Sniper: Ghost Warrior 3 Článek Sniper: Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

29. 6. 2015 09:01 7
Reklama

Netajím se tím, že mám rád sérii Hitman, což je sice fajn doznání, ale možná si řeknete, že se tak nějak nehodí na začátek článku o dojmech ze zcela jiné hry. Fajn, důvod, proč zmiňuji práci lidí z IO Interactive, je jednoduše to, že si ve stealth hrách cením možnosti všechno pořádně naplánovat, připravit si cestu a následně ji bezchybně provést jako chladný profesionál. Poslední Sniper Elite (ha, už se blížíme) mě v tomto směru lehce zklamal a byl jsem docela zvědavý, jestli se vývojáři z CI Games dokáží nejnovějším dílem Sniper: Ghost Warrior stealthovému etalonu alespoň přiblížit. A víte co? Možná jsem před krátkou chvílí hrál hru, která pohled na sniperské simulace změní.

GRUZIE JE TVŮJ NEPŘÍTEL

Příběhové pozadí Ghost Warrior 3 částečně vychází z reálných událostí - vaše cesty povedou do Gruzie, která je zmítaná pokroucenou občanskou válkou, mohutně podporovanou ruskou armádou. Zní to dost povědomě i v souvislosti s probíhajícím konfliktem na Ukrajině, ale z přibližně půlhodinové ukázky je jen velmi složité posuzovat, nakolik se bude příběh pouze opírat o stereotypy a nakolik skutečně přinese nějaký zajímavý oblouk s nečekanými zvraty. Nechme ale věštění stranou, něco mi říká, že ve výsledku to stejně bude každému jedno a je to tak možná dobře. Americkému sniperovi operujícím hluboko za nepřátelskou linií, by byla politika také u zádele, podstatné je dostat se na místo, splnit svoji práci a místo ve zdraví opustit.

Mezi jehličnany se pohybují ozbrojené hlídky, které je nutné obejít a dostat se do úkrytu.

Ve smyslu vizuální kvality byla ukázka připravena chytře - vše začíná na skalnatém vrcholku, ze kterého vede cesta do zalesněného údolí. Šťavnatá paleta barev, líně se pohybující větve v korunách vzrostlých stromů, potůčky probublávající lesem... Skoro jako kdybyste během letního víkendu vyrazili na houby a místo odstřelovačky s sebou nesli proutěný košík. Když ale do vzduchu vypustíte dálkově ovládaný dron, idyla končí a pro hlavního hrdinu hry - Jonathana Northa - začíná práce. Mezi jehličnany se totiž pohybují ozbrojené hlídky, které je nutné obejít a dostat se do úkrytu s patřičným vybavením a zázemím pro přípravu nadcházející operace.

Cesta proto vede poklusem na hranici lesa, kde poprvé můžete využít speciální detektivní režim. Vývojáři zvýraznění důležitých bodů přičítají ke schopnostem, které se Jonathan naučil během svého výcviku, není proto nikterak zvláštní, když se na monitoru objevují útržkovité informace typu: dva muži, vracejí se do tábora, něco vlečou, prošli tu před chvílí. Na tomto místě možná nejsou životně důležité, ale o pár kroků dál se můžete dozvědět, že nepřátelští vojáci rozmístili všude kolem nášlapné miny a bez vašeho výcviku byste dříve nebo později vyletěli do vzduchu. V očích mnoha hráčů se může jednat pouze o gimmick, položku na seznamu, mě ale dává opodstatnění této schopnosti smysl a pokud s ní budou umět lidé z CI Games dobře naložit, pak jedině dobře. Atmosféra rozhodně netrpí, protože pokaždé, když se do speciálního režimu přepnete - a není nijak časově omezen - zřetelně slyšíte Jonathanův dech a všechno kolem vás zešedne, abyste si všímali pouze podstatných věcí.

PŘÍPRAVA JE DŮLEŽITÁ

To už se ale dostáváme do bezpečí pečlivě ukryté jeskyně, ve které se můžete vybavit jednou z řady realisticky zpracovaných pušek, případně malou příruční pistolí a další výbavou zahrnující například již zmiňované miny, nůž, či granáty. Kromě toho zde můžete načerpat důležité informace o poloze vašeho příštího cíle a podmínkách spojených s jeho likvidací. Podobných safehousů bude v otevřeném světě Ghost Warrior 3 hned několik a vývojáři potvrdili, že se mezi nimi budete moci automaticky přesouvat. Jedná se samozřejmě o ryze herní urychlení veškerého procesu, i zde ale vývojáři naznačují, že voják, operující v nepřátelském prostoru, musí znát každý kámen a cesta mezi jednotlivými úkryty je bezpečná a pro Jonathana dobře zmapovaná. Na druhou stranu ale do systému rychlého přesouvání zahrnují posun denní doby i počasí, oboje ovlivňující průběh mise.

