Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů
i Zdroj: 505 Games / KUNOS Simulazioni
AC: EVO Článek Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů

Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů

David Bernard

David Bernard

3
Platformy Windows PC

Vůně benzínu, burácení motorů a pach spálených pneumatik. Italští tvůrci ze studia Kunos Simulazioni přijíždějí s novou iterací populárního závodního simulátoru.

Reklama

Sychravé lednové počasí vyloženě svádí k dlouhému vysedávání před obrazovkou, což mimochodem praktikuji za každého počasí, ale tentokrát se mám na co vymluvit. S příchodem 16. ledna jsem se rozhodl oprášit věrného společníka v podobě volantu Thrustmaster T300 RS, který jsem v posledních měsících poněkud zanedbával. Důvodem není nic jiného než spuštění předběžného přístupu pro závodní simulaci Assetto Corsa EVO, která vzniká v područí italského studia Kunos Simulazioni. První fáze předběžného přístupu sice příliš obsahu nenabízí, ale plány tvůrců jsou vskutku velké.

Nejedná se o recenzi, nýbrž o první dojmy z velmi rané fáze předběžného přístupu.

Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů
i Zdroj: 505 Games / KUNOS Simulazioni

Ještě předtím, než se pustím do sdělování mých prvních zážitků s Assetto Corsa EVO, je důležité upozornit na jednu skutečnost. Hra se nachází ve velmi rané části vývoje, s čímž je v případě zájmu nutno počítat. Obsahu je prozatím pomálu a ne vše funguje správně. Následující řádky se tudíž nesnaží o jakékoliv hodnocení hry jako celku, nýbrž o zprostředkování prvních dojmů z předběžného přístupu.

První metry na okruhu

Žánr závodních simulátorů je úzce spojen s poměrně velkými nároky na periferie, skrze které se na okruh vydáte. Ačkoliv se do Assetto Corsa EVO můžete pustit i pomocí herního ovladače, nedoporučoval bych to. Nejedná se totiž o žádnou Forzu Horizon či Need for Speed. Chce to prostě a jednoduše volant a pevně usazené pedály. Ano, pokud si ve hře navolíte nejvyšší úroveň jízdních asistentů, je Assetto Corsa EVO hratelné i na mnou vyzkoušeném ovladači Xbox Series, ale zážitek díky tomu rapidně klesá. S volanty se nicméně pojí i jejich často náročné nastavování, které je pro každý titul rozdílné. Nejinak je tomu i u Assetto Corsa EVO. Přiznám se, že jsem se s laděním řemenového Thrustmaster T300 RS tentokrát opravdu nadřel. Hra jej sice rozpozná, ale každou funkci musíte nastavit zvlášť. Příliš komplikované a nepřehledné uživatelské rozhraní tomu nepomáhá.

Ani po dvou hodinách jsem bohužel nebyl schopen nastavit volant tak, aby poskytoval citelnou a detailní zpětnou vazbu (FFB - Force Feedback). Při najetí na obrubník či štěrk jsem tak necítil absolutně žádnou změnu oproti hladkému asfaltu, což je obrovská škoda. Nedalo mi to a vydal jsem se pátrat po důvodech na diskusní fóra. Bohužel jsem nebyl jediný, kdo se s tímto výrazným problémem potýkal. Volant Thrustmaster T300 RS navíc v příspěvcích figuroval až podezřele často (nešlo ovšem pouze o tuto značku a model). Během hraní jsem sice cítil odpor volantu v zatáčkách, ale pocit z povrchu se nedostavoval. Při hledání řešení jsem ale narazil i na velmi pochvalné reakce hráčů, kteří se s těmito potížemi na jiných značkách nesetkali. Doufám, že se brzy dočkáme úprav či profilů pro širší spektrum periferií.

Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů
i Zdroj: 505 Games / KUNOS Simulazioni

Vstříc realistickým zážitkům

Samotný jízdní model Assetto Corsa EVO působil během času, který jsem se hrou strávil, solidně. Rozdíly ve výkonu a konstrukci jednotlivých vozů jsou cítit. Zatímco Abarth 695 Biposto vám sem tam nějakou chybu odpustí, u Porsche 911 GT3 Cup (992) se budete muset snažit o poznání více. Tvůrci se rozhodli pro využití vlastního enginu (Kunos Simulazioni Engine), díky čemuž se mohli zaměřit na vylepšení fyziky a pocitu z jízdy. Oproti předchozím hrám série chtějí autoři dosáhnout realističtějšího zážitku. Samozřejmě záleží, kolik jízdních asistentů aktivujete. Ani s nejvyšší možnou dopomocí ale nepočítejte s arkádovým jízdním modelem. Pokud si naopak asistenty vypnete, můžete se těšit na pořádnou řidičskou výzvu. Poněkud frustrovaný jsem nicméně byl z chování AI soupeřů. Jejich agresivita je opravdu extrémní a velmi často se mi stávalo, že mě nárazem do zadní části vozu otočili a závod tak skončil dříve, než začal. K těmto kolizím opakovaně docházelo i při startu. Vývojáři o agresivitě AI údajně ví a pracují na opravě.

Jízdní model Assetto Corsa EVO působí solidně.

Nový herní engine také autorům umožnil pokročit v oblasti vizuálního zpracování. Na dynamické počasí, které lze všemožně nastavit, střídání denní doby či na věrně zpracované vozy a okruhy se mi dívalo velmi dobře. Se současnou fází předběžného přístupu se nicméně pojí i místy problematická optimalizace hry. Na dnes již slabší sestavě s procesorem AMD Ryzen 5600x, grafickou kartou NVIDIA RTX 3070 Ti a 32 GB RAM jsem v rozlišení 1440p a s DLSS v režimu kvality dosahoval na mix středních a vysokých detailů zhruba 60 až 100 fps. To nicméně platilo pouze v okamžiku, kdy jsem se na trati pohyboval sám. V případě, že jsem se pustil do režimu Quick Race a na startovní čáru postavil AI oponenty, kterých můžete přidat až 27, snímková frekvence se odporoučela do velmi nepříjemných hodnot (30 a méně fps). Výsledná hodnota se přímo odvíjela od počtu AI soupeřů. Z velké části jsem ale narážel na limit grafické karty, která prostě a jednoduše už pro rozlišení 1440p není u nových titulů tou nejlepší volbou. Situace s hraním ve VR je údajně také velmi problematická, a to i na vskutku silných sestavách. Věřím ale, že se v plné verzi, která je plánována na letošní podzim, dočkáme v oblasti optimalizace zlepšení. Je možné, že se tak stane už během předběžného přístupu.

Dvacet aut, pět tratí

Předběžný přístup pro Assetto Corsa EVO bude postupně rozšiřován o nový obsah. První fáze je v tomto ohledu velmi skromná. Pustit se můžete do tréninku a režimu Quick Race. Správně bychom měli mít přístup i do řidičské akademie, speciálních událostí a k závodním licencím. Tyto aktivity jsou nicméně vázané na herní servery, které nejsou v době psaní článku dostupné (výpadek trvá již několik dní). Bohužel se tak s vámi nemohu podělit o dojmy ze zmíněných režimů. Na trénink a do rychlého závodu můžete vyrazit v jednom ze dvaceti licencovaných vozidel, a to na pěti tratích. Jejich seznam naleznete níže.

Vozidla

  • Abarth 695 Biposto
  • Alfa Romeo Giulia GTAm
  • Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce
  • Alpine A110 S
  • Alpine A290_β Concept
  • Audi RS 3 Sportback
  • BMW M2 CS Racing
  • BMW M4 CSL
  • Chevrolet Camaro ZL1
  • Ferrari 296 GTB
  • Ferrari 488 Challenge EVO
  • Ford Escort RS Cosworth
  • Honda S2000
  • Hyundai i30 N Hatchback
  • Lotus Emira
  • Mazda MX-5 ND Cup
  • Mercedes-AMG GT2
  • Porsche 911 GT3 Cup (992)
  • Toyota GR86
  • Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport

Tratě

  • Brands Hatch Motor Racing Circuit
  • Mount Panorama Motor Racing Circuit
  • Suzuka International Racing Course
  • Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari - Imola
  • WeatherTech Raceway Laguna Seca
Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů
i Zdroj: 505 Games / KUNOS Simulazioni

Slibná budoucnost

Ačkoliv je na první pohled patrné, že je první fáze předběžného přístupu pro Assetto Corsa EVO určena především fanouškům, kteří chtějí vidět průběh vývoje a svým způsobem se stát jeho součástí, hře nelze upřít solidní základy, na kterých chtějí tvůrci stavět. Autoři jsou navíc velmi transparentní, což dokládá i podrobný plán obsahu (roadmap), který bude postupně přidáván do předběžného přístupu.

Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů
i Zdroj: David Bernard /Hrej.cz / KUNOS Simulazioni

Plná verze, která má dorazit během letošního podzimu, slibuje obrovskou porci obsahu. Brzy by měly dorazit dvě nová auta, okruh Fuji Speedway a další speciální události (závislé na přístupu k serverům). Druhá fáze poté do hry přidá pět dodatečných vozů, okruh Circuit of the Americas, nastavitelné závodní víkendy, speciální události, galerii a možnost zpětného přehrání závodu (replay) a vylepšenou podporu pro VR a sestavy se třemi monitory. Později bychom se měli dočkat také zpřístupnění multiplayeru (hra prozatím běží pouze v režimu pro jednoho hráče) a první části otevřeného světa, který má ve výsledné podobě nabídnout 1600 km² v okolí německého Nürburgringu. Obsah plné verze Assetto Corsa EVO poté nabídne dvacet okruhů z celého světa, 100 automobilů různých kategorií a typů či propracované vylepšování a tuning plechových ořů. Pokud vše půjde podle plánu, zdá se, že se máme na co těšit.


Reklama
Reklama

Související články

Reklama
Reklama