Zpět na článek

Diskuze: VR budou chtít všichni, ale nebude pro všechny

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Lemrus
Lemrus
Level 1 Level 1
27. 12. 2015 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Teda, to jsou zase kecy. Normálně na to nereaguju, ale musím tady lidi opravit.

1. Používat se to nebude na 3rd person, plošinovky, RTS, .... z očividných důvodů. VR je uděláno tak, že máte vidět svět z pohledu ovládané postavy -> FPS, simulátory (auta. letadla, vesmírné), různé experience (věci jako jsou teď walking simulátory), vizualizace ( architektůra, různé produkty, atd.).

2. Samozřejmě že se na to budou dělat speciální hry. Už teď se dělají: Adrift, Eve Valkyrie, Eve Gunjack, Star Citizen, Elite Dangerous, atd. Navíc hodně her se dá poměrně jednoduše předělat (jako např. závodní hry) a hodně her funguješ ve VR výborně i přesto, že pro to původně nebyly designovány (Alien: Isolation, Half-Life 2, Minecraft, War Thunder). Co si ale lidi neuvědomují, že mít hru dělanou pro VR neznamená, že to nepojede bez VR. Adrift budete moct hrát i normálně, ale ten zážitek z toho nebude tak intenzivní. Takže vyojáří nejdou all-in co se týče VR.

3. VR neznamená 3D. Když si nasadíte tu helmu na hlavu, tak nevidíte nic jiného, než hru. Nevidíte nic z vnitřních částí te helmy, nevidíte pokoj, ve kterém jste. Prostě vidíte jen virtuální svět. Už jen tohle má desetkrát lepší 3D efekt, než jakékoliv kino, jelikož vás z toho světa nic nevytrhne. To hlavní ale není jen ten 3D efekt, ale fakt, že když otočíte hlavu, tak otočíte hlavu ve hře. Když se vykloníte, tak se vykloníte ve hře. Jakákoliv pohyb, který uděláte, je reálné promítnut do hry a tudiž neexistuje úniku (vizuálního) z tohoto virtuálního světa. Nutno ještě dodat, že VR nedlá žádný 3D efekt, ale prakticky servíruje mozku data stejně, jako je vnímáme v reálném světě.

4. Ohledně rozlišení a frameratu nemůžu mluvit za všechny, jelikož každý je na to citlivý jinak. Já používám VR na kompu s masivním procesorem(Intel Core i7-5820K), ale poměrně průměrnou grafikou (960), takže ten počítač vlastně nesplňuje doporučený hardware. Z toho vyplývá, že často je nutne snížit rozlišení a některé hry nejedou tak plynule jak by měly. I přesto všechno, je ten zážitek neuvěřitelný. Takže pokud má někdo doporučenou konfiguraci (i5, 970, +8GB RAM), tak si myslím, že s oficiální verzí Oculusu bude ten zážitek ještě o úroveň výš.

5. Ovládání pomocí klávesnice a myši, případně gamepadu, ve VR vůbec nevadí. Je třeba si uvědomit, že otáčením hlavy otáčíte ve hře hlavu, ale ne postavu. Takže rozhodně nehrozí to, že byste sebou museli při otáčení přenášet klávesnici. Je pravda, že chvíli člověku trvá si na to zvyknout. Já jsem například prvních pár minut ani hlavu neotáčel, jelikož jsem byl tak zvyklý rozhlížet se myší :)

No a pár poznámek na závěr:
- srovnávat velikost monitoru s VR je nesmysl, protože VR vytváří dojem světa všude kolem vás, tudiž se jedná o nekonečný monitor.
- srovnávat VR s 3D televizemi je dvojnásobný nesmysl. 3D televize byla degradovaná kino technologie. Naví 3D je technologie, které funguje dobře pouze v IMAXU. V multikinech je na to moc malé plátno a efekt je rušený prostředím kina. Takže na malé obrazovce to bylo předurčeno k záhubě
VR je nová(nebavím se o principu, ale vlně příchozích zařízení) technologie, která funguje tak, jak se o ní mluví. Navíc se nejedná o náhražku nějaké předchozí technologie.
- VR nenahradí současné hraní, pouze rozšíří možnosti u některých(~~! ne všech ~~!) her a přidá nový žánr čistě VR her.
- cena DK2 se pohybuje kolem 10 000 kč. Cena finální verze Oculusu by neměla být vyšší. Stejně jako v článku nahoře souhlasím s tím, že to není pro každého. A stejně souhlasím, že 10 000 za ten zážitek rozhodně stojí.

Kapitola sama o sobě je vliv VR na lidi (jak dobře to snášejí). Naštěstí jsou si toho vývojáři vědomi a spolupracují s odborníky (primárně lékaři - neurologové), kteří jsou schopní poskytnout vysvětlení reakcí na ruzné vjemy. Navíc i vývojáři sami velmi usilovně testují různé scénáře. Většinu těchto poznatků pak publikují v článcích nebo prezentují na různých konferencích. Všechny tyto dokumenty se dá poměrně jednoduše dohledat, což taky doporučují, protože pak uvidíte, jak do detailu se tímto problémem zabývají a jak velký kus cesty už ušli.

Ještě jedna věc na závěr. Samozřejmé máte právo vyjádřit svůj názor, ale prosímvás, nejdřív si VR vyzkoušejte a pak ho kritizujte. Vsadím se, že většina lidí, co tady píše, se jen veze na vlně skepticismu a nevoli, která se tady na Hrej vytvořila.

Davidus
Davidus
Level 1 Level 1
27. 12. 2015 01:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jojo, zážitky mého mládí, kdy jsme s bráchou proseděli 15 hodin před HOMAM s tímhle asi možný nebudou... pokud tedy nebudete chtít mít ve 20 brejle z půllitru :D

Nocto
Nocto
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 14:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

VR by som si rad najskor par hodin niekde vyskusal az potom by som si urcil ci sa mi to oplati

robi.zou@seznam.cz
robi.zou@seznam.cz
Level 1 Level 1
28. 12. 2015 05:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak jim přeju, aby jim to někdo vůbec koupil. A hlavně ať to hledí prodat.

RuThaN
RuThaN
Level 4 Level 4
26. 12. 2015 21:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KamiLZ: Jenze to pak nebude dokument, ale simulace, nebo neco co bude vyzadovat 3D scan celyho prostoru a pak by tam muselo by jeste programove doplnenej komentar podle toho kam se divas a tak..

To znamena uplne jiny cestopisy, nez se ted delaj. Svyho casu my nekdo tvrdil, ze DVD je prave o tom, ze tam mas treba pro koncerty vic kamer a ty si prepinas realtime a vybiras si zazitek, pak se ukazalo, ze existovalo par titulu, ze sis mohl pustit to samy z jiny kamery.. ale bez toho realtimovyho prepinani a DVD ve finale bylo jen o tom, ze se VHSka hodila na packu, rychleji se pretacelo a mohl tam bejt nejaky trapny menu, pomoci kteryho si clovek poustel tracky.

Osobne si myslim, ze Palmer Unlucky bude chodit kanalama, ze nejaky radoby trendy firmy se toho chyti a budou z toho dela hogo fogo, jak ty jizdny simulatory za kilo v hernach, ale bezny uzivatele ho poslou do haje.

jankult87@seznam.cz
jankult87@seznam.cz
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 20:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja bych raději místo VR helem viděl nějakou virtuální realitu postavenou na holografickych projektorů i když to bude třeba technologie zítřka :) kde by se sám hráč pohyboval v prostředí vytvořené vývojáři :)

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 17:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KamiLZ: Jenže já osobně si pořád neumím představit jaký typ obsahu by VR opravdu s výhodou využil. Protože všechno (cestopisy, ...) si můžeš pustit na monitoru nebo televizi, máš všechny informace (kromě vjemu hloubky, ale je to opravdu tak užitečné?) a hlavně to máš pohodlnější - nemusíš nasazovat ne zrovna pohodlnou věc (velká, těžká, je pod tím teplo) kterou ještě musíš někam zapojit, po použití uklidit (kabely se všude pletou). Prostě je to moc námahy pro sporný wow efekt.

Každopádně - opravdu to "chceš mít" nebo to spíše "chceš vyzkoušet než se rozhodneš, jestli to budeš chtít mít"?

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 16:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak už předem omlouvá vysokou cenu :)

Ale opravdu se mi nelíbí, jak tvrdí, že to všichni budou chtít mít. Možná si to všichni budou chtít vyzkoušet, to je docela možné. V mém okolí to vyzkoušení u všech lidí probíhalo stylem: "Wow to je super, to je vážně 3D, to je dobré, to jsem nečekal." Za deset minut to sundal a už to nikdy na hlavu nevzal, protože není žádný důvod.

Nocto
Nocto
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 14:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ceto: co to plácáš, 3D TV som si kupil a je to v pohode... len som na nej 3D nevidel uz peknych par mesiacov... vlastne mas pravdu

Minstriel@seznam.cz
Minstriel@seznam.cz
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 13:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uvidíme po 6 hodinovém hraní, jak to bude pohodlné.

