Rockstar mění kulturu, vývoj her bude delší
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Rockstar mění kulturu, vývoj her bude delší

Rockstar mění kulturu, vývoj her bude delší

David Plecháček

David Plecháček

16. 4. 2020 11:01 20
Reklama

Je pravda, že zprávy Jasona Schreiera pojednávající o povětšinou tragických stavech v jednotlivých studiích, zpravidla nepopisují, jestli se v nich po čase něco mění. Ať už šlo o BioWare, Rockstar, nebo třeba o Naughty Dog či Hangar 13, ti všichni nezvládali vývoj některých svých her, který vyústil v crunch a nevhodné pracovní podmínky. Poučili se ale? Jaké udělali kroky k tomu, aby se situace (jako v případě Naughty Dog nebo BioWare) neopakovala?

Když známý reportét magazínu Kotaku svoje reportáže píše, zpravidla je píše dost ze široka a čtenářům dává možnost pochopit veškeré souvislosti a možné příčiny. Často tak jsou zárodky budoucí krize patrné už u předchozích projektů. Poslední zpověď autorů z Naughty Dog ukázala, že se situace opakuje i po Uncharted 4 a Lost Legacy, i když chtělo tentokrát Naughty Dog změnu. Problémy s Anthemem nemělo BioWare jen tak, pramenily už dávno před tím někde od vývoje Dragon Age: Inquisition nebo přinejmenším Mass Effectu: Andromeda.

A to samé v bledě modrém se dá říct i o společnosti Rockstar, která je kulturou crunche pověstná. Totální vzepětí panovalo i na konci vývoje GTA V a opakovalo se s Red Dead Redemption 2. Schreier si ale opět sedl s některými zaměstnanci, aby s nimi probral, co (a jestli vůbec něco) je jinak – všichni se překvapivě svorně shodují na tom, že se opravdu věci vyvíjejí odlišným způsobem. „V posledních měsících jsme ve společnosti zažili spoustu změn, sledovali jsme naše interní procesy, abychom vyhodnotlili, co funguje a co ne, v čem jsme dobří a v čem se musíme zlepšit,“ napsala Jennifer Kolbeová za vedení v Rockstaru všem jejím zaměstnancům. „Doufáme, že většina z vás už změny pocítila, a že ti, kteří ne, je pocítí v dohledné době.“

Rockstar zvenčí působí jako vyměněný, harmonogram není tak pevný a striktní, společnost nabízí trénování měkkých dovedností v podobě managementu a leadershipu, sbírá anonymní podněty od svých zaměstnanců... Rockstar se chce zkrátka napravit. Email, ve kterém Kolbeová hovoří o změnách i věcech, které ještě přijdou, je jen část toho, čím Rockstar prochází. Nikdo z firmy už nechce crunch, v němž někteří pracují až sto hodin týdně, jiní, řadoví zaměstnanci třeba i šedesát hodin včetně víkendů. Problémů navíc bylo víc, například další člen z vedení, Jeronimo Barrera, byl nařčen ze sexuálního obtěžování. Schreier ve své zprávě však hovoří o tom, že společnost, která má až dva tisíce vývojářů, mění zažité pořádky.

Někteří samozřejmě nabádají k obezřetnosti, tak jako jeden ze zpovídaných zaměstnanců: „Uvidíme za rok, možná dva, ale zatím to vypadá, že směřujeme správným směrem; být společností, jakou se na naši velikost sluší.“ Jiný pro změnu vypovídá o určité benevolenci: „Říkají nám, že je normální nebýt každý den produktivní, měli bychom se prý také soustředit na vlastní zdraví a na naše rodiny.“ To jsou slova, která byste ještě před lety v souvislosti s Rockstarem neslýchali. Dříve panovalo přesvědčení, že kdo nepracuje na 150 procent, nepracuje dost intezivně

Rockstar se mění i na nejvyšších postech. To, že ze studia odešel Dan Houser, je však jen špička ledovce. Rockstar vyměnil šéfy jednotlivých týmů v San Diegu, Kalifornii, Lincolnu a i v dalších britských studiích. Sbalit se museli i zaměstnanci z řad manažerů, kteří byli dříve spojování s rasismem, diskriminací a jinými společenskými kauzami. „Je to jako bychom se zbavovali zkažených vajec,“ říká jeden z vývojářů, který však dodává, že taková operace je časově náročná. Vyhodnotit, kdo z nich způsobuje toxické prostředí, totiž není snadné. „Ještě je mezi námi spousta pukavců, to ne že ne, ale zdá se, že jejich dny jsou sečteny,“ dodává.

Ačkoliv se zdá, že Dan Houser v tomto směru neměl moc velký vliv, opak je pravdou. Vedení jednotlivých poboček totiž svým podřízeným opakovaně říká, že tentokrát bude vývoj probíhat bez crunche, čemuž by právě odchod jednoho z bratrů mohl pomoci. Právě on byl totiž ve společnosti pověstný častým přepisováním některých scén, na nichž se poté za pět minut dvanáct muselo pracovat. Právě v tomto smyslu enormně trpěl Red Dead Redemption 2, a právě tomu by se měl vyhnout další velký projekt studia, GTA VI. Jestliže vám dosud tato zpráva nepřišla důležitá, je důležitá minimálně z jednoho důvodu – nejenže ukazuje, že Rockstar teď primárně pracuje své nejslavnější sérii, ale hlavně tím říká, že si takový vývoj bude žádat čas. Kdy vyjde, není jasné. Údajně půjde o o něco menší hru, byť, uvážíme-li, jak velké hry dělá Rockstar , bude pořád dostatečně velká, a vývojáři ji zřejmě budou rozšiřovat prostřednictvím updatů, což by opět mohlo rozředit stres před vydáním. Takový je plán, který ale představuje spíše nějakou vizi. Celý projekt je totiž stále v rané fázi vývoje. Možná i proto teď ve studiu panuje dobrá nálada.

Ale článek se správně ptá, jestli vydrží. Opravdu bude probíhat vývoj tak bezproblémově i ve chvíli, kdy se začnou blížit jednotlivé milníky a data, která budou muset vývojáři dodržet? „Změny jsou nicméně už teď takové a motivují mne, abych zůstal a dal jim šanci, a poté uvidíme, jak se situace časem vyvrbí,“ říká jeden z vývojářů. I když totiž někteří odešli, stále je v některých kancelářích cítit, že se kultura workoholismu zase tolik neposunula. Na druhou stranu, zřejmě nejpostiženější britský Lincoln vypadá k nepoznání. Právě toto studio bylo crunchem zřejmě to nejzasaženější, kvůli tomu, že zde probíhá testování. Od roku 2018 všichni testeři mají výrazně vyšší plat a jejich smlouvy byly převedeny na full-time pracovní poměry. Přesčasy jsou zde dobrovolné a jsou připláceny o padesát procent mzdy. „Chtěl bych, abyste slyšeli ten oddych, když jsme se dozvěděli, že přesčasy budou volitelné,“ říká jeden z tamních zaměstnanců. Stejně pozitivně vidí situaci i lidé ze skotského Rockstar North, případně z Rockstar San Diego nebo New York.

Přáli bychom si, aby entuziasmus všem zúčastněným vydržel. Pro nás, hráče, to ale znamená, že si na výsledek budeme muset o to déle počkat. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama