Vydání pre-realese verze XNA, otevření Xbox Live
V březnu roku 2004 představil J. Allard vývojářům z celého světa XNA Studio, což je pracovní prostředí od Microsoftu zahrnující kompletní sadu nástrojů pro vývoj multiplatformových her pro PC, Xbox a Xbox 360. Během zbytku roku 2004 a přes celý rok 2005 pak nebylo o XNA ani vidu ani slechu, aby jej mohly vývojáři spol. Microsoft připravit na letošní GDC, kde byla zkušební verze pracovního prostředí XNA Framework předána do rukou nedočkavých vývojářů, kteří se rozhodli GDC 2006 zúčastnit.
Preview verze XNA Framework obsahuje několik základních nástrojů, které vývojářům umožní odhalit vzájemnou závislost všech součástí projektu, pomohou jim s jejich uspořádáním a optimalizací, ale i s odhalením těch částí projektu, které jsou nepotřebné. Plná verze XNA by měla nabídnou daleko více funkcí a tím pádem vývojářům výrazně usnadnit vývoj multiplatformových her. Je prý navíc úplně jedno, zdali bude XNA Framework používat tým složený z několika desítek vývojářů, nebo začínající tým o dvou lidech.
Společně s vydáním první veřejné pre-release verze XNA Framework společnost Microsoft oznámila, že se rozhodla otevřít doposud uzavřenou Xbox Live Server platformu všem vývojářům i vydavatelským společnostem. Hráčům to sice může znít jako něco absolutně nedůležitého a nezajímavého, ale opak je pravdou. Ze strany Microsoftu se jedná o významný krok, díky němuž se nebudou third-party společnosti a vývojáři muset při vývoji pro Xbox Live platformu omezovat na prvky provozované Microsoftem na oficiálních Xbox Live serverech. Namísto toho budou moci vývojáři do svých titulů implementovat vlastní Xbox Live prvky, za nimiž nestojí a nebude je provozovat společnost Microsoft, nýbrž právě výše zmínění vývojáři, nebo vydavatelské společnosti. Nástroje potřebné k tvorbě vlastních serverů, které budou fungovat vedle oficiálních Xbox Live serverů, budou součástí dalšího Xbox Development Kitu, jež by měl k vývojářům dorazit během května.