Sony stále přemýšlí o ceně PlayStationu 5
Které hry vyjdou na nové generaci, je u některých případů jasné. Potvrzených jich je ale minimum, u PlayStationu 5 je i minimum možná nadnesené slovo. Vzhledem k tomu, že vydání PS5 je naplánováno na konec roku, musí Sony už teď moc dobře vědět, které hry na nové konzoli zároveň vyjdou. A zdálo by se, že stejně jistě už musí znát i cenu. Světe div se, tu ale ještě pořád nezná.
Hezky popořadě, začátek února je obdobím, kdy velké společnosti před svými akcionáři hodnotí uplynulé tříměsíční období a kdy prezentují další plány do budoucna, jednak do dalšího kvartálu, ale zároveň i do dalšího fiskálního roku. Právě před investory se zavedla řeč na cenu nové konzole, která tu stávající nahradí. Odpovědi se chopil finanční ředitel Sony Hiroki Totoki, a jak už z úvodu víte, odvětil, že cena konečně stanovená ještě nebyla.
Ve výsledku ale samotná odpověď tak jednoduchá nebyla. Otázka se totiž ptala na věci, které Sony může ovlivnit a usnadnit tak plynulý přechod mezi oběma generacemi, ale také na ty, které Sony ovlivnit nemůže. Právě díky těmto několika faktorům ještě společnost výslednou částku, za níž bude PS5 prodávat, nezveřejnila. Co společnost ovlivnit může, jsou samozřejmě mzdové a osobní náklady, stejně tak může ovlivnit výrobu samotné konzole a stanovit správný objem, aby na trhu nebyl nedostatek, ale ani přebytek konzolí.
Ovšem ony „neovlivnitelné“ faktory jsou zde mnohem důležitější. „Soutěžíme na trhu, takže je v tuto chvíli těžké hovořit o ceně, a v závislosti na ní teprve poté můžeme uvážit, jakou reklamní strategii zvolit a kolik peněz na ni uvolníme,“ řekl Totoki. „Je to otázka balancování, a protože je vyvážení tohoto poměru velice obtížné, je obtížné hovořit v tuto dobu konkrétně,“ dodal.
Totoki tak nepřímo odkazuje i na konkurenci, která též s určením ceny vyčkává. Právě Microsoft tak může určit i cenovou politiku Sony, byť to samé lze možná říct i naopak. V Sony každopádně definitivní slovo nepadlo. Bude japonský výrobce konzoli zpočátku dotovat? Nebo z ní bude chtít vygenerovat zisk už od samotného začátku? „Pokusíme se zvolit ideální rovnováhu, aby bylo nové zařízení v průběhu cyklu ziskové,“ odpověděl neurčitě jeden z nejpovolanějších lidí uprostřed Sony.
Čím dál více se nicméně hovoří o nutnosti plynulého přechodu i z jiného hlediska – jakmile vstoupí PS5 na trh, stále tu budou desítky milionů hráčů, kteří upgrade v prvotních měsících neprovedou. O této skupině, o níž se musí Sony postarat, hovořil i výkonný ředitel SIE Jim Ryan. Jestli i tento fakt bude Sony brát v potaz při určování ceny, nevíme, ale rozhodně platí, že čím levnější konzole bude, tím spíše se někteří odhodlají k nákupu nového hardwaru. Ale kdy padne definitivní rozhodnutí?