QB: 720p na Xboxu One rozbíjí PC port
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka QB: 720p na Xboxu One rozbíjí PC port

QB: 720p na Xboxu One rozbíjí PC port

David Plecháček

David Plecháček

18
Reklama

Quantum Break představoval revoluci. Revoluci na poli svého žánru a technického zpracování , později revoluci na poli cross-platformních her. Do jisté míry hra uspěla na obou frontách, ačkoliv studio Remedy v čele se Samem Lakem chtělo jistě revoluci poněkud jinou. Hrátky s časem totiž upoutaly svým inovátorským zpracováním, ze kterého vyplynulo mnohem více napáchaných škod nežli užitku, a zároveň na sebe strhly pozornost nepovedeným přechodem na kolbiště osobních počítačů.

Ale hezky od začátku. Začněme tím známějším, povedenějším a původnějším - verzí pro Xbox One. Quantum Break původně vznikal jako exkluzivní titul pro současnou generaci redmondské konzole. Bývá pravidlem, že exkluzivní hry se snaží ukázat svůj domácí hardware v tom nejlepším světle, a tak se od nich neočekává nic menšího než rozlišení 1080p (tedy 1920x1080) při stabilních 30 snímcích za vteřinu, ideálně při 60 FPS. Žel bohu, pravdou je, že multiplatformním hrám se o podobném výsledku  může nechat zdát, těm exkluzivním se to ale povětšinou bezpečně daří.

Ne tak v případě Quantum Break. Studio sice předem avizovalo, že některé scény budou v nižším rozlišení, ale že bude celá hra v 720p museli odhalit až techničtí analytici z Digital Foundry. Bohužel se nejednalo o  poslední nejasnost, poněvadž Remedy po konfrontaci proklamovali, že výsledný obraz jsou vlastně čtyři obrazy v rozlišení 720p s použitím MSAAx4. To by nebylo nic tak divného, ačkoliv standardně se tento přístup nevyužívá, ale informace se rozchází v tom, proč tak učinili. „Tento přístup nám zajistil vysokou kvalitu pixelů v kombinaci s komplexním stínováním a efekty, což nám umožnilo dosáhnout filmového zážitku,“ stálo v oficiálním prohlášení vývojářů. Jenže jak dny plynou, nové a nové informace ukazují, že původní honosně-znějící vysvětlení mělo zakrýt jediné - vývojáři si s konvenční metodou nevěděli rady.

Nastala velice zvláštní situace, neboť Remedy je jinak známo tím, že na počítače vždy přinášela bezchybné produkty

Jeden z techniků společnosti, Thomas Puha, na Twitteru prozradil, že použití standardních metod mělo za následek obrovské výkyvy ve výkonu, a studio tak bylo nuceno přejít k výše zmíněnému systému čtyř 720p obrazů. Odbočme ale pro tuto chvíli k PC verzi, jak je to v ní? Odpověď je jednoduchá. Stejně. V defaultním nastavení PC verze je obraz skládán ze čtyř těch samých 720p obrazů jako v případě Xboxu One. Do toho okamžiku se zkrátka jedná o port jako každý jiný, tzv. jedna ku jedné, problém ale nastává o chvíli později, až když se rozhodnete rozlišení zvýšit na 1080p. Tím se totiž pochopitelně zvýší i rozlišení všech čtyř obrazů (nikoliv jen jednoho), čímž se exponenciálně zvyšují nároky na hardwarovou sestavu. O možnosti nastavit rozlišení 4K, která se ve hře vyskytuje, nechceme snad ani mluvit. Ne že by vývojáři před náročností titulu nevarovali, ostatně doporučené nároky visí proklatě vysoko, ale je nasnadě vyvodit, že původní komplikace na Xboxu One dnes stojí v pozadí za komplikacemi PC verze.

