S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky Článek S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

Martin Klekner

Martin Klekner

10. 9. 2007 22:00 5
Reklama

Během svého předlouhého vývoje byla hra S.T.A.L.K.E.R. Shadows of Chernobyl od ukrajinských GSC nejednou přirovnána k „průšvihovým“ titulům, jakým byla Daikatana, či stále ještě je Duke Nukem Forever. Nespočet odkladů se naštěstí nakonec ukázal být jen nutnou cenou za kvalitu a netrpělivě očekávané dílko se tak v březnu tohoto roku dočkalo nejen mnoha pozitivních kritik, ale i početné fanouškovské základny. A snad jako by nyní autoři chtěli hráčům nahradit to, o co je tak dlouho připravovali, chystají již necelý rok po vydání první hry přinést na pulty obchodů rozsáhlé pokračování. Jeho název je Clear Sky a rozhodně to nevypadá jen na obyčejnou ždímačku peněz. 

V kůži žoldáka

Zdaleka největším příslibem Clear Sky je již na první pohled příběh, který nás zavede do doby rok před událostmi prvního dílu (tedy do roku 2010). Rovnou zapomeňte na Streloka, hra vás situuje do role zcela odlišného charakteru, žoldáka, který si bude moci svobodně vybrat, na jakou stranu se postaví. Ve výsledku tak přímo ovlivníte události známé z Shadows of Chernobyl, nehledě na to, že se dokonce můžete stát i úhlavním nepřítelem předchozího hlavního protagonisty. Pokračování si zároveň klade za úkol osvětlit mnohé nezodpovězené otázky z minula, stejně jako prohloubit znalosti hráčů o pozadí S.T.A.L.K.E.R. univerza a černobylské katastrofy.

Ve hře bude k nalezení osm soupeřících frakcí, z toho pět z nich hratelných. Rozmanitost úkolů má být stejná jako v předchozí hře, od ryze průzkumných, přes lovení divoké zvěře po zabírání strategických bodů a tím i rozšiřování území ovládaného vaší frakcí. Spolu s ním pak poroste i její vliv, v důsledku čehož bude k dispozici více parťáků pro bojové mise a samozřejmě i lepší vybavení (nejen pro vás, ale i pro UI spolubojovníky). Samostatnou kapitolou je pak hledání artefaktů, při němž si okamžitě všimnete důležité věci - v roce 2010 ještě anomální projevy Zóny nejsou tak silné, aby tyto cenné předměty bylo možno spatřit pouhým okem. K jejich nalezení proto využijete speciální detekční zařízení. To má jednu nevýhodou - při jeho držení se budete moci vybavit jen jednoruční střelnou zbraní. A to je samozřejmě problém, jelikož si můžete být jisti, že v blízkosti artefaktů půjde o kejhák jako nikde jinde a pro chlapíky s pouhou pistolkou v ruce zde nebude mít nikdo velké pochopení. 

Stále co objevovat

Hra opět nabídne velkou volnost v rozhodování, dokonce vás nikdo nebude nutit ani k samotnému přidání se k některé z frakcí. Na druhou stranu, skupinová příslušnost přinese slušnou řádku výhod, od možnosti postupu po žebříčku hodností, přes bonusové mise a vybavení, po užitečné průvodce, šmelináře a mechaniky. Herní svět má čítat 14 rozlehlých oblastí, některé z nich známé již zminula (samozřejmě s nezanedbatelnými kosmetickými změnami), jiné zcela nové a neokoukané.

Autoři zmínili čtyři zcela nová prostředí: Red Forest, podzemní komplexy blízko Pripjati, Limansk a Marshland, kde se zároveň odehrávala hratelná ukázka z letošní Games Convetion. To má lehce vybočovat z řady doposavad nabídnutých lokací, jelikož přímo nekopíruje reálnou krajinu okolo současného Černobylu, jde o rozsáhlé bažinaté plochy, typické pro okolí zatopených ruských vodních elektráren. Kromě atmosférických západů slunce nad pochmurnými vřesovišti zde pak autoři představili například nový druh mutanta. Marsh beast je nesmírně rychlá, odolná a především neviditelná potvůrka, která velice ráda nečekaně útočí z všudypřítomné vysoké trávy. A pište si, že nebude jediným smrtelným nebezpečím na vašich cestách... 

Vylepšená technická stránka

Další důvod, proč využít pomoci některé z frakcí. Tým spolubojovníků nelze ani tentokrát řídit přesnými rozkazy, dle ohlasů novinářů se však hra dočkala notného vylepšení v oblasti UI. Na ukázkové misi z E3 07 bylo jasně patrné, že počítačem řízené charaktery nepodnikají zbrklé útoky nazdařbůh, že se naopak rozvážně kryjí, systematicky postupují a do akce vyrazí jen při krycí palbě svých druhů. Novinkou je i shromáždění se na strategicky výhodné pozici při spatření větší skupiny nepřátel.

Grafická stránka S.T.A.L.K.E.R.A. vypadá stále nadmíru pohledně, pokračování navíc plánuje ještě vylepšit efekty střídání dne a noci, s nimi spojenou technologii dynamického nasvícení a navíc přidá i takové lahůdky, jako slunce prosvítající skrz mraky atp. Vylepšený engine X-ray tentokrát přímo podporuje vymoženosti DirectX 10, zároveň přinese i mnohem detailnější modely všech postav. Na E3 prezentaci bylo navíc krásně vidět, jak se projeví pokročilejší fyzikální systém v praxi: překližkové desky vám už rozhodně neposkytnou uspokojivý úkryt před nepřátelskými kulkami. 

Dočkáme se příští rok

Pakliže jste fanoušky předchozího S.T.A.L.K.E.R.a, pravděpodobně musíte brát koupi pokračování (i když by se chtě nechtě chtělo říct spíše „rozšíření“) jako nutnost. Rozsah Clear Sky se má podle všeho blížit Shadows of Chernobyl, možnost hrát za libovolnou ze znepřátelených frakcí, sledovat události předcházející příchodu Streloka do Zóny a přímo je ovlivňovat pak rozhodně zní dost lákavě na to, aby hra k monitorům přilákala i zcela nové hráče. Datum vydání je zatím stanoveno na březen příštího roku a ačkoliv projekt doposud nesehnal svého distributora, GSC aktivně vyjednává hned s několika velkými společnostmi. Doufejme tedy, že se nedočkáme větších odkladů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama