Zpět na článek

Diskuze: Po stopách nejlepších freeware RPG

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

norrath
norrath
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 22:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hele lidi proč hl. hrdiny Broken Heartsu vypada uplne jako Vincent Valentine z Final Fantasy serie ?

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 22:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@norrath Koukni se o kousek níž na naši malou debatu o vykradené grafice. :)
A když by ses podíval na homepage hry, dozvíš se, že většina grafiky ve hře je sebíraná.

Ondřej Novotný
Ondřej Novotný
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ach jo. Uz to tady nekde padlo, u tehle clanku proste nejde vyhovet vsem, jen jsem cekal kdo a s cim se ozve :) Jinak spravne je b), Cardhalii jsem zkousel s velkym ocekavanim a nijak me nechytla, proto tady chybi.

Diky ostatnim za podporu, nez se zacne rozcilovat nekdo dalsi, at si nejdriv precte sleeplessuv komentar :) ale dalsi tipy samozrejme uvitame...

Ykarne
Ykarne
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 02:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hele, mě Cardhalia taky nebavila, a po chvíli jsem odinstalovával.
Už jsme tři :) (Tedy za předpokladu, že Ondřej Novotný Cardhalii nezařadil protože to podle něj také není nejlepší freeware RPG).

enzoe
enzoe
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 12:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ykarne ctyri :-)

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
24. 7. 2007 22:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě zase zaráží ( to není výčitka k článku ), jak často někdo vychvaluje grafiku u her z RPGMakeru. S RM2K jsem delší dobu pracoval a už ze screenshotů je mi jasné, že grafika v tom či onom RPG je prostě vykradená z resource packů k RPGMakeru. Někdy se k tomu autoři i sami hlásí, například na stránce Broken Hearts je jasně psáno, že většina grafiky je z těch přídavků. Jenže i pak se najde spousta recenzí, kde je grafika hry vynášena do nebes. "Skvělá pixelová grafika" a podobně.
Ne vážně, tohle mě štve. Pak když někdo udělá hru se svoji vlastní grafikou, udělá na hře pětkrát víc práce, nevynikne tolik, jako když by prostě použil RPG Maker. :/

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ElDoRado1239 To je pravda, autori freeware recenzi by se meli nad timto opravdu zamyslet...

sleepless.
sleepless.
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 09:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ElDoRado1239 Ano, za zamysleni to stoji, ale odjakziva je na prvnim miste vysledek, tedy vysledny produkt. To plati u klasickyh her, freewarovek, filmu, hudby, vicemene u vseho. Nelze hodnotit tvurci proces, ale jeho vysledek.

Jiste je treba slovne ocenit, kdyz se nekdo s necim pipla a vlozi do toho spoustu casu a sil, namisto toho, aby si praci ulehcoval, ale pokud vysledek nestoji za nic, tak se neda nic delat. To jsou uskali tvurci cinnosti.

Stejne tak nelze zatracovat ty, co pouzivaji LEGALNE dostupne materialy. Proc to brat jako vykradani a ulehcovani si prace (nekdy to tak muze byt), kdyz ma takovy clovek jasny cil - stvorit hru dle svych predstav - za nimz si jde.

Pokud vi, ze na neco sam nestaci, je mozne to nahradit legalne dostupnym materialem a nevadi mu, ze jeho hra bude obsahovat cizi elementy, nei nic spatneho na tom to vyuzit.

Otazku pouziti vlastnich a cizich materialu nemaji resit recenzenti. Tu si musi sami vyresit tvurci.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 09:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sleepless. Nesouhlasim. Recenze (a zvlaste u freewarovek) neslouzi jen k tomu, aby ctenarum podaly informace o jejich kvalitach (i kdyz to samozrejme hlavne), ale jsou take meritkem pro tvurce samotne. Melo by byt brano v potaz, jakym zpusobem jsou vytvoreny, zohledneno napr. u te grafiky, zda se autori prezentuji vlastni tvorbou, ci prevzatou. Takovyto veskrze povrchni pristup jen prispiva k povedomi, ze lepe je nepoustet se do vlastni tvorby (grafika, hudba), protoze to kritika neoceni, kdyz vysledek nebude tak spickovy, jako treba sablony RPGMakeru, ci vykradene motyvy z jinych her.

Clovek by si mel uvedomovat trosku sirsi souvislosti a mit alespon malou davku odpovednosti.

Nejde tu o nejake zatracovani, ci naopak vyzdvihovani, ale uz nekolikrat jsem sam videl, ze vylozene postavena hra z vsemoznych sablon a vykradene grafiky byla hodnocena z hlediska zpracovani jako prvotridni, oproti hram, ktere byly vytvoreny z vlastnich zdroju.

Vlastni tvorba by mela byt hodnotou, ke ktere by se recenzent mel priklonit, nebo ji alespon zminit.

-Rob-
-Rob-
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 10:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Musim souhlasit se Sleeplessem. Me jako hrace nezajima, jak ta hra byla vytvorena, zajima me jen ta hra samotna, vysledek. Tak proc by se neco takovyho melo zohlednovat v recenzi, ktera je pro hrace a ne pro vyvojare? Pokud vlastni tvorbou nedokazou dosahnout podobnych nebo lepsich vysledku, tak at to proste nedelaji a radsi pouzijou ty legalne dostupny materialy.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Myslim, ze uz jsem to vysvetlil. Tebe to treba nezajima, ale freeware neni to same jako hodnotit komercni tvorbu. Mela by to byt spoluprace autorstvi a kritiky, protoze jedine tak lze dosahnout ucelu v reflexi pozadavku na kvalitnejsi tvorbu.

A recenze na free scenu proste vliv maji. To uz jsem take vysvetlil.

Vlastni tvorba by se mela podporovat a ne ji podrazet nohy.

sleepless.
sleepless.
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 10:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Zminit ano viz "Jiste je treba slovne ocenit, kdyz se nekdo s necim pipla a vlozi do toho spoustu casu a sil", ale hodnotit ne.

"Takovyto veskrze povrchni pristup jen prispiva k povedomi, ze lepe je nepoustet se do vlastni tvorby (grafika, hudba), protoze to kritika neoceni"

Hodnoceni vysledku podle jeho skutecnych kvalit neni nic povrchniho preci. To co jsi naznacil se muze stat u lidi, kterym jde vylozene jenom o to, jak se na jejichg dilo diva kritika. Netvori hry se zamerem a brzy toho nechaji. U jedincu, kteri naopak vytvari hry pro pobaveni druhych, pro relizaci vlastni myslenky atd. nemuze byt preci o demotivaci ani rec. Pokud se chteji zlepsovat, budou se zlepsovat a snazit se o to, aby technickou nedokonalost treba grafiky vynahradili stylovosti, autenticitou. Pokud se nechteji zlepsovat a budou automaticky pouzivat dostupne sablony, tak brzy skonci a nikam to se svoji cinosti nedotahnout. Budou totiz omezovani dostupnymi zdroji a jejich tvorba nebude puvodni azapadne.

Krasa freewarovek totiz tkvi v tom, ze jsou to hry male a spousta lidi si je radeji stahne a vyzkousi sama, nez by stejny cas travili ctenim recenze. Timto zpusobem se tedy informace o zajimave hre rozsiri tak jako tak bez ohledu na to, jestli se nejakemu recenzentovi kdesi v tramtarii nelibila. Rovnez je treba si uvedomit, ze ani u freewarovek se nehodnoti jenom audivovizualni stranka hry. Pokud je hra krasna, ale nema naboj a napad, tak zapadne.

Co se one odpovednosti tyce, tak souhlasim, ale nema to byt odpovednost za to, jakym zpusobem autor hru vyvijel. Jde o odpovednost vuci ctenarum a sobe, aby jim podaval nezkreslene informace podle sveho nejlepsiho vedomi a svedomi. Jak si hodnoceni sve hry prebere tvurce, to uz je jenom na nem.

Ondřej Novotný
Ondřej Novotný
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 10:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 "Takovyto veskrze povrchni pristup jen prispiva k povedomi, ze lepe je nepoustet se do vlastni tvorby (grafika, hudba), protoze to kritika neoceni, kdyz vysledek nebude tak spickovy, jako treba sablony RPGMakeru"

Souhlasim s tim, ze pokus o vlastni tvorbu si zaslouzi zminku a treba i oceneni v textu, ale pri hodnoceni vysledneho produktu nemuzu vyzdvihnout nekolik nacmaranych obrazku z Malovani na ukor sablon z RPG Makeru jen proto, ze si autor dal tu praci a nepouzil nejake dostupne materialy.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Podle me by to mela byt i odpovednost k cele free komunite. Nekolikrat jsem z vlastni zkusenosti zazil, ze autori freewarove hry byli zklamani hodnocenim v recenzich jejich tvorby, kdyz napr. jine hry, kde si autori ulehcovali praci sablonami (ci treba i ta hra byla cela ze sablon) byly jak rika Eldorado vyzdvizeny do nebes. Z jejich pohledu to pak vyzni nesravedlive a v extremnim pripade to muze vest az k znechuceni k dalsi tvorbe (nebo minimalne k odhodlani pouzit take vykradenou grafiku a hudbu treba.)

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 10:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 revan.ond: Ne, nemyslel jsem to v takovych extremech, jen aby autori recenzi meli to povedomi, ze vlastni tvorba je hodnotna, a minimalne ji jenom zminit (zaverecne hodnoceni na to vztahovat netreba). Zase na druhe strane nerozplyvat se nad vykradenou grafikou, atd..., kde autori zkratka nemaji na te praci zadny podil.

Jen takhle.

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 13:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Robotron3 Ano ano, přesně jak říká Robotron.
Cizí grafika nemusí mít zrovna vliv na finální hodnocení, to vůbec ne. Jde o to, dávat si pozor, a zbytečně neoslavovat grafiku, kterou si autor prostě vypůjčil.
Jde totiž o to, že na freeware scéně se podle mě reakce hráčů, a potažmo tedy i recenzentů, velmi silně odrážejí na samotném autorovi. Snadno to pak deformuje jeho další tvorbu. Když se dočte v recenzi na svoji hru, jak recenzent chválí jeho vlastnoruční grafiku / originální hudbu / atd., rozhodně bude mít větší chuť dělat grafiku do své příští hry opět samostatně.
Na druhé straně, když se recenzenti nikdy nepozastaví nad tím, že je grafika "vykradená", nebude jeho motivace k práci s vlastní grafikou nijak veliká. Nedojde mu, že cizí grafika prostě není ten ideální stav, ze kterého by měl pokročit dál, myslí-li to s herní tvorbou vážně. Samozřejmě jsou výjimky, kdy se sám autor chce závislosti na cizích zdrojích zbavit.
Jde o to, aby bylo v obecném povědomí, že používat čistě cizí grafiku a nehodlat na tom nic měnit, není to pravé. Je spousta možností jak získat vlastní grafiku - například si grafika najít. Věřím, že je víc potencionálních grafiků jak např. game designerů. S hotovým konceptem projektu jím půjde hledání ještě snadněji.

Uznávám, hudbu prostě a dobře není tak snadné vytvořit. Alespoň jednoduchou grafiku dokáže s troškou cviku udělat snad každý. Hudbu už jen tak ne, takže u té mám mnohem větší toleranci.
Ovšem i tak nic nebrání si autorovi někoho, kdo hudbu dělat umí, pro svůj projekt najít.

Úryvek z recenze Broken Hearts na Plnehry.cz :

"Jedním z jasných lákadel Broken Hearts je grafické zpracování v japonském stylu, na něž si autoři s největší pravděpodobností potrpí. Svět pocházející z jejich pera totiž skutečně žije pod vašima rukama a je radost pozorovat okolní prostředí jen při procházení hrou, což se vám u většiny freeware her nepoštěstí."

Přitom zrovna takovou grafiku může mít kterákoliv hra z RPGMakeru, stačí si stáhnout přídavný balík grafiky a hotovo.

Ale tohle ještě jde, pamatuju si na hru, taktéž z RPG Makeru, která měla prostě a jednoduše vykradenou grafiku ze Zeldy. Snad až na postavy, které byly z původního balíku grafiky k RM2K, bylo opravdu všechno z tilesetů ripnutých z romky hry. No a v recenzi byla grafika opět oslavována, o Zeldě ani zmíňka, přitom to už snad muselo bít do očí. Takové případy mi vadí nejvíc...

falador
falador
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejlepši dungeon RPG co jsem hrál je LOST VALLEY. Dohrát ho je poměrně těžký a makačka na bednu ;) Takže kdo si chce užít zábavu ať se do něj dá. Když nebude vědět na Freegame.cz jsem dal návod.

Robotron3
Robotron3
Level 1 Level 1
25. 7. 2007 09:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Me se Cardhalia libila, neni to ale RPG, je to Dungeon.

Reklama
Reklama