Ocelotr NN
Ocelotr NN
Level 1 Level 1
5. 1. 2016 13:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak to zcela mění koncepci toho, s čím šel Palmer Luckey do Kickstarteru. VR pro všechny. Chápu, že na mnoho problémů se narazilo až při vývoji (počet FPS, které 80% hráčů nikdy neviděla), a to samozřejmě zvětšuje nároky na ostatní zařízení. Jen aby VR vydržela na trhu tak dlouho, než se požadované počítače/konzole stanou standartem. Když si VR nekoupí potřebný počet lidí, nebudou pro ni AAA hry (protože nebude kdo by si je koupil) a zase skončíme u "Eyetoy Kung Foo" nebo Tetrisu ve VR. Pamatujete humbuk kolem 3d televizí nebo polovičatých řešení/nadstaveb jako NVDIA 3Dvision, po kterých dnes ani pes neštěkne ? Gaučové hraní - multiplayer v podstatě VR odepisuje (není výkon pro obraz playera 2 vše spolkne player 1 s helmou). I když dokážu si představit nějaký asynchronní multiplayer, něco jako Dungeon Keeper kde helma koluje po obýváku, player1 je v dungeonu ve VR, zatímco player2, 3, 4 mu na schematickém obrazu levelu na televizi házejí do cesty překážky a staví level. Takovej opak starých papírových Dračích doupat, 3 páni jeskyně, jeden hrdina.

Lemrus
Lemrus
Level 1 Level 1
28. 12. 2015 09:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomKQT: Asi to fakt bude u každého jinak, protože mě nic z těch věcí, co jsi pospal, nevadilo. Ale jako jo, máš pravdu, že by to mohlo být lepší. Zase na druhou stranu je třeba si uvědomit, že jsou terprv na začátku (co se týče téhle nové vlny), takže snad to bude lepší a lepší.
Hry je třeba pečlivě vybírat. Osobně bych na tom klasické FPS (rychlé) nehrál. Mě osobně to zajimá primárně kvůli vesmírným simulátorům + takové ty zážitkové hry (jako napřk. Adrift). Navíc ue4 je teďka hodně pěkně připravené na vývoj pro VR a pekelně mě láká se v tom trochu hrabat :)

Spíš jsem předtím trochu narážel na to, jak jsou na hrej všichni automaticky negativní místo toho, aby něčemu novému dali šanci. Nikdo nikoho nenutím si to kupovat, ale bylo by hezké čas od času mít trochu pozitivnější přístup. Sám jsi testoval obě verze a musíš uznat, že jsou na dobré cestě.

Enormeon
Enormeon
Level 1 Level 1
27. 12. 2015 10:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@TomKQT: Díky za lepší popis;-). Osobně, ten humbuk kolem toho
se mi nelíbí a když to tak vezmu kolem, tak za ty peníze co bych do toho vrazil si raději koupim víc AAA her.

Minstriel@seznam.cz
Minstriel@seznam.cz
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 19:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Wizard: Grafické karty jako je gtx 980ti a titan už si 4k dávají ve hrách už solidně na 60fps+.
To bych jako největší problém neviděl. Pokud to bude stejná kvalita jako má v současné době VR od samsungu, tak ne díky.

Wumitai@seznam.cz
Wumitai@seznam.cz
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 12:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

a jako to VR bude někdo normální chtít jako jo ? to sou mi pohádky, teď o vánocích :))

Chidlink@centrum.cz
Chidlink@centrum.cz
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 11:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já bych si tohle nikdy nekoupil, abych měl něco furt nasazený na obličeji to ani náhodou.

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
27. 12. 2015 10:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wlosokjan: Já jsem VR zkoušel osobně, v kanceláři v práci jsem měl skoro od začátku Rift DK1 a chvíli po vydání i DK2, prováděl jsem s ním i nějaké testy pro aplikaci v mém oboru a napsal i článek, takže všechny tyhle principy jeho funkce a specifika dobře chápu (jak se to tváří pro mozek, jak do toho ideálně renderovat scénu, jaké faktory nejvíce ovlivňují nevolnost atd.).
Samozřejmě jsem ho tudíž zkoušel i doma např. v TF2, která ho (spolu s HL2 atd) jako jedna z prvních podporovala.
Věř mi, že má skepse či kritika je založena na osobních zkušenostech nejen mých, ale všech spolupracovníků (to jak jsem psal, že každý byl nadšený, ale další den už to nikdo ani nechtěl). Na Vánoce si to jeden nový mladší kolega bral domů na hry (prý World of Tanks), tak jsem zvědav na jeho zkušenosti.

U toho pohybu, o kterém hodně píšeš, je právě ten největší problém. Otáčení hlavy při vysokém FPS a nízkém lagu je opravdu krásné a problémy s nevolností to nedělá, protože prostě vše funguje tak, jak mozek očekává. Jenže to by omezovalo hry/aplikace na statické prohlížení něčeho z jednoho místa. Jakýkoliv další pohyb (otáčení celé postavy či chůze celé postavy) je potenciální zdroj nevolnosti bez ohledu na kvalitu VR, protože mozek dostává zmatené informace - podle očí se zdá, že se pohybuje, ale všechny ostatní zdroje tvrdí, že stojí.
A nemusí jít jen o chůzi, u které samozřejmě v reálu člověk ví, že jde, protože je to jeho aktivita. Jízda na nějakém vozítku by teoreticky měla být bez problémů, protože tam i v reálu člověk sedí, nic nedělá a přesto se pohybuje - jenže pořád tu jízdu cítí prostřednictvím vibrací a hlavně pomocí vnitřního ucha, které detekuje pohyb (zrychlení).
Jde tu čistě o zvyk a někteří lidi si na to zvyknou rychle, někteří ale nikdy. Hodně záleží i na designu, protože pohyb po rovině je méně nebezpečný než např. chůze do schodů - tam se přidává i vertikální pohyb a ten snáší méně lidí.

Hlavně tam ale pořád je ten faktor, že to prostě je nepohodlné a nepraktické (velké, neskladné, musí se zapojovat, na hlavě to tíží a tlačí, pod tím může být teplo atd.) a má to IMHO velký potenciál zůstat ležet ve skříni i u těch, kdo si to koupí.

miskufkosvk@gmail.com
miskufkosvk@gmail.com
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 22:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Star citizen a ine simulatory na tomto to musi byt proste parada... len ci to stoji za tie peniaze....urcite budu neskor vychadzat stale lepsie a lepsie verzie tak sa asi oplati pockat kedy to bude hardwarovo stihat skoro kazde pc a bude aj cena dostupnejsia...

RuThaN
RuThaN
Level 4 Level 4
26. 12. 2015 21:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Predator5552: Tvrdi se diky tomu to blikatko budes mit kousek od obliceje, ze to bude pusobil jako 60 palcovej monitor.

TomKQT
TomKQT
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 17:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KamiLZ: Aha, to mi nedošlo. Jde spíše o tu interaktivitu. OK, to by nějaký přínos mít mohlo. Bohužel dokud je funkční pouze rozhlížení a pohyb (chůze) se musí stejně dělat po staru, je to jen polovičaté řešení, které ještě přináší i nové komplikace typu "když se chcu podívat za sebe, musím se vážně celý otočit? ale co s klávesnicí? a co když se uškrtím na kabelu od VR?" :D

Tohle ještě vážně není VR, to je jen malá ochutnávka spočívající v tom, že máte určitý 3D vjem a reakci na pohyby hlavy. Naprosto se neřeší hmatová interakce a zmiňovaná chůze.

Wizard
Wizard
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 16:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

problém je rozlišení... přeci jen, takhle z blízka jsou vidět body, a pokud to není aspoň těch 4k (8k i víc bude jednou bráno jako rozumné minimum) s dostatečnou jemností,tak to pořád bude takové pseudo vr... nebude to úplně ono... a protože grafiky dnes neutáhnou 4k ani pro jeden monitor, tak to ještě chvíli bude trvat, než to bude plně použitelná technologie...

ale tohle se chytí... sice postupně a bude to do nějaké skutečně zcela optimální formy trvat ještě x let,... ale bude to obdobné, jako se sluchátky...

Kdo byl někdy v kině na 3D na nějakém pořádném bijáku, tak mu je jasné jaký druh zážitku se dá poskytnout... a to na monitoru prostě není šance, v tomhle budou vr helmy excelovat, akorát tedy bude muset být obsah...

Predator5552
Predator5552
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 13:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jasně místo 30 palcovýho monitoru si koupím za 15 litrů nějakej plastovej krám a dám si před oči lupu a mikro "LCD" :-)))

Celej žhavej !!

Lahva
Lahva
Level 1 Level 1
Hlavní platforma: PlayStation
26. 12. 2015 12:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

F1 týmy již pracují na řešeních jak to kvalitně zapracovat do svých simulátorů. Ostatně VR helma mi k závodům padne jako ideální doplněk. Hrát na tom něco z pohledu třetí osoby, případně nějakou hopsacku mi taky přijde jako absolutní zbytečnost.

karelpipin
karelpipin
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 12:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tyhle helmy se nemuzou prosadit, je to neco jako kdyz se kdysi zkouselo pridavat ke konzolim treba CD mechaniky...vzniklo pro to par her, proto si to nikdo nechtel koupit a proto na to nikdo nechtel delat hry - zacarovany kruh se uzavrel.
Skonci to stejne jako minula vlna VR.
Jedina VR co se prosadi bude az primo spojena s mozkem. At uz dratem jako v Matrixu nebo pres suprbluetooth :)

Smazaný uživatel
Smazaný uživatel
Level 1 Level 1
26. 12. 2015 10:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Strašný

Reklama
Reklama