„V situaci jako je tahle je těžké nesympatizovat s vývojáři - nastala velice zvláštní situace, neboť Remedy je jinak známo tím, že na počítače vždy přinášela bezchybné produkty,“ jsou zapeklitými okolnostmi překvapeni i v Digital Foundry. A aby toho nebylo na Remedy málo, k tomu se připojilo několik novot, s nimiž nikdo nemá příliš velké zkušenosti. Jednak, hra využívá poměrně nové DirectX 12 API, druhak se ve Finsku museli vypořádat s příchodem tzv. UWP (univerzální Windows prostředí, které zaštiťuje všechny systémy využívající nejnovější operační systém). Suma sumárum, všechny tyto okolnosti stojí za současnou situací, kdy hra stěží funguje plynule i na těch nejsilnějších, nejnovějších a samozřejmě nejdražších zařízeních. O morálním hledisku chtít za takovou hru plnou cenu, tedy jeden a půl až dva tisíce korun, raději nemluvit.

Ačkoliv se zdá, že většinu současných neduhů PC portu mohou vývojáři sami opravit, je naprosto evidentní, že UWP potažmo UWA (univerzální Windows aplikace) nejsou natolik univerzální, aby jejich přenos na jiné zařízení byl otázkou několika mála minut. I přes snahu Microsoftu o jednotnou platformu a jednotné aplikace je jednotné prostředí záležitostí časů budoucích, nikoliv něčím, co existuje tady a teď. Jednoznačně se ale jedná o nástroj, který vývojářům usnadňuje vytvářet hry na obou platformách, ale už z této věty je slyšet něco, co Microsoft nechce. „Vytvářet hry na obou platformách“ - UWP, resp. UWA, přesně tohle dělat nemají. Existence nějakého podobného rozhraní by měla dovolit tvůrcům aplikací, her, či programů vytvořit jednu verzi, která by měla takřka bez zásahu fungovat i někde jinde. To se neděje, ne tak, aby PC port nemusel projít dodatečnou péčí. Je až s podivem, že se v Remedy nikdo nepozastavil nad faktem, že hry je tradiční vypínat přes „vrátit na pracovní plochu“, nikoli skrze desítkový křížek v pravém horním rohu.

Další na řadě je pravděpodobně Forza Motorsport 6: Apex v podání Turn 10 Studios, a pokud by tento port z dílen dvorního studia Microsoftu nedopadl dobře, děj se vůle boží

Uvidíme, kdy Microsoft spolu s dalším - tentokrát jiným - studiem složí reparát. Spálil se ale už dvakrát, kromě Quantum Break jsme tu měli obdobný port v podání Gears of War Ultimate Edition. Další na řadě je pravděpodobně Forza Motorsport 6: Apex v podání Turn 10 Studios, a pokud by tento port z dílen dvorního studia Microsoftu nedopadl dobře, děj se vůle boží. Už teď někteří hráči nemohou přijít redmondské firmě na jméno díky tomu, jak se mísí do počítačové scény. Navíc se zdá, že Windows 10 jsou velkým hrám zakleté, neboť si stačí vzpomenout na posledního Batmana od Warner Bros., který si prošel obdobnou, ne-li ještě větší kritikou jako v současné době Quantum Break. 

Ale to jsme trochu odbočili, zpátky ke Quantum Break. Konzolové verzi se nadmíru daří. Za minulý týden se jednalo o jednu z nejprodávanějších her a například ve Velké Británii se jednalo o číslo jedna napříč všemi platformami. Dobrý start si ostatně pochvaluje samotný Microsoft v čele s Aaronem Greenbergem - jedná se totiž o nejlépe prodávanou novou IP na této generaci Xboxu. „Máme radost, jak byl Quantum Break přijat fanoušky a veřejností, je to testament těžké práci, vysokým ambicím a závazkům, které si tým ve studiu Remedy vzal. Ta hra opravdu předčila všechna očekávání,“ říkal v pondělí Jon Edney, zástupce Xbox studií. O tom, v jakém je hra stavu na Windows 10, ale raději žádná oficiální prohlášení nepřichází. Není se také čemu divit. Nač si kazit úspěšný start něčím, co dělá jednu - byť poměrně velkou - kaňku na celkovém dojmu. 


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama