Assetto Corsa EVO - dojmy z hraní realistických závodů
Vůně benzínu, burácení motorů a pach spálených pneumatik. Italští tvůrci ze studia Kunos Simulazioni přijíždějí s novou iterací populárního závodního simulátoru.
Sychravé lednové počasí vyloženě svádí k dlouhému vysedávání před obrazovkou, což mimochodem praktikuji za každého počasí, ale tentokrát se mám na co vymluvit. S příchodem 16. ledna jsem se rozhodl oprášit věrného společníka v podobě volantu Thrustmaster T300 RS, který jsem v posledních měsících poněkud zanedbával. Důvodem není nic jiného než spuštění předběžného přístupu pro závodní simulaci Assetto Corsa EVO, která vzniká v područí italského studia Kunos Simulazioni. První fáze předběžného přístupu sice příliš obsahu nenabízí, ale plány tvůrců jsou vskutku velké.
Nejedná se o recenzi, nýbrž o první dojmy z velmi rané fáze předběžného přístupu.
Ještě předtím, než se pustím do sdělování mých prvních zážitků s Assetto Corsa EVO, je důležité upozornit na jednu skutečnost. Hra se nachází ve velmi rané části vývoje, s čímž je v případě zájmu nutno počítat. Obsahu je prozatím pomálu a ne vše funguje správně. Následující řádky se tudíž nesnaží o jakékoliv hodnocení hry jako celku, nýbrž o zprostředkování prvních dojmů z předběžného přístupu.
První metry na okruhu
Žánr závodních simulátorů je úzce spojen s poměrně velkými nároky na periferie, skrze které se na okruh vydáte. Ačkoliv se do Assetto Corsa EVO můžete pustit i pomocí herního ovladače, nedoporučoval bych to. Nejedná se totiž o žádnou Forzu Horizon či Need for Speed. Chce to prostě a jednoduše volant a pevně usazené pedály. Ano, pokud si ve hře navolíte nejvyšší úroveň jízdních asistentů, je Assetto Corsa EVO hratelné i na mnou vyzkoušeném ovladači Xbox Series, ale zážitek díky tomu rapidně klesá. S volanty se nicméně pojí i jejich často náročné nastavování, které je pro každý titul rozdílné. Nejinak je tomu i u Assetto Corsa EVO. Přiznám se, že jsem se s laděním řemenového Thrustmaster T300 RS tentokrát opravdu nadřel. Hra jej sice rozpozná, ale každou funkci musíte nastavit zvlášť. Příliš komplikované a nepřehledné uživatelské rozhraní tomu nepomáhá.
Ani po dvou hodinách jsem bohužel nebyl schopen nastavit volant tak, aby poskytoval citelnou a detailní zpětnou vazbu (FFB - Force Feedback). Při najetí na obrubník či štěrk jsem tak necítil absolutně žádnou změnu oproti hladkému asfaltu, což je obrovská škoda. Nedalo mi to a vydal jsem se pátrat po důvodech na diskusní fóra. Bohužel jsem nebyl jediný, kdo se s tímto výrazným problémem potýkal. Volant Thrustmaster T300 RS navíc v příspěvcích figuroval až podezřele často (nešlo ovšem pouze o tuto značku a model). Během hraní jsem sice cítil odpor volantu v zatáčkách, ale pocit z povrchu se nedostavoval. Při hledání řešení jsem ale narazil i na velmi pochvalné reakce hráčů, kteří se s těmito potížemi na jiných značkách nesetkali. Doufám, že se brzy dočkáme úprav či profilů pro širší spektrum periferií.
Vstříc realistickým zážitkům
Samotný jízdní model Assetto Corsa EVO působil během času, který jsem se hrou strávil, solidně. Rozdíly ve výkonu a konstrukci jednotlivých vozů jsou cítit. Zatímco Abarth 695 Biposto vám sem tam nějakou chybu odpustí, u Porsche 911 GT3 Cup (992) se budete muset snažit o poznání více. Tvůrci se rozhodli pro využití vlastního enginu (Kunos Simulazioni Engine), díky čemuž se mohli zaměřit na vylepšení fyziky a pocitu z jízdy. Oproti předchozím hrám série chtějí autoři dosáhnout realističtějšího zážitku. Samozřejmě záleží, kolik jízdních asistentů aktivujete. Ani s nejvyšší možnou dopomocí ale nepočítejte s arkádovým jízdním modelem. Pokud si naopak asistenty vypnete, můžete se těšit na pořádnou řidičskou výzvu. Poněkud frustrovaný jsem nicméně byl z chování AI soupeřů. Jejich agresivita je opravdu extrémní a velmi často se mi stávalo, že mě nárazem do zadní části vozu otočili a závod tak skončil dříve, než začal. K těmto kolizím opakovaně docházelo i při startu. Vývojáři o agresivitě AI údajně ví a pracují na opravě.
