The Bureau: XCOM Declassified Článek X-COM

X-COM

sleepless.

sleepless.

16. 6. 2010 22:00 8
Reklama

X-COM je modla, ne abyste nám na ni sahali! A bác, oni to udělali. Oni jsou tvůrci z 2K Marin, jejichž práci zatím známe z BioShock 2. To je samo o sobě docela dobré doporučení, ale stačí to, aby mohli špinavýma prackama překopávat a znovu udusávat značku typu X-COM? První dojmy z E3 dema naznačují, že k tomu potřebnou kvalifikaci mají.

Už z obrázků je zřejmá dobová stylizace celé hry a v pohybu tuto inklinaci hra potvrzuje stoprocentně. Tvůrci chtěli zdůraznit děs a strach z mimozemšťanů, a proto hru zasadili do vyumělkovaných 50. let 20. století v USA, kdy takříkajíc frčí krásná čistá předměstí se stejnými baráčky, přísně zastřižené trávníky a hodňoučké manželky jako domácí puťky, které se starají o výchovu morálně čistých občanů. No a když si proti tomuto takřka idylickému obrázku přidáte silně kontrastní mimozemský šmejd, třeba ve své základní černé barvě a skupenství ropy, je výsledkem dosti specifická a musím říci, že tísnivá atmosféra. Ne jenom kvůli těm emzákům.

Agent v ohrožení

Hráč se v této době ocitá jako ochránce nejvyššího planetárního pořádku na Zemi. William Carter je člen X-COMu, agentury bojující s mimozemšťany, jejichž výskyt na Zemi je v poslední době podezřele čím dál častější. X-COM, jako každá správná tajná vládní agentura, má své středisko, kde agenti nejenom že dostávají úkoly, ale pomáhají vyvíjet experimentální zbraně a zkoumají nasbírané důkazy o emzácích, aby s nimi mohli efektivněji bojovat. V tom je samozřejmě první náznak inspiraci klasickými X-COM hrami, kde budování a rozšiřování základen a výzkum mimozemšťanů i jejich zbraní hrál veledůležitou roli.

Kde se však moderní X-COM od svých dědů a pradědů zcela odklání, to je samotná akce. Tahové (později realtime/tahové) souboje vystřídala klasická střílečka s několika taktickými prvky. Je to dobře, nebo špatně? Záleží samozřejmě na vašich preferencích, ale z mého pohledu je to prostě evoluce, která ve spojení s už zmíněným výzkumem a jinými aktivitami nemusí být vůbec špatná. E3 demo tak alespoň působí.

Doma na základně

Poté, co agent dorazil na základnu X-COMu a spatřil zdejší pracovní cvrkot, dostal od své asistentky možnost vybrat si z několika misí. Volba nakonec padla na pomoc ženě z předměstí, kterou prý ohrožují podivné věci. Agent si prostě nevybírá, i když by třeba mnohem raději absolvoval jednu z několika dalších misí, které byly evidentně v nabídce, jak prozradil pohled na obrovskou mapu USA na stěně základny. Třeba tu, během které možná nasbírá elerium, mimozemskou látku pohánějící experimentální zbraně. Nebo jakoukoli anonymní misi, která slibuje možnost objevení nového druhu emzáka, což by se hodilo pro výzkum klukům z laborky. Zajímavé přitom je, že nabídka misí se bude neustále obměňovat a když některou z nich nevezmete hned, příště už v nabídce nebude… třeba proto, že jste v jiné misi něco udělali, nebo neudělali.

Vraťme se však na základnu. Instruktáž skončila, následovala návštěva u Mala, zdejšího ekvivalentu agenta Q z Bondovek. Hádáte správně, že je tu od toho, aby vás zásobil novými hračkami, hlavně zbraněmi. Tentokrát pustil z rukávu skutečnou lahůdku, nový granátomet na zápalné granáty, který dobře účinkuje na mimozemský druh v podobě černé pohyblivé ropy. Další, tentokrát již víceméně standardní zbraně pak agent nasbíral ve zbrojnici a hurá na misi.

