V podstatě všechny počítačové hry mají něco společného - pohyb. Ať už jde o pohyb virtuálním prostorem nebo pouhou změnu stavu, pohyb je jedním ze základních prvků, které tvoří hru. Přináší s sebou nebezpečí a adrenalin, objevování neznámého, odhodlání k činu. Tohle všechno vás může zavést tam, kam se dosud vydal jen málokdo - do jiné dimenze nebo k branám říše smrti.
Nejslavnější hrdina vyzbrojený páčidlem začal svou kariéru v podstatě nedobrovolným výletem do cizí dimenze. Příběhové pozadí prvního dílu hry Half-Life je postaveno na tajných experimentech s teleportací ve výzkumné základně Black Mesa, které začal jistý doktor Rosenberg. Výzkumníkům se kupodivu dařilo, než se ovšem začaly první objekty ztrácet. Kam? To zjistíte na vlastní kůži jakožto Gordon Freeman při skoku do teleportu v maelströmu bortící se základny. Skočit prostě musíte - a jak ví každý, kdo HL hrál, není to jednoduché. Pokud se vám skok do tajemné zářící hlubiny hemžících se paprsků zdaří, ocitnete se v dimenzi Xen [zen], která údajně představuje jakousi hraniční oblast mezi dimenzemi. V její nízké gravitaci si pak můžete lehce poskakovat v rytmu valčíku a přitom se snažit přemoci finálního bosse. A pak, pokud se necháte ukecat tajemným G-manem, se znovu vydat do hlubin zeleného klubka energie...
Pixelové pády na nabroušené bodáky
Hra: Prince of Persia | Tvůrce: Jordan Mechner | Žánr: plošinovka
Už od prvního dílu jedné z nejslavnějších plošinovek všech dob se hráči často nedobrovolně vydávají na většinou docela krátké výlety do hlubin. První dva díly Prince of Persia v tomhle vynikaly - 2D prostředí dávalo tvůrcům tolik možností, jak hráče poslat do hlubokých temnot! Krátké nebo delší výlety pak tak jako tak obvykle končily nabodnutím nebohého prince na tlupu s takřka kulinářskou profesionalitou nabroušených bodáků, případně totálním rozlámáním jeho virtuální kostry (to by nás zajímalo, jak asi Jordan Mechner točil právě tyhle pohyby?!). Ale přiznejme si, nebyly to skvělé hodiny strávené pády do těchhle stařičkých pixelatých hlubin? Pozdější díly série už se přenesly i do třetího prostoru, a tak hráči mohli zažívat sice možná o trochu věrnější způsob pohybu i pádů, ale na druhou stranu prožívané emoce nebyly, alespoň v případě "staré gardy", zdaleka tak silné jako v případně prvních dvou Princů.
Tíživé hlubiny ze skla a betonu
Hra: Mirror's Edge | Tvůrce: EA DICE | Žánr: 3D akce
Jestli existuje některá z nejnovějších her, která si v tomto přehledu zaslouží zmínku, pak je to bezesporu nejnovější odvážné dílo DICE a Electronic Arts. Vývojářům se podařilo dokonale navodit pocit fyzického pohybu lidského těla, a to včetně dlouhých skoků, kotrmelců a především pádů. Lehkost původně francouzského městského sportu zvaného "parkour" i jeho základní fundamenty jako je interakce s městským prostředím jsou v Mirror's Edge zrcadleny s precizností hodnou skutečných mistrů. A když se vám náhodou nepodaří přeskok z jedné budovy na druhou, ucítíte téměř bytostný závan neočekávané smrti v hlubinách neživého skla a betonu. Tady jsou pak hráčovy pocity, narozdíl od Prince of Persia, někdy až tíživě silné. Ti nejodvážnější pak mají možnost vyzkoušet Mirror's Edge ve spojení s nejnovější technologií 3D brýlí značky NVIDIA a užít si hlubinu opravdu téměř na vlastní kůži.
Těžko říct, kde se to ve Švédech bere, ale legendární freewarovka pochází stejně jako Mirror's Edge z téhle skandinávské země a opět má co dočinění s padáním do nedozírných hloubek. Asi se jim o nich často zdá ze všeho toho půlročního temna. Princip osm let staré klasiky Icy Tower je jednoduchý. Vaše postavička musí vyskákat co nejvýš nekonečným levelem. Čím více skoků najednou, tím více bodů. Vzhledem k tomu, že jednotlivé úrovně jsou nekonečné a obtížnost se postupem času rapidně zvyšuje, pád do hlubin nakonec potká každého hráče. Časem by se měla objevit také dlouho slibovaná speciální verze Icy Tower pro mobilní telefony.
Severovýchodně od Cheydinhalu, v místě, kde se setkávají pohoří Jerall a Valus, se nachází Dive Rock, nejvyšší hora celého Oblivionu. Strmá skála představuje výzvu pro ty nejlepší chodce i pro koně, nevede na ni žádná přímá cesta a nejsnadněji se k ní dostanete z tábora Aerin. Na vrcholu, který nabízí rozhled do dalekých krajů Cyrodiilu, najdete další tabořiště a také jeden quest a Agnarův deník. Dive Rock, jak už sám název hory napovídá, je ale také oblíbeným místem sebevražd, případně vražd společníků. Otravuje vás už malý elf-holobrádek jménem Adoring Fan? Prostě ho shoďte ze skály...
Srdcovka. Dodnes existují davy hráčů volajících "kdy už sakra konečně bude ten Freespace 3?" Bohužel, Volition ani Interplay neodpovídají, a tak nezbývá než se obracet ke vzpomínkám. Před více než deseti lety jsme se díky prvnímu Descent: Freespace jakožto piloti vesmírných kocábek mohli vydat do černočerných hlubin vesmíru ve válce nejprve proti Vasudanům, později ale společně s nimi proti mnohem horšímu nepříteli - Shivanům. Skvostně podaný příběh jedné z nejlepších vesmírných simulací zavedl hráče až do finální mise "Good Luck", ve které se hráč ocitá v subprostorové jámě nasměřované přímo k naší Sluneční soustavě. Obrovská mateřská loď Shivanů Lucifer musí být zastavena za každou cenu!
Určitě i vy máte své nejoblíbenější herní výlety do hlubin. Podělte se o ně v diskusi pod článkem!
Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.