Jízdní model Assetto Corsa EVO působí solidně.
Nový herní engine také autorům umožnil pokročit v oblasti vizuálního zpracování. Na dynamické počasí, které lze všemožně nastavit, střídání denní doby či na věrně zpracované vozy a okruhy se mi dívalo velmi dobře. Se současnou fází předběžného přístupu se nicméně pojí i místy problematická optimalizace hry. Na dnes již slabší sestavě s procesorem AMD Ryzen 5600x, grafickou kartou NVIDIA RTX 3070 Ti a 32 GB RAM jsem v rozlišení 1440p a s DLSS v režimu kvality dosahoval na mix středních a vysokých detailů zhruba 60 až 100 fps. To nicméně platilo pouze v okamžiku, kdy jsem se na trati pohyboval sám. V případě, že jsem se pustil do režimu Quick Race a na startovní čáru postavil AI oponenty, kterých můžete přidat až 27, snímková frekvence se odporoučela do velmi nepříjemných hodnot (30 a méně fps). Výsledná hodnota se přímo odvíjela od počtu AI soupeřů. Z velké části jsem ale narážel na limit grafické karty, která prostě a jednoduše už pro rozlišení 1440p není u nových titulů tou nejlepší volbou. Situace s hraním ve VR je údajně také velmi problematická, a to i na vskutku silných sestavách. Věřím ale, že se v plné verzi, která je plánována na letošní podzim, dočkáme v oblasti optimalizace zlepšení. Je možné, že se tak stane už během předběžného přístupu.
Dvacet aut, pět tratí
Předběžný přístup pro Assetto Corsa EVO bude postupně rozšiřován o nový obsah. První fáze je v tomto ohledu velmi skromná. Pustit se můžete do tréninku a režimu Quick Race. Správně bychom měli mít přístup i do řidičské akademie, speciálních událostí a k závodním licencím. Tyto aktivity jsou nicméně vázané na herní servery, které nejsou v době psaní článku dostupné (výpadek trvá již několik dní). Bohužel se tak s vámi nemohu podělit o dojmy ze zmíněných režimů. Na trénink a do rychlého závodu můžete vyrazit v jednom ze dvaceti licencovaných vozidel, a to na pěti tratích. Jejich seznam naleznete níže.
Vozidla
- Abarth 695 Biposto
- Alfa Romeo Giulia GTAm
- Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce
- Alpine A110 S
- Alpine A290_β Concept
- Audi RS 3 Sportback
- BMW M2 CS Racing
- BMW M4 CSL
- Chevrolet Camaro ZL1
- Ferrari 296 GTB
- Ferrari 488 Challenge EVO
- Ford Escort RS Cosworth
- Honda S2000
- Hyundai i30 N Hatchback
- Lotus Emira
- Mazda MX-5 ND Cup
- Mercedes-AMG GT2
- Porsche 911 GT3 Cup (992)
- Toyota GR86
- Volkswagen Golf 8 GTI Clubsport
Tratě
- Brands Hatch Motor Racing Circuit
- Mount Panorama Motor Racing Circuit
- Suzuka International Racing Course
- Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari - Imola
- WeatherTech Raceway Laguna Seca
Slibná budoucnost
Ačkoliv je na první pohled patrné, že je první fáze předběžného přístupu pro Assetto Corsa EVO určena především fanouškům, kteří chtějí vidět průběh vývoje a svým způsobem se stát jeho součástí, hře nelze upřít solidní základy, na kterých chtějí tvůrci stavět. Autoři jsou navíc velmi transparentní, což dokládá i podrobný plán obsahu (roadmap), který bude postupně přidáván do předběžného přístupu.
Plná verze, která má dorazit během letošního podzimu, slibuje obrovskou porci obsahu. Brzy by měly dorazit dvě nová auta, okruh Fuji Speedway a další speciální události (závislé na přístupu k serverům). Druhá fáze poté do hry přidá pět dodatečných vozů, okruh Circuit of the Americas, nastavitelné závodní víkendy, speciální události, galerii a možnost zpětného přehrání závodu (replay) a vylepšenou podporu pro VR a sestavy se třemi monitory. Později bychom se měli dočkat také zpřístupnění multiplayeru (hra prozatím běží pouze v režimu pro jednoho hráče) a první části otevřeného světa, který má ve výsledné podobě nabídnout 1600 km² v okolí německého Nürburgringu. Obsah plné verze Assetto Corsa EVO poté nabídne dvacet okruhů z celého světa, 100 automobilů různých kategorií a typů či propracované vylepšování a tuning plechových ořů. Pokud vše půjde podle plánu, zdá se, že se máme na co těšit.