Ropáci

Zpráva samozřejmě nelhala. Krásné, snad až úchylně čisté, předměstíčko zelo ponurou prázdnotou, která nebyla daná jen horkým počasím. Na ulici byly patrné známky mimozemského řádění vyvedené in natura. Černým slizem zamordovaný pes, mrtvola muže na předním sedadle v autě, černé šmouhy v okolí a nakonec muž plazící se z domu, zvracející černou hmotu, to všechno jsou známky smrtícího doteku emzáka. Už v tuhle chvíli zafungoval zmíněný kontrast stylizované grafiky a brutálního nemilosrdného emzáckého násilí, které odkazuje na předchozí X-COM hry. Mrtvý muž nakonec slizu podlehl, a přestože se to může zdát odporné, agent jej vyfotil, aby měli vědátoři v centrále nad čím dumat.

Zastřel, zašlap, zdrhej

Agent a jeho pohůnci už však neměli dál nad čím dumat. Sevřeli zbraně a vrhli se do boje se slizem v domě ženy, která volala centrálu X-COMu o pomoc. A přišel první podivný pocit. Nepřítelem v této situaci je onen černý sliz a střílet do něčeho takového není zrovna běžné. Těžko říci, jestli to je o zvyku, ale snad ano. V ostatních střílečkách nepřátelé na zásahy nějak reagují a nabízí hráči zpětnou vazbu obvyklou pro střelbu, dají mu vědět, že se strefil. Černý sliz tohle logicky neumí, vlastně mu ani nemůžete mířit do tváře, do nohy nebo do rozkroku. On prostě zmizí, když se správně strefíte, a nepůsobí to přirozeně. Proto doufám, že je to pouze jeden z mnoha dalších druhů mimozemšťanů. Jinak akce samotná nijak nevybočuje z žánrového standardu a má znatelný BioShock 2 odér, což je logické. Nejdříve agenti vykostili slizáky v přízemí. Všechny přemožené kousky za sebou přitom nechaly odpornou černou skvrnu. Nakonec se podařilo zachránit i ženu, která celou misi spískala. Kus slizu ji odporně obtěžoval a hrozil „sežráním“, ale po pár ranách z granátometu a jiných zbraní, to i tento poslední kus vzdal.

S pocitem dobře vykonané práce se agenti vypotáceli ven a já jsem přemýšlel, co si z této krátké ukázky vlastně odnesu. Proud myšlenek ovšem přerušila finální scéna, ve které náhle se objevivší mimozemská entita po několikeré proměně tvaru pokryla jednoho z kolegů černým slizem, a pak jej jediným prskem paprsku vymazala ze světa. Chtěla se vrhnout i na hlavního hrdinu, ale to už demo skončilo a já jsem se vrátil ke svým původním myšlenkám.

Rozhodně se mi líbí celková stylizace a už poněkolikáté zmiňovaný kontrast idylické doby a strašlivé mimozemské hrozby v podobě nepřátel bez tvaru, bez tváře, bez hlasu. Slibně vypadá i část hry, kterou budete trávit na základně. Jen bych rád věděl, jak je výzkum zbraní a mimozemšťanů ve hře rozvinutý a jakou bude hrát roli. Stejně tak bych byl vděčný za podrobnější ukázku systému misí. Ale to ještě určitě přijde. Akční složka zatím nepůsobí nijak zvlášť výrazně, ale věřím, že se to změní ve chvíli, kdy bude k dispozici širší nabídka experimentálních zbraní a hlavně nepřátel. Právě jejich podoba mě zatím neuspokojuje a doufám, že krom černého slizu bude ve hře k dispozici celá řada dalších emzáků jiných tvarů, barev a hlavně chování v boji.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama