Proun Článek Indie Koktejl: fotbal, Cthulhu a kostičky

Indie Koktejl: fotbal, Cthulhu a kostičky

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

4. 9. 2011 22:35
Reklama

Po letní odmlce opět probouzíme tradici pravidelných round-upů z nezávislé scény v podobě Indie Koktejlů. A abychom výluku odčinili, přinášíme namísto standardních tří hned čtyři zajímavé tituly, jež nás v poslední době zaujaly. Nenechte se tedy dlouze pobízet a ochutnejte nově namíchaný osvěžující drink, v jehož útrobách se skrývá netradiční logická plošinovka, fotbalová simulace, retro RPG a v neposlední řadě také abstraktní arkádové závody, jejichž autor nechává přímo na hráčích, aby si zvolili cenu ke koupi.

Blocks That Matter

Švédsko, toť země indie hrám zaslíbená. To alespoň hlásají tvůrci logické plošinovky Blocks That Matter v úvodní sekvenci navozující příběhovou linii. Dvojice talentovaných a světoznámých nezávislých tvůrců, Alexey a Markus, byli těsně před koncem vývoje jejich novoty uneseni neznámo kam, aby zde dokončili hru v pokud možno co nejkratším termínu. Únosci nicméně netuší, že jejich projekt nebyla hra, nýbrž robot, který dokáže sbírat suroviny a následně z nich vytvářet předměty, díky nimž může plnit řadu úkolů. A hned jeho první úkol v praxi není z nejlehčích – musí své stvořitele dostat z maléru… Příběh sice poněkud přitažený za vlasy, což ale nemusí ničemu vadit, důležitá je hratelnost.

Blocks That Matter se snaží zkombinovat prvky klasický z boku viděných plošinovek s logickou klasikou – Tetrisem. I zde lze vytvářet pouze objekty čítající čtveřici kostiček, a tak vznikají klasická Íčka, Lka, čtverečky, atp. Tento nápad musím kvitovat, neboť se jedná na první pohled o velice zdařilou kombinaci a BTM zpočátku opravdu velmi baví. Abych ještě osvětlil část základních principů, Tetrobod, jak se robůtek jmenuje, si musí suroviny nejprve posbírat v rámci úrovně, což by mnohým mohlo připomínat vynikající Terrarii nebo Minecraft. Zároveň je nutné počítat s rozdílnými vlastnostmi jednotlivých surovin, díky čemuž se úroveň postupně mnohonásobně zvýší. A to je dost možná největší problém BTM, neboť ze zábavného konceptu se posléze stane frustrace způsobená neustálým používáním metody pokus-omyl. Nápad zajímavý, podpořený příjemným komiksovým vizuálním zpracováním, nicméně provedení nebylo zcela dotažené do konce.

Hodnocení hry: 6/10
Výrobce: Swing Swing Submarines
Cena: 3 USD
Hratelná demoverze není v současné době k dispozici

Proun

Málokdy se setkáváme se systémem prodeje typu Pay What You Want, čili zaplaťte, kolik chcete. A pokud už se něco takového stane, většinou se jedná o nárazovou akci sloužící k propagaci toho či onoho titulu, jehož prodejnost v poslední době klesá a autoři si ještě chtějí tímto marketingovým tahem trochu ohřát stydnoucí polívčičku. V případě abstraktní arkády Proun jde však o prodejní model nasazený hned od dokončení projektu, takže pokud se vám následující řádky alespoň trochu zalíbí, neváhejte a stáhněte si instalačku zcela zdarma, abyste posléze autorovo dílo ohodnotili dle vašeho vědomí a svědomí.

Jak jsem již uvedl, jedná se o abstraktní arkádu, respektive abstraktní arkádovité závody. Hráč se snaží porazit soupeře v klání odehrávajícím se na nekonečném provaze. Ano, čtete správně, na provaze. To s sebou přináší obrovskou řadu netradičních možností, jelikož trať obepisuje celých 360°, může hráč libovolně kroužit sem a tam, až se mu z toho začne motat hlava. Ten správný říz dostane zápolení ve chvíli, kdy se na trati začnou objevovat překážky všeho druhu tak rychle za sebou, až se ze snahy dostat se na první místo stane snaha nechybovat. Autorovi se podařilo vymazlit vizuální stránku natolik, že se z pohledu na monitor stane pastva pro oči. Horší už to je v roli řidiče/pilota/kaskadéra, neboť mnohdy není na první pohled jasné, co je překážka a co nikoli. Následuje tak obrovské množství karambolů, chyby však dělají i protivníci, takže obtížnost není natolik vysoká. Když si k netradiční zajímavé hratelnosti přičteme ještě split screen multiplayer až pro čtyři hráče nelze než hodnotit Proun slovy chvály.

Hodnocení hry: 7/10
Výrobce: Joost van Dongen
Cena: Libovolná
Hratelná demoverze (= plná verze zdarma)

New Star Soccer 5

Poté, co srdce českého fotbalového fanouška je po nedávném prachbídném výkonu reprezentačního výběru na půdě Skotska dosti zhrzené, fanoušci kulatého nesmyslu si mohou alespoň trochu zlepšit náladu u v pořadí již pátého pokračování nezávislého fotbalu New Star Soccer. Pokud se alespoň trošku o indie scénu zajímáte, nemohla vám tato série uniknout, neboť už více jak osm let zdárně konkuruje věhlasným AAA fotbalovým sériím FIFA a Pro Evolution Soocer. Ti si od ni dokonce jednoho krásného dne okopírovali jeden herní mód, neboť v NSS hrajete pouze za jednoho hráče a budujete jeho kariéru. Ano, právě zde se inspirovali v EA Sports, když tvořili Be a Pro… Na rozdíl od originálu však působí komerční kopie pouze jako chudí příbuzní, neboť kdy jste si ve FIFĚ nebo Pro Evu mohli zahrát Bago? Kdy jste si mohli zajít na dostihy, do kasina, do baru? :-)

Zkušení harcovníci si hned po několika zápasech všimnou zajímavého faktu – veškeré dění působí nějak rychleji. Není to na škodu, naopak, zápasy působí jako mnohem větší výzva a díky tomu i přináší mnohem rychlejší závislost. Ovšem čeho si nelze nevšimnou a co přináší asi největší inovaci v rámci pátého pokračování je systém výběru jmen hráčů. Už žádná Borcelona, už žádný Arsenol, Massi, Roomey nebo Podhorský. Autor přišel se zajímavou myšlenkou, kdy se jména a hráči generují z ostatních hráčů NSS. Nejde o online multiplayer, pouze o doplňování údajů a charakteristik z online databáze, ale i tak jde o velmi zajímavou myšlenku. Když budete mít štěstí, může si s vámi v jednom týmu zahrát klidně Chuck Norris nebo Taťka Šmoula. Fantazii se meze nekradou, jakmile se zaregistrujete a vytvoříte si hráče, dostane se i on do databáze a dost možná bude s někým hrát v týmu. Vedle této novoty nelze čekat nic překvapivého, vymazlit si hráče na špičkovou úroveň trvá tak dvě sezony, posléze už není problém skórovat v každém utkání. Nabídka miniher nikterak překvapivá není, to samé platí i pro tréninkové disciplíny. Tak či tak, NSS5 se stále dobře hraje a přináší zajímavou alternativu k mainstreamovým AAA titulům.

Hodnocení: 8/10
Výrobce: New Star Games
Cena: 20 USD (za premium verzi, základní je zdarma)
Hratelná demoverze

Cthulhu Saves the World

Svět potřebuje hrdinu. Cthulhu, fiktivní obrovská nestvůra, jeden z bájných Prastarých, vyskytující se v dílech H. P. Lovecrafta a některých jeho epigonů, by se za hrdinu dal považovat, no ne? Že se jedná o záporného hrdinu a nikoli kladného? To přeci nevadí, se zdařilým PR se dá udělat cokoli, dokonce i přesvědčit haldu lidí, že se jedná o klaďase. Jaké má Cthulhu opravdu zájmy, to už je vedlejší. Tedy, není, jde o zničení světa, jak jinak. Cthulhu Saves the Wordl už před časem bodovala na Xbox Live Arcade a nyní se přesouvá i na PC.

Jedná se o tradiční RPG v retro stylu, v níž se hráči vžijí do role zmiňovaného monstrózního Cthulhu. Veskrze lineární zápletka zabere zhruba deset hodin, což není na RPG dvakrát mnoho. Na druhou stranu – kdo má 40 hodin času na procházení nekonečných dungeonů, že? Nabízí tradiční souboje v tahovém stylu, kdy si hráč vždy vybere typ útoku ode všech svých postav, aby následně schytal rány i od protivníků. Cthulhu Saves the World boduje především po stránce satiry a humoru, za čímž stojí nejen vtipná zápletka, ale i netradičně navržení protivníci. Ostatně, celá grafická stránka stylizovaná do 16 bitové grafiky se řadí mezi top retro her posledních několika let. Za cenu dvou eur jasná volba nejen pro všechny fanoušky žánru RPG, ale i pro ty z vás, kdo se u her rádi baví.

Hodnocení: 8/10
Výrobce: Zeboyd Games
Cena: 2 EUR
Hratelná demoverze: není k dispozici

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama