Assassin's Creed Mirage Recenze Recenze Assassin's Creed Mirage, vyslyšené prosby původních fanoušků série

Recenze Assassin's Creed Mirage, vyslyšené prosby původních fanoušků série

Martin Zavřel

Martin Zavřel

4. 10. 2023 13:01 8

Nejnovější díl série je záměrně menší, kratší, klade citelný důraz na kradmý postup a není vůbec náhoda, že v mnoha ohledech připomíná úplně první hru s touto značkou z roku 2007. Ubisoft vyslyšel volání mnohých fanoušků po sevřenější hře, připomínající spíše stylové začátky série než rozmáchlé díly z posledních let.

Mirage je již třináctým “hlavním" pokračováním série. Podobně jako i jiné letošní tituly, hra původně vznikala coby DLC pro minulý díl, aby se nakonec Ubisoft rozhodl z ní udělat samostatný titul (byť za nižší cenu). Do karet jim přitom hraje skutečnost, že mnoho hráčů již dlouhé roky naříká nad “nesnesitelnou” rozlohou a délkou novějších dílů série. Tito hráči by tedy měli teoreticky docenit stravitelnější rozsah a formát Mirage. Hlavní příběhové mise dohrajete za 17 hodin a je pouze na vás, zda k tomu chcete přidat ještě pár hodin lovení sběratelských předmětů ve hře nebo třeba platinovou trofej. Určitého osekání a zjednodušení se dočkaly i RPG vlastnosti hry, která díky tomu o něco více připomíná akční adventuru ze staré školy, s notnou dávkou kradmého postupu.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Basimova cesta k Asasínům

Basim je postavou, kterou jste mohli potkat již v minulém dílu série. Ten se ale odehrával o něco později než Mirage, takže tam Basim již byl “hotový” a vyzrálý asasín. V této hře máte tedy příležitost projít společně s Basimem dospíváním z chlapce v muže a z pouličního zlodějíčka v člena asasínského řádu, včetně jeho vzestupu od nováčka až po mistra. Vývojáři díky tomu mohou víceméně doslovně zopakovat nosnou kostru z první hry série (která loni oslavila 15 let), přestože původní Jeruzalém 12. století tentokrát nahradil Bagdád 9. století. Pro našince ale bude architektura nebo jazyk místních obyvatel vyvolávat ty správné nostalgické asociace s první hrou (dokonce si můžete zapnout i stejný “modrý” barevný filtr obrazu, jaký používala).

• Doporučená cena: 1 249 Kč (PSN)
  • Česká lokalizace: není
  • Obtížnost: Nastavitelná (3 stupně plus detailnější nastavení)
  • Základní herní doba: 17+ hodin (hlavní příběh)
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi historii a kradmý postup
  • Nebude vás bavit: Pokud se vám série přejedla, Mirage to asi nezachrání

Zápletka bude velmi povědomá všem, kdo hráli kterýkoliv díl série - nejen ten první. Dostanete krátkou ochutnávku “obyčejného” života hrdiny předtím, než jej postihne tragédie, díky které skončí v náručí řádu asasínů. Tam si pak odehrajete “tréninkovou” kapitolu, která vám dá příležitost nejen se naučit herní mechaniky, ale také poznat vašeho mentora (charismatickou Roshan namluvila svým naprosto jedinečným hlasem herečka Shohreh Aghdashloo, kterou můžete znát například ze seriálu The Expanse) a další členy řádu. Následuje vaše první “zakázka” neboli vražda v Bagdádu, jak se budete snažit odhalit a zlikvidovat místní členy “Řádu prastarých”, kteří se i zde snaží kontrolovat a zneužívat směřování lidské civilizace.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Přestože příběhová zápletka a vlastně i struktura celé hry bude pro fanoušky extrémně předvídatelná, její šablona stále docela dobře funguje, obzvláště pokud ji budete brát jako poctu nebo dokonce jakýsi “remake” prvního dílu série. Díky velmi kompetentním hereckým výkonům vám zároveň docela přirostou k srdci některé postavy, například vaše věrná kamarádka z dětství jménem Nehal. Díky kvalitní filmařině dokážou okouzlit i některé příběhové zvraty, vyžívající se kromě jiného v působivých záběrech na krajinu a podpořené vynikající rozmáchlou hudbou. Přestože jsem většinu zvratů ve hře úspěšně předvídal, detektivní pátrání po identitě místní hlavy Řádu bylo napínavé a zábavné, kromě jiného díky tomu, že jsem tou dobou již dobře znal místní postavy a poměry, takže jsem měl několik favoritů na tuto pozici.

Hlavně nenápadně

Fanouškům se po starších dílech série - a obzvláště po tom prvním - stýskalo nejen kvůli “snesitelnějšímu rozsahu”, ale také díky tehdejšímu důrazu na kradmý postup a zákeřné improvizované vraždy “za bílého dne” v zalidněné metropoli. I v tomto ohledu se Mirage snaží nabídnout přesně to, o co hráči žádali. Přehledný strom schopností, vaše postupně odemykané nástroje i level design většiny lokací jsou vystavěny tak, aby citelně upřednostňovaly kradmý postup a vyhýbání se otevřenému boji. Většina hlavních misí zahrnuje nutnost obhlédnout si lokaci, odhalit její slabé místo či způsob pro infiltraci (někdy i včetně převleku), nalezení několika stop, klíčů či nápověd vedoucích ke konkrétní oběti, vyčíhání správného okamžiku, způsob vraždy samotné a po likvidaci cíle se také ještě musíte dokázat dostat zase pryč. Je to roky ověřená šablona, ale díky dobrému designu lokací i misí zde stále dobře funguje.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Ačkoliv v tom samozřejmě citelnou roli sehraje také nastavená obtížnost, v druhé polovině hry mi postupně přišlo, že se moje postava stala tak silnou díky odemknutým schopnostem a vylepšenému vybavení, že jsem se přestal bát otevřeného boje. Jak je u této série zvykem, asi největším viníkem jsou kouřové bomby, které na chvíli zcela paralyzují vaše protivníky a to dokonce do takové míry, že je můžete “neviděni” zabít jednou ranou. Navíc můžete později odemknout jedovaté či léčivé vlastnosti těchto bomb. Asi největší kontroverzi ale u hráčů vyvolá mechanika “automatického zabíjení”, jejíž vlastnosti můžete také vylepšovat a v praxi funguje jako autopilot hry: ukážete kdo má umřít (maximálně 5 nepřátel zároveň) a Basim je automaticky zabije bez nutnosti něco mačkat z vaší strany. Sice máte omezené množství této schopnosti, ale stejně je absurdně silná. Zábavná a zajímavá je možnost přepínat neomezeně položky ve vašem “stromu schopností”.

Mechanika automatického zabíjení v praxi funguje jako autopilot hry.

Přestože je hra přímočará a předvídatelná, stále platí, že tahle série umí vykouzlit úžasný dojem zajímavého místa a času. Bagdád je plný pestrého a rušného života, hromady detailů a citlivě zapracovaných kusů architektury i dějepisných lekcí. Grafika není technicky ohromující, ale přesto vás čas od času dostane díky kombinaci detailů, rozsahu a filmového nasvícení. Skvělá hudba a občasné arabské fráze v řeči lidí kolem vás dokončí to kouzlo a budete si připadat, že jste opravdu tam. Pokud se vám uličky Bagdádu přeci jen přejí, můžete se jít toulat do krajiny okolo a hledat nějaké ty zapomenuté poklady. Na PS5 jsem hrál v režimu výkonu a byl jsem spokojený jak s plynulostí hry, tak s celkovým technickým stavem (těch pár drobných chybek nestojí za řeč).

Assassin's Creed Mirage

Dlouhodobí fanoušci série budou nejspíš spokojeni. Pokud se vám série Assassin´s Creed již přejedla nebo vám nikdy nesedla, tenhle díl asi váš názor nezmění. Nemůžete ale upřít vývojářům snahu vyslyšet prosby některých fanoušků o návrat ke kořenům série. Bagdád má skvělou atmosféru, Basimův příběh několik zajímavých momentů a kradmá infiltrace nepřátelského území je stále zábavná.

Bagdád 9. století
Důraz na kradmý postup
Některé příběhové pasáže