Stencyl - konkurence pro Game Maker
Game Maker je jednoznačně nejrozšířenějším a také nejznámějším nástrojem pro tvorbu her, jehož věhlas přesáhl hranice freeware a indie scény. Rozhodně je dobře, že si téměř každý může vyzkoušet tvorbu své vlastní hry, aniž by musel znát C++, či jiný programovací jazyk. Dlouho, předlouho se zdálo, že vedoucí pozici dítka nizozemského programátora Marca Overmarse nemůže nikdo ohrozit. Nyní se ale objevily první zvěsti o novém programu, ve kterém by si měl, dle slov autorů, vytvořit svou vlastní hru naprosto každý. Pod nyní již snad definitivním názvem Stencyl se skrývá jednoduchý, ale komplexní nástroj pro tvorbu her ve stylu drag'n'drop, jež bude celý založen na Javě.
Hlavní předností Stencylu bude tedy jednoznačně přístupnost i naprostým laikům, kteří možná obstojně ovládají Word a rozumí si s mailovou schránkou. Základní instalační balík bude obsahovat pět takzvaných kitů, každý zvlášť vhodný pro odlišný žánr, s před-připravenými médii. Právě díky nim můžete při používání Stencylu hodit programování za hlavu. Aktuální nabídka čítá pět kitů (akce, RPG, strategie, plošinovky, shoot'em upy), které budou přítomny v době vydání a plánuje se přidání další. Zatím není potvrzeno, zda bude implementována i možnost kombinovat věci z jednoho kitu s druhým, ale je to více než pravděpodobné. Hlavní výhodou toho, že celý Stencyl poběží na Javě je jednoznačně kompatibilita mezi operačními systémy. Hru naprogramovanou ve Windows si tedy zahrají i uživatelé MacOSu a Linuxu.
Datum vydání zatím nebylo pevně stanoveno, ale autoři plánují Stencyl uvést ještě tento rok. Už teď se ale ví, že distribuován bude za tu nejlepší cenu, tedy zadarmo (licence BSD). Více technických specifikací si můžete přečíst na oficiálních stránkách, kde také můžete v oficiálním fóru sledovat průběh současných prací. Game Makere, třes se!