Zůstává mi rozum stát nad tím, co čeští recenzenti považují za vypiplanou grafiku. Nenarazil jsem na tenhle fenomén poprvé. Jediné co je v téhle hře trochu detailní, jsou postavy. Všechno ostatní jsou takové lepší omalovánky. Celková úroveň zpracování hry se ani zdaleka nemůže rovnat hrám jako je nový GR Future soldier (který zde mimochodem dostal o bod méně!), Battlefield nebo Medal of Honor. Ještě jsem nedohrál, takže uvidíme, jestli to zachrání v recenzi proklamovaný příběh. Pokud je ale hra vážně tak krátká jak píše mirda712, dovolím si o tom už teď silně pochybovat.
Čím déle hru hraju, tím víc jsem přesvědčený, že kdyby se nejednalo o davovou psychózu z vymodleného pokračování Deus Ex, tak hra by sklízela max 8/10 ne-li méně. Naprosto vším připomíná deset let staré hry. Když vynechám žalostné textury a grafické detaily, tak jsou tu typické rysy, jako poněkud nepřirozená animace pohledu hlavní postavy, tedy např. kývání kamery při běhu a chůzi a co mě vždycky zarazí, je „odskok“ z krytu, kdy pohled na postavu vystřídá v okamžiku, bez jakéhokoliv náznaku animace přechodu, pohled z první osoby. Co mě fakt dostalo, je střelba s krytu, kdy za a) nemůžu kromě odstřelovačky střílet přes mířidla zbraně a za b) často nelze vystřeli těsně vedle hrany objektu ve výhledu, jakoby tam stále byla překážka – typická bolest starších her. Dokonce nebylo možné vystřelit přes široké mezery v krytu ventilace! Co se týče logiky a úrovně herních prvků: Jsem velitel ochranky obrovské bohaté firmy v oblasti špičkových technologií a musím si kupovat náboje a zbraně na černém trhu?, nemůžu si ve firmě ani doplnit munici?, na první misi mě pošlou s dvaceti náboji do útočné pušky?, proč si nemůžu schovat nic ze svého arzenálu do skrýše v bytě?, proč nemůžu vybít zbraně, než je odchodím?, proč nemůžu vzít víc kusů od jedné zbraně, abych je mohl prodat?, skutečně se v budoucnu budou na každém kroku válet kreditky? (okrádání mrtvol bych ještě pochopil i když opět je tu ten zarážející kontext, že pracuju pro bohatou firmu a jsem obdařen špičkovou technologií), skutečně budou tak důležitými budovami jako je policejní stanice vést dokonale průchodné větrací šachty takřka bez zabezpečení? A mohl bych pokračovat… Každá hra má samozřejmě nějaké ty „oslí můstky“ v ději a herních prvcích, které zvyšují či zpestřují hratelnost (jako například, že běžně nosíte tolik zbraní a munice, na které byste v reálu potřebovali náklaďák). Jenže když tyhle „nerealistické“ prvky překročí únosnou mez, jsou prvoplánové nebo dokonce zbytečné, snižuje to celkový zážitek z hraní. A optimalizace? Nevím, ale podole mě hra zatěžuje HW nepřiměřen k její slabé grafice a fyzice (dlužno ale dodat, že vše šlape bez chyb a bugů). Naprosto tristní je pak délka načítání lokací. Sorry, ale vedle her s podobnými herními prvky (Stalker, Splinter Cell: Conviction apod.), je takhle hra z dnešního pohledu nedodělek i když poměrně dobře hratelný a vcelku zajímavý – 7/10.
No – oproti Oblivionu nic moc posun v grafice ani v interakci s prostředím. A ty chyby – jako že jdu místy částečně ve vzduchu nebo naopak pod zemí apod. A vážně musím pro seslání kouzla přepnout ze zbraně na magii přes oblíbené? Nebo jsem něco v ovládání přehlédl? V Oblivionu jsem nemusel odkládat zbraň, abych seslal kouzlo – tady se bojový systém spíš zhoršil a ztěžkopádněl. Na moderní hru málo - rozhodně ne za 10 – jsem na začátku a zatím tak za 7.
Jestli někdo hraje hry hlavně kvůli obsahu a grafika ho nezajímá je čistě jeho věc. Grafický design hry je snad ale její neoddělitelnou součástí. Pokud investuju do výkonné grafárny, která je běžně na trhu, (a tvůrci hry při její optimalizaci z výkonu běžného HW vycházejí), dělám to kvůli grafice – vždyť ta se dá při slabším HW očesat v nastavení, pokud si s tím tvůrce hry dá tu práci, no a tady si prostě nedal. Nejvyšší hodnocení by měla získat top hra se vším všudy – tahle prostě oproti konkurenční špičce v grafice jednoznačně zaostává a proto nemůže dostat 10. Co je na tom tak nelogického? Aby mohla za něco dostat 10, muselo by být hodnocení rozdělené (příběh, hratelnost, grafika atd.) Pokud je hodnocení souhrnné musí jít bod za grafiku dolů!
@LojZza: Přesně to netvrdím a neoznačil jsem hry za stejné. Pouze poukazuji na fakt, že existuje řada kritérií, podle kterých lze tyto hry srovnávat. A tyto kritéria běžně posuzují i recenzenti her a tvoří tu objektivnější část posudku o který by se recenze měla opírat – potom se může shodnout 8 recenzetů z 10 a recenze splní svůj základní účel – jinak jsou jen více méně bezúčelným subjektivním plkáním. Tady jde jen o nedůležitou pokleslou zábavu :) – ale na takových věcech se nejlépe studují celospolečenské trendy. Podotýkám, že recenzenti jsou za svou práci dnes již placení a to z byznysu, který stojí právě na nás hráčích. PS: Shodneme se alespoň na tom, že lze srovnávat hry jednoho žánru, třeba právě FPS?
@Lady Stardust: Proboha jak „úplně“ odlišné hry? Každá hra je potom úplně odlišná. Jsou to střílečky z prvního pohledu (teda kromě DS2, kde je ale ovládání postavy prvnímu pohledu hodně podobné), které mají svůj arzenál ručních zbraní, svůj příběh, své prostředí a své tempo, jako každá hra, že, ale hrají se v podstatě stejně – ve všech vodíš jednu hlavní postavu, střídáš různé palné zbraně, boj z blízka + jednu či více speciálních technologií, procházíš spíš více než méně vytyčenou trasou, mají dokonce stejný jednoduchý způsob krytí (opět kromě DS2, kde není krytí v podstatě žádné) plníš úkoly, sbíráš náboje a hlavně naprostou většinu času střílíš mutanty, emzáky nebo padouchy – které z her už by si mohli být stylem hraní a celkovou koncepcí podobnější? Navíc je tu mnoho kritérií, v rámci kterých lze srovnávat i skutečně odlišné hry (třeba Crysis 2, Il-2 Sturmovik CoD a Zaklínač 2) – minimálně z pohledu grafiky, grafiky v poměru k požadavkům na výkon PC, hratelnosti, originálních prvků, technického zpracování, možností nastavení, zvuku, délky hraní, různorodosti misí atd.
10 bodů? Takže relevantní parametry jako grafika se už v recenzích definitivně ve výsledném bodování nehodnotí? Jak jsem dřív vybíral podle recenzí na hrej.cz, nebo z jiných českých zdrojů, tak poslední dobou jen podle zahraničních. V českých recenzích už zůstal jen ryzí subjektivismus autorů. Přece nemůže hra s takovou zastaralou grafikou dostat 10 bodů! Vždyť vizuální stránka hry je obecně jedním z hlavních kritérií pro její objektivní hodnocení. I při zachování všeobecně splnitelných HW nároků už jde přece dneska vytvořit mnohem lepší podívanou, než nabízí nový Deus EX. Hru jsem začal teprve hrát a je pravda že nejedu na DX11, ale viděl jsem jí jet na nové nadupané sestavě s GTX 580 a nebylo to o nic lepší než na mojí GTX 280 – fakt mizérie a zklamání.
@Lady Stardust: To je velmi zajímavý a milý komentář. Takže pro tebe je nejméně zábavný aspekt hry, na kterém je hra založená. Asi proto že jsi žena nebo muž s ženskou duší :) Ano, souhlasím. Bioshock není zcela bezduchá střílečka, ale nejméně tři čtvrtě hráčského času tě beztak nutí se prostřílet k dalšímu ději + originální prostředí + originální příběh + dobrá grafika + dobrá hratelnost samozřejmě. Ale to jsou jen přívlastky (byť určující pro celkovou kvalitu hry) k ústřední charakteristice a tou je: Střílečka z prvního pohledu neboli FPS. Ke srovnatelnosti her - viz odpověď LojZzovi :)
@InternetPolice: Přesně tak - tlak společnosti, která vytvořila DNF je asi trošičku větší než té, která stojí za Metrem 2033 – což je nejen podle mého názoru jedna z nejlepších her svého žánru, která v posední době vyšla a její hlavní nedostatek je jen v malé komerční podpoře.
Ježíši! (Ať už jsi byl kdokoliv.) To je teda diskuze! Musím se rozhodně zapojit :) Hodnocení her, musí samozřejmě být do jistý míry subjektivní, ale ta subjektivita by se měla u zkušených hráčů a kritiků projevit v rozmezí jednoho max dvou bodů v hodnocení desetibodovou stupnicí (dle mě), protože existují jasný kvalitativní kritéria jako grafika, ovládání ad. Hraju už nějakej ten pátek a vybírám hry mj. samozřejmě podle recenzí a zatím jsem se s českými recenzenty zásadně názorově neshod jen u hry TimeShift (podle mě si v tu dobu zasloužila o hodně lepší hodnocení) Teď se ale ptám – co se to sakra děje, že na českých webech sklízí tahle neuvěřitelná stupidita tak vysoký hodnocení? Jsou snad všichni podplacený nebo už si vypařili mozek z hlavy? Tomuhle by 7/10 dal snad jen předpubescent, kterej zrovna objevil kouzlo PC her zároveň s extází masturbace. Možná před pěti lety, ale dneska když hry jako Dead Space 2, Crysis 2 nebo Bulletstorm sklízej cca 8/10 mi vážení recenzenti skutečně chcete narvat klín do hlavy, že tahle hra je jen o bodík horší? A proč je na zahraničních webech hodnocená hluboce podprůměrně jen u nás naopak? Děte se léčit ze závislosti na hrách abyste znova získali objektivitu.
Po delší době zase dobrá hra. Dostal jsem se k ní teprve teď, a i když naštvu spoustu lidí, tak říkám, že strčí do kapsy graficky tristního stupidního Duke Nukem Forever, a baví mě víc než Deus Ex: Human Revolution, kde mě unavuje vzhled, ovládání a vůbec celková koncepce jako u 8 let staré hry. Řekl bych první Red Faction v novém kabátě. Super futuristické zbraně, technologie, několik typů vozítek… Škoda, že si tvůrci trochu víc nevyhráli s grafiou a level designem - ale pořád mnohem lepší než u výše zmíněných her. Destrukce okolí je fakt super – dojem kazí jen prolínání trosek s postavou a taky to, že když na hlavního hrdinu spadne půl baráku, tak jen hekne, ale nemá ani škrábnutí – to už by tvůrci mohli příště udělat líp :) 8/10
@Deadmann: Jsem dalek toho, abych nenáviděl nějakou hru - nejsem šílenec (teda snad :). Pozastavil jsem se pouze nad vysokým hodnocením DNF v oficiálních českých recenzích, které je podle mě a podle mnoha zahraničních recenzí z nějakého záhadného důvodu poněkud nadsazené. Pokud tě o tom nebaví diskutovat – nemusíš
@YcemaN: Napsal jsem maximálně objektivní, tzn., že subjektivita by v hodnocení měla tvořit jen malé procento. Navíc někteří recenzenti to přímo oddělují a napíší něco ve smyslu: „Grafika, hratelnost, originalita, příběh a další jednoznačně hodnotitelná kritéria, jsou v porovnání s ostatními hrami tohoto žánru na takové a takové úrovni. Příznivci této série, jako jsem já, si k hodnocení mohou přidat jeden bod navíc, protože je to srdeční záležitost.“ Apod.
Dobrá dobrá, ale recenze by měli být maximálně objektivní, protože jsou psané pro čtenáře, v tomto případě pro hráče, aby jim usnadnili orientaci. Pokud Dead Space 2, Crysis 2, Bulletstorm nebo i BioShock 2 dostanou 8, tak si řeknu: „Hm… Když DNF dostal 7, tak to bude po všech (nebo alespoň po většině) stránkách jen nepatrně horší respektive skoro stejně dobrá hra jako ty jmenované. A čím je proboha skoro tak dobrá? hratelností? grafikou? vymakaným bojovým systémem? příběhem? originalitou? Má to snad zachránit pár vtipů a nadsázek? Mám pocit, že hodnocení her se v Čechách dostává tam, kam před několika lety rozhodcování v krasobruslení (nejsem Gay – to má od manželky :) – tedy do tak subjektivního stádia, že se musel změnit bodovací systém. Nevím, co všechno zohledňuje metacritics, ale když do Google zadám Duke Nukem Forever review apod. a udělám si průměr s deseti prvních zahraničních recenzí tak mi rozhodně nevyjde skoro 60 natož 70%.
@Deadmann: Pokud chceš znát můj důvody proč jsem se zapojil: Diskuze mi posloužila jako součást sociologické studiie Jedinci moderní společnosti sice vládnou mnoha informacemi ale ztrácejí schopnost vést konstruktivní dialog. Jinými slovy – reagujeme primárně na to, co nás popudí, nikoliv na argumenty, což vede k fatální všeobecné diskomunikaci a to je jeden z největších průšvihů dnešní společnosti – nejsme schopní minimálního konsenzu u sebe jednoduší a sebebanálnější věci. Mimochodem – každý kdo přispěje do takové diskuze, se chce nějakým způsobem zviditelnit – minimálně chce, aby byl slyšet jeho názor. Tři posty nad sebou jsem zaplnil z prostého důvodu – odpovídal jsem třem lidem, kteří reagovali na můj příspěvek :)Jinak s tím věkovým průměrem českých recenzentů je to zajímavý postřeh. Díky
@YcemaN: Ach jo - abychom zbytečně neslovíčkařili, tak raději stahuji výraz "hluboce" a omlouvám se za zavádějící vyjádření – nechávám pouze „podprůměrně“. Rozhlédl jsem se po zahraničních webech a hra sklízí průměrně mezi 3-4 body nebo cca 35 – 40%. Sám bych hru hodnotil tak 4, ale uznal bych v rámci subjektivity i 5 a nad 6 bych zavřel obě oči, ale 7? To by mnou jmenované hry museli dostat 14. Nejen grafika, ale celkové ovládání postavy a bojový systém by se mohl měřit s herním průměrem tak pět let zpátky. Pochopím nostalgii, sentiment a stesk po starých dobrých rubačkách – pro někoho to může mít subjektivně hodnotu několika bodů, ale objektivně zhodnotit DNF o bot méně než třeba Dead Space 2? To je fakt úchylný :)