Článek Bilance 2010: S digitalizací na věčné časy

Bilance 2010: S digitalizací na věčné časy

Ondřej Švára

Ondřej Švára

Reklama

Rok 2010 vytyčil v herním světě nebývale mnoho technologických a trendových milníků, jež se velmi výrazně projeví v následujících letech. V první polovině roku potvrdil sílu Facebooku jako platformy pro masové casual hraní, firmy v čele s Ubisoftem zkoušely nové metody protipirátských ochran, americké Expo oficiálně představilo pohybové ovládání a stereoskopickou grafiku a jeden neznámý Švéd potvrdil, že indie scéna v sobě skrývá obrovský finanční potenciál, pokud vystihnete správnou náladu publika. Ale i druhá polovina sledovaného období byla plná zajímavostí. Pojďme si je připomenout.

Dodatečně vysátý účet

Srpen přinesl dvě důležité hry - druhý Starcraft a druhou Mafii a podruhé se také jelo na významný evropský veletrh do Kolína nad Rýnem. Lipské Games Convention bylo tedy definitivně vystřídáno GamesComem. Mnohem důležitější události roku jsme si však uvědomili až se zářijovým komentářem k dodatečně stahovatelnému obsahu, neboli DLC. To se v roce 2010 stalo velice významnou součástí developerských výdělků. Právě v září vyšlo v placeném balíčku zakončení ságy původního Dragon Age s názvem Hon na čarodějnice a to vedlo k zamyšlení, jak moc dodatečně stahovatelný obsah ovlivňuje současnou herní ekonomiku a kvalitu plných her. Bez debat bylo jasné, že výrazně. Již v květnu společnost Activision ohlásila, že pět dodatků pro poslední tři Call of Duty (od čtyřky výše) včetně nového Stimulus packu pro Modern Warfare 2 se prodalo přibližně v sedmnácti milionech kopií, a to je částka, která přesně reflektuje, co dnes pro herní vydavatele DLC znamená. Přesvědčili se o tom hlavně příznivci české hry Mafia, která je považována za dosud největší oběť DLC. Byla evidentně rozkouskována již před vydáním plné verze s tím, že některé součásti, které teoreticky mohly patřit právě do ní, prodal vydavatel 2K později a zvlášť. DLC se v roce 2010 stalo fenoménem, který ovlivňuje a bude ovlivňovat hraní bez ohledu na to, zda se to lidem líbí či nikoliv.

Srpnové „kváák“: Již kultovní herní sešlost QuakeCon se konala v srpnu v dallaském hotelu Hilton Anatole. Osm a půl tisíce fanoušků se dozvědělo pár střípků k Rage - očekávané akci id Softu plánované na září 2011. QuakeCon byl poprvé pořádán v roce 1996 jako víceméně pivní schůze samotných členů id Softu a jejich přátel v texaském městečku Garland (220 tisíc obyvatel) asi dvě míle od sídla společnosti.

A kolik že bude stát ta hra zdarma?

Konec srpna a celé září bývá obdobím klíčových her. V roce 2007 jsme se seznámili například s Bishockem, tři roky zpátky s xboxovým Fable, v roce 2002 s Mafií a další dva roky zpět třebas s druhým Baldur´s Gate. Mnohem menší publicitu a také ohlas u kritiků si v tomto čase roku 2010 vysloužila hra Need for Speed: World. Přitom z hlediska budoucnosti hraní i čistého byznysu má nesmírný význam. NFS: World bylo původně zamýšleno jako klasické placené závodní MMO, ale již v době naší zářijové recenze se stalo takzvaným Free-to-play titulem. Hrou, která je stažitelná a hratelná zcela zdarma a musí si na sebe vydělat jinak. A to nejlépe mikrotransakcemi, tedy prodejem virtuálních předmětů, questových balíčků, slotů pro postavy a podobně. NFS samozřejmě nebylo první free2play hrou, avšak bylo prvním titulem, který se k tomuto modelu stočil pod extrémně ceněnou značkou a z popudu stejně tak renomovaného vydavatele. A v druhé polovině roku už jeho tah oficiálně následovalo hnedněkolik nově ohlášených velkých her. Nejvýznamněji působila listopadová novinka opět od Electronic Arts, které prozradilo pár střípků k Battlefield Play4Free. Je evidentní, že billboardová reklama, tolik známá třeba z pionýrského free-to-play titulu Anarchy Online, pomalu umírá a budoucnost mají mikrotransakce. A s nimi už celé online hraní. FreeToPlay s aktuálně desítkami vydělaných milionů na nových brněních či doplňkových levelech pravděpodobně pozmění význam masivního multiplayeru. Otázkou pouze zůstává, zda si klasické MMO typu World of Warcraft a free-to-play hry alias třeba Champions Online budou konkurovat, nebo ta druhá varianta časem pohltí první.

Září v pohybu:
Sony začalo prodávat PS Move, pohybový ovladač se svítící bambulkou na krku a launchem předstihlo o půl druhého měsíce konkurenční Kinect od Microsoftu. Ačkoliv Sony přesné prodejní výsledky nezveřejnilo, pochlubilo se v polovině prosince alespoň čtyřmi miliony kusů gamepadů předaných k expedici.

Spojené státy digitální

Přes digitální distribuci a s ní spojené služby jako Steam, EA Store, nebo Eidos Store nakupovalo v roce 2010 tolik hráčů, že některé společnosti udělaly malý pokusný krok k prodejní revoluci a nabídly některé své tituly pouze digitálně. Ve Velké Británii tak v říjnu učinili s PC verzí F1 2010 Codemasters a s Championship Managerem Beautiful Studios. Šlo o první velké mainstreamové hry (fotbalový manažer jí v GB zcela jistě je), které ignorovaly krabicové hraní a poslaly srozumitelný vzkaz všem příznivcům starých tradic - digitální distribuce posiluje. A aktuálně to dokládá třeba třicet milionů registrovaných uživatelů Steamu. Nebo zprávy z ekonomiky. Například Electronic Arts loni předpokládalo z digitálního prodeje přibližně tři čtvrtě miliardy zisku a dvacetiprocentní podíl celkových příjmů, přičemž obě cifry se mají letos nadále zvyšovat. Není divu. Hlavně ve Spojených státech amerických, kde již digitalizace mimo jiné takřka zničila kamenné videopůjčovny, je distribuce počítačových her po síti velmi populární. Za loňské první pololetí se tam prodalo jedenáct milionů downloadů a jen osm milionů krabic. Doba, kdy na digitální distribuci dosud stoprocentně spoléhala jen menší či nezávislá studia, aby ušetřila náklady, opravdu skončila.

Akce října: Stejně jako rok předtím, konal se populární nerdfest BlizzCon nejen v americkém Anaheimu, ale díky živému internetovému vysílání (za poplatek) také kdekoliv na světě v našich počítačích. Z různých kulturních vložek si diváci budou pravděpodobně nejvíce pamatovat taneční soutěž, při které si jeden z mladších vystupujících přímo na place zlomil nohu.

Teče zábava teče podmořským kabelem

Jako by vše klasické dostalo s podzimem 2010 na frak. V listopadu se totiž veřejnosti podruhé připomněla nová herní platforma Onlive a jako největší fenomén roku naznačila, jak moc bude internet a vůbec digitalizace veškerého herního obsahu v budoucnu významná. Onlive, které bylo oficiálně spuštěno v červnu a v listopadu dostalo v USA televizní mikrokonzoli, se skutečně stalo nejvýraznější záležitostí loňského roku. Jde totiž o zcela novou, dříve nezkoušenou, platformu, která boří vše špatné i dobré současných herních poměrů. Především se ukázalo, že cloud gaming, tedy hraní přes vzdálené servery, může technicky fungovat a že na základně toho lze prodávat hry za příjemné ceny, není třeba lidi otravovat protipirátskou ochranou a hlavně po nich chtít neustále silnější počítače či konzole. To jsou kladné vlastnosti Onlive. A ty záporné? Či nejisté? Zatím nikdo nemůže se stoprocentní jistotou říct, že systém vydrží zátěž milionů připojených hráčů, stejně jako nikdo neví, jak se Onlive i jiné společnosti provozující cloud gaming postaví k amatérské, nezávislé a modderské scéně. A jak také vykompenzují či omluví fakt, že zákazník z koupené hry nevlastní de facto vůbec nic, protože kvůli technologii vzdáleného hraní, se mu v počítači neukládají dokonce ani herní pozice.

Milionový listopad: Nejštědřejší oslík, co se pravidelně v listopadu otřese, nezklamal ani loni. Call of Duty si s novinkou Black Ops vedlo po odbytové stránce famózně. Během čtyřiadvaceti hodin prodalo 5,6 milionu kopií, což bylo o milion více, než rok zpět dokázalo Modern Warfare 2 a koncem roku už Black Ops tržilo přes jednu miliardu dolarů. Značka Call of Duty bez ohledu na to, že pitvoří vkus poloviny hráčstva, tu s námi vydrží ještě hodně dlouho.

Děkujeme XPéčka, odejděte

Popravdě řečeno, bylo extrémně těžké spojit s něčím významným loňský prosinec a skoro se to nepovedlo. Před měsícem se totiž nedělo vůbec nic. Jako by studia po Mikuláši zamkla dveře na petlici. Žádné vzrušení v kuloárech a skoro žádné zajímavé hry. Kromě vydání WOW: Cataclysm a Battlefield: Bad Company 2 – Vietnam nepřišlo na trh nic, co by skutečně stálo za zmínku. Nejzajímavější zimní informací se tak stala přeměna neohrožené Lary Croft v ustrašenou dívenku pro ohlášený restart série Tomb Raider a také výsledek průzkumu portálu Steam, ukazujícím na to, že PC hráči během roku opustili léta oblíbený operační systém Windows XP. Jedním z trendů loňského roku byl totiž přechod na Win 7. Ještě v únoru hlásil Steamu, že PC platforma stále ždíme poslední zbytky výkonu z XPček, ovšem v prosinci už byla situace jiná. Windows 7 se staly nejpoužívanějším OS a to v čtyřiašedesátibitové verzi, kterou aktuálně používá 35 procent zákazníků na úkor 25 procent XPčkářů. Z výběru operačního systému se dá odvodit i to, že hráči během roku pořizovali novou hardwarovou výbavu na mainstreamové úrovni čtyřjádrového procesoru, čtyřech gigabitů paměti a grafické karty podporující DirectX 11. Právě taková konfigurace sedmičkám svědčí daleko více, než XP. Jinak řečeno - teprve loňský technický upgrade přiměl hráče k velké softwarové změně, která ještě s MS Vista neměla příliš velkou oporu v logice. Blahopřejeme!


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama