S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Článek Stalker: Call of Pripyat

Stalker: Call of Pripyat

Ondřej Švára

Ondřej Švára

28. 6. 2009 22:46 26
Reklama

Volná cesta do Zóny

“Zpátky, zpátky! Leťte okamžitě pryč, to není světlo, to je smrt,” křičí vědec Valerij Legasov v helikoptéře, když první den po explozi letí nad rozevřeným zčernalým chřtánem čtvrtého bloku černobylské elektrárny, ze kterého vychází radiační aura. Dva roky na to páchá sebevraždu.

Černobyl, Prypiat, Zóna. Do roku 1986 světu v podstatě neznámé pojmy dnes symbolizují zmar, tragédii a nebezpečnou hru člověka s energií. Hru, za kterou zaplatily statisíce lidí. Někteří životem, jiní přesídlením, další zdravotními problémy.

Spousta dobrodruhů se na vlastní riziko rozhodla poznat oblast, kde řádila katastrofa, s jakou lidstvo nemělo dosud žádnou zkušenost. Poznat místo, kde se zakonzervovala smrt. Těm, kterým se to zatím z různých důvodů nepovedlo, přiblížilo kult Černobylu poprvé před dvěma roky ukrajinské studio GSC Game World. Po úspěchu S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl vývojáři loni naservírovali trochu připálený pokrm s podtitulem Clear Sky (CS) a nyní přichází rok „Volání Pripjatě“. Jaký bude?

Call of Pripyat začíná tam, kde Shadow of Chernobyl skončil. Pár dnů poté, co Strelok vyřadil z provozu vypalovač mozků a otevřel tím cestu do středu Zóny, zvedá nabídnutou rukavici armáda, která hodlá dostat elektrárnu pod kontrolu. Okamžitě je vysláno pět helikoptér, aby před hlavní akcí pořídily snímky anomálních polí, které by se později zanesly do map. Jenže akce z neznámých důvodů selhává a armáda vysílá do terénu specialistu - zkušeného agenta Alexandra Degtyareva, jehož prvním úkolem bude lokalizovat místo havárie vrtulníků a zjistit co se, u ďasa, stalo. Není snad třeba dodávat, že tím agentem ve stalkerovském přestrojení budete vy.

Město duchů

Když město „zemřelo“,nebylo mu ani celých šestnáct let. Po evakuaci zůstalo vše, tak jak to tamní obyvatelé ve spěchu zanechali. Na prádelních šňůrách stále visí prádlo kývající se ve větru,v obchodech je stále vidět vystavené zboží.

Ukrajinské studio slibuje, že to, co v nové hře uvidíte, bude tím nejrealističtějším v historii série. Ve městě duchů Pripjati se tentokrát podíváte především do jeho východní části, která má být vymodelována dle skutečného měřítka a autenticity. Vývojáři si několikrát udělali výlet jak do samotného města, tak i jejího okolí a díky tomu mohli vytvořit zcela nové lokace s reálným základem. Mezi ně patří například i samotná řeka Pripjať s přístavem. Tok se ve hře již téměř vsákl do terénu a nebude tedy výjimkou, potkáte-li v bažinatém korytě i přes dvacet let stojící vrak lodi. Tak třeba v menší korábu jménem Skadovsk si stalkeři udělali brloh i s denní nadídkou občerstvení. Přijmete pozvání?

Ve hře navštívíme rovněž pozůstatky vesnice Kopachi (nejblíže položená víska u elektrárny), která byla po havárii kompletně vypálena kvůli extrémní koncentraci radioaktivity. Další autentickou zastávkou bude i průmyslový komplex Jupiter, nebo železnční stanice Yanov.

Společnost v nehostinném prostředí

Dříve zcela evakuovaná oblast kolem elektrárny je dnes rozdělena na dvě zóny. V té první žije asi 600 starších lidí, kteří se do oblasti dobrovolně vrátili a dostávají peněžní příspěvek od státu, který zajišťuje také dovoz jídla a vody z nezamořených oblastí. Do druhé, takzvané mrtvé zóny mají přístup jen vědci a exkurze.

Pohyb ve jednotlivých lokacích má být celkově uvolněnější. Pripjať v prvním dílu a vůbec i dění v Clear Sky bylo trochu poznamenáno skripty. Chyby se prý nemají opakovat a zmíněné sídlo, stejně jako ostatní destinace, mají být v novince zcela volně přístupné. Svoboda je vůbec poznávacím znamením připravované hry. Na zčátku vám sice v PDA svítí jasný úkol ohledně vrtulníků, avšak nikdo vás do ničeho nenutí. Neposloucháte cizí příkazy ani nelezete s bídným vybavením do přestřelky pro první kulku. Ostatně i chování ostatních stalkerů, které potkáte, by mělo být volnější, svobodomyslné. Tamti chlápci jdou na průzkum jeskyně, tenhle potřebuje pomoc s anomálií, další borci kempují u člunu a lze se s nimi spřátelit etc… Obecně si nyní promluvíte s více lidmi a to jak na základnách, tak v Zóně, budete také více obchodovat a dostávat i extra mise od vyznamnější osob.

Bloumat po okolí pochopitelně nemůže bavit dlouho a s designem hry proto souvisí i nové zpracování misí. Štvaly vás v CS náhodně generovované a mnohdy hloupé úkoly? Tak s tím je konec, autoři ručně vytvořili přibližně sedmdesátku vedlejších questů, tak aby dávaly smysl a byly atraktivní. Hra také významně kalkuluje se střídáním dne a noci a počítá i s vlivem spánku. S ním získáte zpět ztracený elán do života a v případě misí, kde hraje roli určitá denní doba, se díky němu rychle přesunete v čase na požadovanou hodinu bez toho, abyste museli čekat, než úkol „odstartuje“. Denní doba bude ovlivňovat i život ostatních bytostí v Zóně. Zatímco přes den se můžete vypravit třeba na hledání artefaktů, v noci budete muset parťáky kvůli tomu tahat z postele.

Po setmění se naopak budou rády probírat k bídnému životu potvory, které jinak přes den ani nepotkáte. A autoři schválně některé mise situují právě do nočních hodin, protože boj se zmutovanými hajzlíky pod rouškou tmy má být v novém dílu hodně tuhý. Setkat se v této situaci s větším kolektivem tváří v tvář, to je lepší rovnou skočit do hrobu. Jen pro úplnost - setkáme se i s dvěma novými potvorami nazvanými Chimera a Burer.

Ach, ta optimalizace

Problémem obou dosud vydaných titulů ze Zóny byla olbřímí porce technických bugů v základních verzích. Studio v obavě před dalším průšvihem čerstvě najalo externí skupinu testerů, se kterými se pustí do závěrečných úprav kódu. Uvidíme, uvidíme… Budiž zatím útěchou, že po zkušenostech s Jasnou oblohou v tomto směru snad už nic horšího přijít nemůže.

Každopádně se těšme se na hru, která má podle drbů z ukrajinských putyk, letos na podzim důstojně završit původní trilogii. Ona by to vůbec byla taková pěkná tečka za tím naším případem. Není totiž tajemstvím, že po Volání Pripjati už nás ve vzdálené budoucnosti čeká plnotučný druhý díl Stalkera.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama