Assassin's Creed
Hned z kraje máme pro vás dvě zprávy. Dobrou a špatnou. A začneme natruc všem zvyklostem tou dobrou, opačné pořadí by nám totiž dokonale rozhasilo pointu. Nuže tedy, Assassin’s Creed je hotov, prochází právě fází odstraňování posledních zašitých nedostatků a Ubisoft na to konto zahájil závěrečnou vlnu novinářských testů. To znamená poslední příval čerstvých preview, hotových a zahřátých, aby hráče pěkně za tepla namlsaly na ne příliš vzdálený launch. Spousta nových informací, spousta nových herních zážitků, všeobecná radost a vůkol veselí. Tolik k dobré zprávě. Teď ta špatná. O cestování časem víme stejně jako před měsícem. Velký. A kulový k tomu. A pak že jsou Francouzi, respektive Kanaďané nedůslední…
Pozvání na cestu
Ale teď vážně, o zabijákovi z Jeruzaléma, který se v listopadu tiše snese na Xbox 360 a PS3 (aby se někdy v příštím roce zatetelil také na PC a Nintendu DS) jistě slyšel každý. Příběh z dob křižáckých výprav rozprostře před námi osudy zneuznaného hašašína Altaïra, který jen nedávno ztratil v tomto prastarém řádu mordýřů své postavení – to když selhal v úkolu zavraždit templářského velmistra. Cesta k vykoupení pohaněného jména vede pouze skrz náročný podnik, totiž vraždu několika vysoce postavených a vysoce otravných křižáků, kteří v nepokoji rozervané svaté zemi těží z nepravostí doby. Jejich smrt přinese regionu stabilitu a Altaïrovi jeho pravidelnou dávku návykového kuřiva. Assasin’s Creed láká na naprosto nelineární a zcela otevřenou hratelnost, patent tzv. organického designu (lidé i prostředí přirozeně reagující na vnější podněty, davová psychika, atd.) a detail pro historickou přesnost.
Do Svaté země
A pak je tady samozřejmě ona tolik opěvovaná možnost free-runningu, nelimitovaného pohybu po střechách, který čas od času naruší leda nějaký dotěrný lučištník. Střechy s sebou přinášejí další významný zdroj informací – tzv. vyhlídky, speciální body na mapě, jež poskytují zdaleka nejlepší výhled spolu s informacemi o místech vhodných k odposlechnutí důležitých hovorů. Jakmile Altaïr nasbírá minimální nutné množství informací, spěchá do pevnosti hašašínů pro bílé pírko – povel k útoku – aby ho za pár chvil smočil v krvi své oběti na důkaz splněného úkolu. Přípravná fáze na nás zatím působí zdaleka nejpřitažlivějším dojmem, na rozdíl od okamžiku samotné vraždy zde totiž člověk stráví největší objem času. Právě zde vyniká fungující sociální struktura města, právě zde tepe život v ulicích nejhlasitěji a dává naplno pocítit provázanost jednotlivých Altaïrových kroků (zbytečná vražda – zbytečný poplach – panika v ulicích – stráž na každém rohu).
Do Jeruzaléma
Se splněnými úkoly šplhá Altaïr pomalu zpět po hierarchickém žebříčku řádu. Úrovní je celkem devět, s každou pak na něj čeká sladká odměna v podobě nového kusu vybavení nebo schopnosti. Jednou je to lepší zbraň, jindy zase speciální rukavice, která umožní úchop na římse i v případě nenadálého pádu. Zbraně a pomůcky by však nebyly nic platné, kdyby si člověk dokonale neosvojil velmi nezvyklé ovládání Assasin’s Creed – každé ze čtyř hlavních tlačítek na gamepadu totiž reprezentuje část Altaïrova těla: hlavu, ruce (tu volnou, i tu se zbraní) a nohy. Vše lze zapojit nezávisle, jak v boji, tak i v pohybu po střechách, smysluplný pohyb a účinná komba však vyžadují dokonalý cvik a koordinaci.
Do pohádky
Ubisoft se k celé věci staví odměřeně a podrobnosti prozrazovat odmítá. Z nedávných herních testů vyplynulo alespoň tolik, že Altaïr neumírá – místo se „desynchronizuje“ a „resynchronizuje“ pár minut zpět v minulosti. To by mohlo podpořit teorie o jakémsi virtuálním simulátoru historie, ve kterém se Altaïr (ne)vědomě nachází. Jaký význam pak ale má DNA šroubovice, jejíž části (bloky) reprezentují jednotlivé kapitoly?
Spekulovat a hádat bychom tady mohli až do svatého Dyndy a kloudného výsledku bychom se stejně nedobrali. Assasin’s Creed nás v Evropě obšťastní už 16. listopadu a my budeme u toho. Co vy?