Park Beyond Recenze Recenze Park Beyond. Strategie, u které přemýšleli autoři jenom napůl, ale to základní jim uniklo

Recenze Park Beyond. Strategie, u které přemýšleli autoři jenom napůl, ale to základní jim uniklo

29. 6. 2023 13:00

1. KOPÍROVAT, ANI TO VÁM NEJDE! 2. PARK PLNÝ OTRAVNÉHO HMYZU

Některé věci mi přijdou tak snadné, že je s podivem, kolik lidí si na nich vyláme zuby. Mluvíme o hrách, samozřejmě, takže specificky „napodobit některé hry mi přijde tak snadné, že je s podivem, kolik lidí si vyláme zuby při jejich klonování“. Pech je, že spoustu z nich bych chtěl hrát, protože nahrazují tituly, které jsem hrával dřív. V případě Park Beyond jde samozřejmě o RollerCoaster Tycoon. Sám sebe se po několika hodinách v lunaparkovém tycoonu od Namca musím ptát: Byl Chris Sawyer opravdu tak geniální, nebo jenom soudobí vývojáři nechápou, co tihle hráči vlastně chtějí?

Nechci vynášet extrémní soudy, takže v úvodu recenze Park Beyond musí zaznít, že o vyloženě špatnou hru nejde. Jde ale o titul, v němž bych vážně strávil klidně i stovky hodin, ale i když jsem ve hře strávil řádově míň, vlastně už teď vím, že nepřidám ani jednu.

Možná by někdo namítl, že ani Sawyer nevymyslel a nenaprogramoval dokonalou hru a že mám po letech jen zkreslené vzpomínky. Proti takovému tvrzení bych se chtěl vymezit. RollerCoaster Tycoon patří i dnes, třeba spolu s OpenTTD, ke hrám, ke kterým se hráči vrací ne kvůli nostalgii, nýbrž díky jejich kvalitám. Sám si RCT čas od času zahraju a jsem schopný se do něj ponořit na několik hodin i přes určitou primitivnost toho, jak hra funguje.

Park Beyond měl oslovit volnomyšlenkáře. Hráče, kteří chtějí vzít model kolotoče, posadit ho do trávy, jedním kliknutím postavit vstup a výstup, druhým kliknutím postavit nějakou cestu, a třetím kliknutím atrakci otevřít.

Ona primitivnost je dána dobou, kdy hra původně vyšla. Rok 1999 jednoduše vyžadoval stavění do mřížky nebo dvojrozměrný pohled, nicméně s omezením přišel i výrazný benefit určité preciznosti, kterou s přechodem do třetího rozměru tyto hry ztratily a většina se s nimi nedokáže poprat dodnes.

• Doporučená cena: 49,99 eur
  • Není hra možná až příliš drahá? Většinou se k nastavené cenovce nevyjadřujeme - a v tomto případě mi ani tak extrémně nadsazená nepřijde - překvapuje mě ale dodatečný season pass (marketovaný coby anual pass) za další 30 eur. Radím vám dobře, s jeho nákupem přinejmenším vyčkejte!
  • Česká lokalizace: Ne
  • Faktor znovuhratelnosti: Teoreticky můžete hrát Park Beyond do zblbnutí, dříve či později ale zjistíte, že vytvořit uspokojivý park bude pro perfekcionalisty velice obtížným, neřku-li nereálným úkolem.
  • Bude vás bavit, pokud: Milujete RCT nebo alespoň Planet Coaster. Na druhou stranu… pokud milujete RCT nebo Planet Coaster, vraťte se k nim, anebo prahnete-li po něčem novém, vyzkoušejte alespoň Parkitect

Vnímám, že tohle je největší prohřešek i recenzovaného Park Beyond. Je jako řemeslník, který by měl vrátit své živnostenské oprávnění. Je to zedník, který dokáže namíchat beton, položit dlažbu a taky vypít pět lahváčů za den, takže výsledek vypadá přesně jako na účtech na sociálních sítích sledujících nejrůznější prasárny, jakých byli takoví fušéři schopní. I takový zedník vám zrekonstruuje koupelnu, ale moc hezká zákonitě nebude. Stavba parku v Park Beyond je přesně taková. Řekněme, že nějaká kostra hry funguje. Začnete na volné ploše, stavíte atrakce, které fungují, ale čím déle hrajete, tím více si všímáte nedostatků, křivě položených cest, prolínajících se modelů, fušéřin, které prostě vidět nechcete.

Přešlapů dělá novinka tolik, že jsem se sotva dokázal soustředit na cokoliv jiného. Tak či tak, výsledkem je, že jsem ani s jedním parkem nebyl spokojený, což bohužel sklouzlo k tomu, že jsem na design parků kompletně rezignoval a stavěl prostě proto, abych splnil kritéria úspěšné instituce a já se tak podíval dál.

Není nějaká vnitřní spokojenost finálním cílem každého podobného tycoonu? Neměl by si každý manažer na konci dne poblahopřát k tomu, jak svůj park přes den zase o něco vylepšil a odvedl tak dobrou práci?

Paradoxní je, že právě tohle je ta část, kde autoři opakovaně selhávají ve snaze napodobit legendární žánrové předchůdce. Park Beyond je bohužel další tycoon z relativně „nedávné doby“, který má problémy s tím elementárním, totiž samotnou tvorbou parků. Výhoda a zároveň, jak se ukázalo v průběhu hraní, obří nevýhoda Park Beyond spočívá v tom, že se hra snaží všechno simplifikovat a usnadnit. Všechno vaše úsilí bude působit tak nějak ledabyle, lehkovážně, čímž se ale hráči zacyklí na tom, že park nikdy nebude vypadat dostatečně vymazleně, což podtrhnou designové přešlapy hry, a vy se tak budete snažit ještě míň. Chápu, proč se autoři touhle cestou vydali. Tou další hrou, která nezvládá nechat hráče uspokojivě stavět park, je totiž Planet Coaster, současný král žánru, který razí úplně opačný přístup. „Cože?!“ „No to si snad děláte srandu, jak tohle někdo může vypustit z ruky?“ „Takhle recenze už nemůže být relevantní!“ Planet Coaster je po všech směrech fantastická hra, ale jestli nějakou část fanoušků něco odrazuje, jsou to, řekněme, nároky na určitou preciznost a hračičkovství. V Planet Coaster jde stoprocentně postavit neskutečně krásný lunapark, ale vyžaduje to pečlivě naaranžovat tisíce modelů, a to vyžaduje čas a ochotu jej investovat. Což nemají všichni hráči.

Park Beyond měl oslovit přesně takové volnomyšlenkáře. Hráče, kteří chtějí vzít model kolotoče, posadit ho do trávy, jedním kliknutím postavit vstup a výstup, druhým kliknutím postavit nějakou cestu, a třetím kliknutím atrakci otevřít. Daň za to je ale bohužel příliš veliká, a tak hru bohužel nezachrání ani snaha oslovit zbytek se ztřeštěně vyhlížejícími atrakcemi, které jsou daleko od jakéhokoliv realismu.

První
Poslední