazukou, kuší, různými druhy pušek a nebo s tradičními granáty. Nechybí ani možnost lehkého zacílení přes mušku. Kromě desítek plazmidů i současnější zbraně budou moci používat rovnou několik druhů munice. Bezpečností dveře zkratuje elektrická kulka, přičemž její účinek má být citelně větší od obyčejné plášťové munice. Podobně na železné střelné strojky bude platit pro změnu protipancéřové střelivo a takto postupně vyzkoušíte ještě mnoho dalších typů kulek.
Tvůrci slibují i jednoduchý systém vylepšování vlastních zbraní. Pokud dojdete újmy neslučitelné se životem, objevíte se v nejbližší zhmotňovací komoře, která ve hře funguje na způsob checkpointů. Přitom životní energii lehce doplní např. nedojedené brambůrky a nebo pamlsky, co si jejich dřívější majitelé nestačili sníst. Na úrovni je také fyzika prostředí, což pěkně ukazuje např. strčení do pyramidy zavazadel v metru, která se velmi efektně rozutečou do stran a cedule na jejich vrchu zase pěkně spadne do blízké vodní nádrže, aby pomalu splynula s hladinou.
Nakonec jsem si nechal audiovizuální provedení, protože jak designem, tak i grafikou bude konzolový BioShock jistě dýchat na záda zatím asi nepřekonanému Gears of War (obě hry pohání stejný engine). Demo je sice poměrně krátké a nechává ochutnat jen nemnoho lokací, ale i tak je zdejší prostředí až mrazivě nádherné, stylové a velmi detailní, což potvrzují všudypřítomné plakátky a reklamy, které budou stále upoutávat vaši pozornost. Někdo brblá nad menším rozlišením některých textur na stěnách, ale jejich detailnost mi přijde naprosto v pořádku. Plakáty, kresby a obrazce jsou výborně čitelné a slušně ostré i při standardním režimu 720p, ve kterém hra na Xboxu nativně běží.
Plná hra vyjde nejdříve pro Xbox a počítače nejspíše již za několik málo dnů, ale již dnes BioShock jasně dokazuje, že pro někoho možná nudná střílečka může dostat zcela nečekaný náboj a zejména neskutečnou atmosféru.