První přichází na řadu průzkum, během kterého uplatníte ostražitost a vhodné využívání již zmiňovaného dronu.

Mým úkolem bylo zlikvidovat nepřátelského generála, který se mohl nacházet na několika místech s odlišnými přístupovými cestami. První proto přichází na řadu průzkum, během kterého uplatníte ostražitost a vhodné využívání již zmiňovaného dronu. Zároveň musíte dávat pozor, aby vás i vašeho robotického protivníka nikdo neviděl, v opačném případě totiž nastane něco, po čem hráči stealthových her volají už pěknou řádku let - alarm nebude odvolán, dokud se nepodaří vetřelce najít a zlikvidovat. Pokoušel jsem se v tomto případě nahánět hlídky po okolí pěkných pár minut, ani v jednom ze tří případů jsem ale nedokázal odolávat příliš dlouho. Na druhou stranu ale berte moje aktuální dojmy s nadhledem - nesnažím se tvrdit, že by měla být hra v tomto ohledu zcela neprůstřelná a jsem přesvědčen, že hráči určitě najdou cestu, jak vyřešit i takovéhle momenty. I přes to jsem ale musel vývojářům poděkovat přinejmenším za odvahu, vyhnout se praktikám středního proudu a jít si vlastní cestou.

UDEŘ A ZMIZ

Co se týče dalšího postupu misí, po pečlivém zajištění celé lokace si můžete vybrat jednu z několika přístupových cest, o nichž vývojáři v předstihu mluvili. Hra sama na ně neupozorňuje - klade před hráče úkol a čeká, jak se s ním popasuje. Abych byl konkrétní, nejdříve je nutné zjistit polohu nepřátelského genrála, což můžete provést sami, nebo pomocí kamerového systému, kam se můžete pomocí dronu na dálku nabourat. Pak už se můžete vydat buďto přímo k vašemu cíli a zabít jej zblízka (nedoporučuju), případně jej odstřelit ze střední vzdálenosti, kde ale ještě musíte počítat s poměrně složitým dosažením vhodného místa, které hlídají stráže (to už je lepší varianta), anebo jej picnout z velké dálky jako správný profi sniper (uspokojující).

Sniper: Ghost Warrior 3
i Zdroj: Hrej.cz

Zpracování střelby odstřelovací puškou je poměrně realistické, opět ale apeluji na znalce zbraní, aby se stále na Ghost Warrior 3 dívali primárně jako na hru. Před stisknutím spouště musíte vzít v úvahu veličiny, které ovlivňují trajektorii kulky - vzdálenost a proudění vzduchu - abyste mohli správně seřídit optický zaměřovač. Vzdálenost za vás automaticky vypočítá technologie zabudovaná v optice jednoduchým zaměřením cíle - na vás pak je na zaměřovači správnou vzdálenost nastavit. Co se týče větru, údaje jsou zapracované přímo do HUDu, takže už pouze stačí namířit s patřičným vychýlením, nadechnout se a vystřelit. Ač nejsem člověk agresivní a rozhodně se nevyžívám v lidském utrpením, čistě odvedená práce přichází s vlnou zvláštního uspokojení. Ghost Warrior 3 v tomto směru působí opravdu dobře a kdybych měl srovnat celý efekt střelby s již uváděným Sniper Elite, je na tom připravovaný polský počin o poznání lépe. Sympatické je také to, že vývojáři logicky počítají s možným skrýváním výstřelu do rámusu vyvolaných prolétajícími stíhačkami nebo burácení hromů, sama hra vás ale na tuto možnost neupozorní, neb ji považuje za důsledek logického myšlení hráče.

TAK SNAD

A v tomhle duchu je možné dojmy z půlhodinového dema zakončit. Ne snad, že by nebylo možné psát o umělé inteligenci nepřátel, která - mimochodem - není zrovna valná, nebo ještě jednou o krásné grafice zpracovávající les tak, jak jej známe z horských oblastí České republiky. Jen zkrátka raději odcházím s pozitivním dojmem, který má za následek možná lehce překvapivé očekávání hry, který by po předchozích zklamáních nemusela být vůbec špatná. Jistě, bude záležet na mnoha okolnostech a hodnotit budeme až celek, i tak si ale v čiré radosti z nečekaně silné prezentace dělám místo v kalendáři, abych si mohli Ghost Warrior 3 začátkem příštího roku zahrát.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama