Hi-Fi Rush Recenze Recenze Hi-Fi Rush - zrodila se hvězda, a vy si ji chcete zahrát

Recenze Hi-Fi Rush - zrodila se hvězda, a vy si ji chcete zahrát

31. 1. 2023 15:40 1

1. I AIN'T GOT RYTHM 2. NEZASTAVUJEME

Jak dopadla rytmická novinka, kterou oznámilo a rovnou vydalo studio Tango Gameworks? Naprosto skvěle!

Už v stručnějších prvních dojmech jsem se zamýšlel nad tím, že je celkem běžný proces, kdy je hra s pompou oznámena, pak se na ní pár let čeká, pak se na ní ještě nějaký ten rok nebo měsíc čeká v rámci odkladů, a pak v nějakém stavu vyjde. Opačný případ, kdy je hra oznámena, a během krátkého období ji máme na stole, nebo nedejbože vychází doslova vzápětí, je čím dál větší raritou. Neřkuli zázrakem

A přece jen se zázraky dějí.

• Doporučená cena: 799 korun
  • Základní herní doba: Zhruba 8-10 hodin
  • Faktor znovuhratelnosti: Do úrovní se můžete vracet, pilovat skóre a objevovat tajemství
  • Je potřeba hudební sluch?: Ne, ale hodí se. Na vyšší obtížnosti je pak sladění s rytmem životně důležité

S Hi-Fi Rush je totiž těch zázraků spojeno hned několik. Jednak splňuje výše zmíněné kritérium absolutního překvapení. Tango Gameworks a Xboxu se sice hru nepodařilo utajit úplně stoprocentně, a těsně před showcasem Developer_Direct jsme z leaků tušili, že k oznámení dojde. Rozhodně jsme ale nečekali, že zároveň dojde i k vydání. Už vůbec jsme netušili, že studio, které se zatím projevovalo jen drsnými a trochu psychedelickými horory vyrukuje s barevnou, stylizovanou, rytmickou hack’n’slash řežbou. A už vůbec na druhou (?) jsme netušili, že půjde o tak výbornou hru. Někdy totiž prostě stačí věci zbytečně nekomplikovat.

PODLE NOTIČEK

Hlavní hrdina Chai chce být rocker. Hvězda největšího kalibru. Jenže kromě absence talentu a štěstí mu v tom brání třeba i zlomenina ruky. Štěstí je, že žije ve světě plném neuvěřitelných technologií a pokročilé robotiky. Vyráží tedy do ústředí UrčitěNéZléMegakorporace s. r. o. aby si pochroumanou haksnu nechal spravit. Jenže osud zabrnká na jinou notu, a značně chaotický hrdina skončí nejen s robotickou rukou, ale také funkčním přehrávačem hudby zabudovaným v srdci.

Tím se stává defektem, tedy odpadem určeným k likvidaci. Naštěstí mu ale přehrávač propůjčuje netušené schopnosti v rytmu úderné rockové muziky likvidovat kytarou seskládanou z kovového haraburdí nepřátelský odpor. Postupem času také naráží na další jedince, kteří se vládnoucímu režimu tak úplně nelíbí (a naopak), čímž se stává součástí velkého spiknutí.

I když jde celkem logicky o hru menšího formátu, není příběhové pozadí Hi-Fi Rush vyloženě hloupé. Samotná zápletka je poměrně jednoduchá, a jeho výstavba sleduje klasické “potřebujeme X něčeho, abychom zabránili něčemu”, přičemž je potřeba zlikvidovat předem danou sestavu zloduchů. Scénáristé ale vymysleli celkem poutavý svět, a především až překvapivě zajímavou skvadru spřátelených hrdinů i šílených padouchů. Vyprávění je navíc patřičně přehnané, nebere se vůbec vážně, a i když jsou největší zvraty dost předvídatelné, nijak mě to neuráželo. Snad jen snaha o démonizaci velkých korporátů je občas trochu únavná, k tomu je ale zase potřeba přistupovat s humorem. Ostatně příběh není tím klíčovým prvkem, který by vás k Hi-Fi Rush přilákal.

RYTMUS ŽIVOTA

Pokud o Hi-Fi Rush něco víte, už jste asi obeznámeni s tím, že je především o hudbě. Ano, rocková hudba, soundtrack, melodie, beaty nebo alespoň základní rytmus jsou naprosto základními kameny hry. Nejde jen o boj, ke kterému se dostaneme za chvíli. Rytmem se řídí i pohyb postavy, interakce s prostředím, řešení jednoduchých hádanek, platforming, dokonce i režie cutscén. I já, jako člověk, který hudbě mechanicky moc neholduje, jsem byl od začátku naprosto nadšený, a předpokládám, že hudebně zdatnější lidé, kteří jsou třeba i sami muzikanti, budou z komplexního přístupu k rytmizaci a vizualizaci zvuků naprosto odvaření.

i Zdroj: Tadeáš Pepř / Hrej.cz

Obvykle hodnocení soundtracku nechávám společně s grafikou na samotný závěr recenze, tentokrát ale hudební podkres a sound design obecně musím zmínit hned. Jde totiž o nejdůležitější prvek hry. Každý z více než desítky příběhových levelů má vlastní motiv, případně se motivy mění třeba při přechodu k bossfightům. Nejde ale o jednoduše spuštěnou hudební linku, ale do určité míry interaktivní záležitost. Soundtrack se nejen mění, vyvíjí a stupňuje podle toho, jak úrovní postupujete, ale také do něj promlouvá počínání hrdiny, které na něj vrství další nástroje.

Hudební podkres totiž plně řídí, co se na obrazovce děje. Přesně do rytmu útočí hlavní hrdina, pohybují se a útočí podle něj nepřátelé, fungují speciální schopnosti a podle beatů se počítají veškeré cooldowny. Po hráči je pak vyžadováno, aby se tím náležitě řídil, časoval údery, úskoky, parírování a veškerý pohyb, což ze soubojů dělá v podstatě… tanec. Neuvěřitelně efektní, neuvěřitelně zábavný a neuvěřitelně návykový videoherní tanec.

Poctivé trefování beatů a řetězení komb ale samozřejmě kromě fantastického pocitu přináší i hratelnostní bonusy

Nebojte se, není nezbytně nutné veškeré úkony provádět přesně do rytmu. Alespoň na střední obtížnost. Ostatně při větším množství nepřátel to není úplně jednoduché, a za každých okolností soubojový systém vyžaduje cvik. Poctivé trefování beatů a řetězení komb ale samozřejmě kromě fantastického pocitu přináší i hratelnostní bonusy a ani při nejsnadnějších nastavení nejde o vyloženě primitivní záležitost. Na vyšší obtížnosti pak už je maximální využívání těchto principů naprostou nutností.

První
Poslední