Zpět na článek

Diskuze: Odsouzeni k Tetrisu

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Lykantrop
Lykantrop
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

O tom jsem psal uz davno ... SS1,2 nebyly moc uspesne (prestoze sezbiraly velka mnozstvi oceneni) protoze byly skutecne HC s velkymi naroky na hrace a to ve vsech smerech. Proto chapu to ,co udelali v Bio (aneb z pochvalnych dopisu najem nezaplatis).
Jenze... neni to krasa dohrat hru a zazit zazitky ,ktere stadni vetsina mit nemuze , at uz jsou duvody jakekoliv ?

Dovoluji si tedy se Sleeplesem nesouhlasit , dostat se na urcitou uroven zabere nejaky ten cas v jakemkoliv oboru ,herni branze neni vyjimkou. Nelze prijit a rici : " tady sou moje prachy ,tak me bavte ! " a myslet si ,ze dostanu to nejlepsi.... Navic oproti minulosti jsou dnesni hry jako cajove dychanky. Vetsina MA pouzitelny tutorial , trebaze je nekdy delany totalne nezazivnou formou ta moznost tu je.
Spise je na casual scene ,aby presvedcila vyvojare o tom ,ze by byli ochotni utratit par penez i za neco jineho nez Bejeweled 3083. a Sims datadisk cislo 1523.
Mame internet a email (zaslany na spravne misto) ci petice je mocna zbran.

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
11. 4. 2008 01:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lykantrop Ale jistě, však nejde o zcasualovatění (fuj slovo) běžných her. Jde o to, aby tu byly hry pro člověka co Bejeweled už zvládne, ale Supreme Commander je na něj příliš těžký.

HC hry musí vycházet dál, bez nich by herní průmysl nebyl tím co teď je. Je sice pravda, že kdyby se to bralo pouze z finančního hlediska, určitě by se vydělávalo lépe na perfektně odhadnutých casual hrách a to z několika důvodů :

- casual hráči pirátství prostě neovládají, neumí stahovat a crackovat
- potencionálních casual hráčů je MNOHEM víc, než potencionálních hardcore hráčů

Ovšem leckteré firmy by se mohly tu a tam opřít o laciné ale výdělečné casual projekty a vydat pak i rizikovější hru, u které není splatnost zaručena. Sice je bláhové věřit, že by velké společnosti toho využívaly - spíš by ždímali peníze jak u recyklovaných hc her tak u casual her. Takže by to stejně nikam moc nevedlo... hmm.

aqwarty
aqwarty
Level 17 Level 17
10. 4. 2008 14:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mozna to uz padlo, zacetl jsem se jen do diskuze mezi sleeplesem a Mickthemage... a napadlo me...
System Shock (1,2) vs. Bioshock.....

kywi
kywi
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 08:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bavite se o jednoduchosti her. Samozrejme ze hry jsou (a budou) jednodussi a jednodusii. Vzdyt si to srovnejte s filmama. Blockbustery a filmove "trhaky" jsou dost casto bezduche kraviny. Nezavislych (ne vzdy, ale dost casto kvalitnich) filmu je pomalu, do CZ kin se jich dostane hrstka, takze zbyva jednie, bud si film stahnout (vetsinou ale ani nevite ze nejaky film vubec vysel) nebo si par let pockat az bude na CT2. Je to trosku pritazene za vlasy, samozrejme, ale zkuste nad tim uvazovat. V dobe, kdy se komercne velmi uspesne hry prodava cca 3 a vice milionu kopii se vyrobci snazi, aby hra byla obtiznosti urcena co pro nejsirsi publikum. Vetsinou to vyusti v dalsi nesvar dnesnich her, mam tim na mysli "delku". Jsou samozrejme cestne vyjimky, ale trend je zrejmy. Hra bude hratelna, graficky dokonala, ale dohrajete ji za jedno odpoledne.
Take si nemyslim, ze "kdyz na to nemas, tak to nehrej". Je sice pravda, ze kazdy z nas si prosel jistym hernim vyvojem, ale, jak uz napsal Petr Polacek, "oni" proste chteji hrat ty "nase" hry. A pak, neni nic hezciho, nez si s rodinym prislusnikem neco zahrat. (viz Army Of Two)

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 06:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sorry, ale prisposobovat hry ludom, ktory nevedia ako na to??? Kde sme? Peter Polacek je zrejme za este stupidnejsie a este jednoduchsie hry, nez su teraz?!! Moze to byt este horsie?

Alebo inak. Co viedlo maleho Petra Polacka k hram, kto ho viedol za rucicku pri hrani ked bol este maly fagan? Kto mu ukazoval co ma robit - a to predpokladam v dobach ked hry boli asi tak 100 nasobne tazsie!?? A mnohe z nich o tutorialoch sotva niekedy poculi. A predsa sa Peter Polacek neprestal hrat hry, a dotiahol to este dalej.

V com je teda rozdiel? Ak niekto nema gule na to aby hral hry, nech ich nehra!? ;)) Pripadne nech ostane pri tetrise alebo inej relativne jednoduchej hre. Chuti mame dostatok! Co nie je slane, moze byt sladke. Napoveda v hre je jedna vec - kto nechce nevsima si, ale inak zjednoduchsovat hry... Sorry, ale to bol blby napad.

sleepless.
sleepless.
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 07:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage O me se ovsem nejedena ze a popravde ani o tebe. A o zjednodusovani her tu preci nejde ani o tom v clanku neni zminka, coz ty - jako vicemene prototyp hrace, ktery upenlive lpi na starych poradcich - tezko muzes vzit vubec na vedomi.

Jde o to, ze v jadru jsou hry porad stejne nelogicke a postavene na rade nesmyslnych pravidel, ktere uz si dlouhodobe zazrany clovek-hrac neuvedomi, nebo jen velmi tezko. Pritom prostredky k tomu, aby hry mohly byt pristupnejsi, aniz by kvuli tomu byly automaticky jednodussi a stupidnejsi, maji vyvojari v rukou a otevrelo by jim to cestu k tam sirokemu okruhu hracu (a ted opravdu nemyslim lidi, co si podle reklamy koupi Wii a hraji pouze Wii Sports) az by jim oci prechazeli. Jen chybi snaha, ale ve vetsine pripadu zcela zjevne talent a schopnosti.

A k te poznamce o koulich nutnych k hrani her snad ani nema cenu diskutovat, protoze ja vim, zes to NEMYSLEL vazne :))

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 07:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sleepless. Nie neslo o teba, ani o mna - islo mi o to, poukazat ze kazdy raz zacinal s hranim. Ani ja, ani ty - ani nikto iny - neprisiel k pocitacu/konzoly nezapol ju a hned sa v tom orientoval. Imho to je postupny vyvoj, chvilu sa v tom mori stracas, ale ako hras, si stale viac doma.

Mozno mas pravdu, ze nedokazem prepnut ten pohlad z cloveka, co sa uz nejaky cas hra, na cloveka, ktory hru vidi prvy raz v zivote. Ale napriek tomu sa mi zda, ze su nove hry, stale jednoduchsie na pochopenie... I ked, mozno by som mohol vyskusat takemuto cloveku podstrcit Zaklinaca a sledovat, co sa bude diat - ale ta hra je skor vynimka.

Na druhej strane si nemyslim, ze zuzit ovladanie nejakej hry na 2 tlacitka je riesenie tohto problemu (vid Fable 2 - i ked tazko sudit co z toho bude, ked hra este nevysla).

Ako sam pises, hrac zaciatocnik potrebuje niekoho, aby ho viedol. Lenze pokial to bude zakomponovane v hre, bude to otravovat a odradzovat hracov-veteranov. A - cisto teoreticky - to moze byt aj na skodu celej hre.

Co potom budu robit takyto hraci ked dostanu do ruky Spore? Tu mas hrac, mas cely svet od bunky az po vesmir. Hraj sa! Ale, ale sakra, ja neviem, co mam s tym svetom robit?!! (tiez mate ten pocit, ze Spore nedopadne komercne nalepsie? :) )

sleepless.
sleepless.
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage AD Fable 2 - vybral jsem tenhle priklad, protoze Molyneux je ve sve snaze nejagilnejsi a prestoze vim, jaka ja to slibotechna a casto si na to stezuju, jsem zvedavy, co s tim svede. Jiste dvoutlacitkove ovladani muze byt strasna nuda, ale v tom pripade by to nebavilo ani ty lidi, o nichz pisu, ani me. To je podstatne.

Na druhou stranu si rikam, copak kvalita a zabavnost soubojoveho systemu je urcena jen poctem ovladacich prvku (ve vsech je jakoby zakodovane - cim vic tim lip)? Jiste plati to za predpokladu, ze kazde tlacitko ma striktne namountovany jeden uder, coz je stary a leta pouzivany zpusob. Proc by ale souboje nemohli fungovat jinak, kdy opravdu nepujde jen o tupe mackani naucene kombinace tlacitek, ale neustale prizpusobovani situaci.

Na priklade Spore lze krasne ukazat muj zamer. Ta hra bude koncepcne slozita a sakra bude zalezet na tom, jak maji vyvojari vychytany interface, jak pred cloveka stavi ukoly, jak mu oznamuji, naznacuji, nebo ukazuji vsechny moznosti atd. No a lide o kterych pisu nejsou iditoti, ver mi, oni dokazi pochopit a bavit se i v ramci slozitych hernich systemu, dokonce to chteji, stejne jako dlouhe hry na 50 hodin (ano, tim myslim i RPGcka), jen se proste nechteji smirovat s tim ze se vyvojari vyprdli na logickou a intuitivni strukturu interfacu, podpiraji ukoly ve hre naprosto nelogickymi (v ramci vnitrni logiky sveta) duvody a motivy, nastavuji sve hry nudnym obsahem kvuli co nevetsi delce atd.

dzo_Ko
dzo_Ko
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 16:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

perfektnym prikladom ako vyrobit casual verziu hardcore hry je "Anno DS". moju priatelku pc verzia hry zaujala grafikou a hernym mechanizmom infrastruktury medzi ostrovmi. zato ju odradilo mnozstvo surovin, velka volnost a nemotorny interface (gui je fakticky rozhodene na troch miestach ...).

chvalabohu, je fanynka DS a poctivo zerie vsetko, co sa do jej masinky dostane. tak som jej kupil Anno DS, a sam som bol prekvapeny ako hru zjednodusili. hlavne prerobene GUI a jasne indikatory, co treba urobit, v akom poradi a s akou prioritou - no, nemozem hodnotit inak ako 10/10 za snahu a pionierstvo. (ked vidim konverziu settlers na DS, je mi zle ...)

stojim za autorom, ze vobec nebude odveci, ked sa niektore zazite mechanizmy zjednodusia - len si nemyslim, ze PC je tou pravou platformou pre tento krok.

Krtoch
Krtoch
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 09:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nedá mi to a musím se za skupinu „casual“ hráčů, která asi většinou na tenhle web nechodí, vyjádřit. Můj přítel od mala paří nějaké hry, než jsem ho poznala, ani se jsem netušila, co je to Play Station. Dlouho jsem jeho hraní ignorovala, radši jsem si vzala knížku, ale postupně, stejně jako on se mě ptá, co bylo v tý knížce, tak já jsem se ho ptala, co jako hraje a dostala jsem chuť si něco zahrát taky. Ale pohled na všechno to ovládání a hlavně nelogičnost některých úkolů, které tady právě Petr Poláček zmiňuje, mě hrozně odrazovaly. Můžeš třeba říct, že je to moje chyba a že jsem to prostě měla zkusit, ale já ti zas říkám, že ne každý má prostě tolik času a odvahy, aby se v pokročilejším věku seznamoval se složitějšími (z mého pohledu) ovládacími prvky a zcela novým prostředím. Jiné to je pro vás, kdo hrajete hry od malička, máloco vás v nich už překvapí, víte, že máte běžet támdle (přesně jak to píše ta Poláčkova přítelkyně), ale kdo se ke hraní dostal později, je pro něj všechno nové. Taky si nemyslím, že by se měly hry zjednodušovat, ale měla by podle mě existovat kategorie her „pro začátečníky“ (a pokud možno ne skákačky nebo zmiňovaný tetris), kterou byste si tím pádem nekoupili. A pod hrou pro začátečníky si nepředstavuju, že by byla blbá a za pár hodin dohraná. Byla by „jen“ jednodušší v ovládání a bylo by víceméně jasné, co se má v další etapě udělat. Pro vás hardcore hráče strašná nuda, ale pro „nás“, odsouzené k Planet Puzzle league, celý nový svět nepoznané zábavy. A kdo ví, třeba se jednou propracujeme až k „velkým“ hrám...

gygant
gygant
Level 0 Level 0
10. 4. 2008 11:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Krtoch Moje známá hrála Doom 1+2, Wolfa, zvládla i obtížné adventury, v Moorhuhnu dosáhla kosmických skóre, "trefila pixl z otočky". Dále už nic. Současná generace her je nad její síly rozsahem a komplexností ovládání, které ji odrazují. Tak a já bych řekl, že cestou není zjednodušovat současné velké hry pro zkušené hráče, to by vadilo nám, ale tvořit hry speciálně pro tyto hráče "na půl cestě", tedy zejména pokud jde o FPS, RPG a podobně. Nápověda ve hře by také neměla být takový problém (viděl jsem ji už třeba tuším v Tungusce). Ona všelijaká nápověda ve velkých hrách už je, akorát ji člověk musí hledat (diář, mapa, rozhovory), stačila by snad ikona přímo v rozhraní, pod kterou by se pomoc našla hned...

Overload
Overload
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 08:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Když jsem začínal s hrama tak my stačily takové ty vietnamské neznačkové kazetové hry a byl jsem spokojený,když jsem narazil na nějaký zádrhel nechal jsem hru být a šel jsem na jinou,postupem času jsem to dělal i u dalších her a tak jsem se vrátil k těm starším zákysum a díky všelijakému zkoušení typu,když nejde zastřelit tak asi pujde nějak obejít a když nepujde obejít tak se vrátím na začátek mise...nu a vyšlo to:)Když jsem byl o něco starší tak jsem koukal bratrancovi který byl o čtyři roky starší jak hraje quakeII,mafiu atd..záviděl jsem mu jak to všechno zvládá a já ne,ale asi o dva roky později jsem dojel celou mafiu sám já.Pomohlo my k tomu sledování fíglu u druhych hráču a taky vyzrálost,kterou většina lidí ke hrám potřebuje a proto si myslím,že když se hráč zacatečník dostane do nějakého zakysu u své vysněné hry kterou si za svy těžce vydělaný peníze pořídil,že se k ní vrátí a ten složitý rebus stejně vyřeší.Jednoduché hry jsou ideální tak do notebooku na prázdniny,ale nováčka moc neosloví,teda je to alespon muj nazor.A kdyžtak každý začátečník si musí připadat,že na to nemá,že neví kam má jet,jít,co má dělat,jakou strategii použít na toho či onoho nepřítele.. a proto bychom tyto hrače neměli odrazovat at si jdou hrat radši svý casual hry a nám daj pokoj,jak jsme asi začínaly my,co???Navíc jednoduché hry mohou brzo být nudné až stereotypní a asi nechcete aby za dvacet minut u vás znovu stál mladší sourozenec a žebral jestli si muze zahrát ten Bioshock s vámi.I když hodně mladé publikum vydrží u primitivní herní naplně týdne ba možná i měsíce....

feraro
feraro
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 07:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ah... Ale jak se zda tys zapomel... vis co jsou to casual? ano? ja vim ze jo... tak az si to znovu promyslis... tak napis svuj prispevek " este raz". Trh je proste trh.... na nem jsou cilove skupiny... no a tady pan polacek pouze (podle me presne) jake se tam nachazeji a vyjadruje svuj nazor tot vse.

gamedeveloper
gamedeveloper
Level 1 Level 1
13. 4. 2008 10:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Trefný článek. Přesně jeden z důvodů proč jsem se zhruba před rokem pustil do vývoje casual hry (žádný tetris), krom toho že to je můj koníček.

Přítelkyně až na Maria, Sonica a pár podobných typů her, nemá vlastně co hrát. Třebaže má státnice z psaní na klávesnici má problém z jakoukoli složitější hrou na ovládání. Ráda by si zahrála hru s příběhem, herními postavami a hlavně s koncem. Ale opravdu, kde nic tu nic. Herní vývojáři to brzo pochopí i s těch velkých firem a určitě se v tomto ohledu toho časem hodně zlepší.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
13. 4. 2008 11:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Co je ovladani dnesnich her tak sloziteho? Byvavalo to horsi! Ale vzpominam si kdyz jsem se po dlouholete (zhruba 6 let) odmlce dostal k hrani pc a hned ke hre Return to castle Wolfenstein. Byla to hruza nez jsem se naucil fachat freelookem.

Atomic3355
Atomic3355
Level 1 Level 1
17. 4. 2008 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@HiHi789 Tak to říkáš ty,který máš s hrama zkušenosti-navíc,když ti po té odmlce trvalo,než "jsi se naučil fachat freelookem", tak si představ, jakou reakci musí mít člověk, který s hrami nemá žádné zkušenosti...

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 13:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jasně, plně s článkem souhlasím. Ono jde možná o to, že ty casual hry vyrábí necasual lidi. :)
Každopádně, kde jsou "casual" FPS, strategie, simulátory - no prostě jak tu padlo, běžné herní žánry vhodné pro začínající hráče.

A taky jde o to, aby hra nedávala jasně najevo, že je pro začátečníky. Kdybych začínal, přišlo by mi takové potupné musel zapnout "casual mód" nebo hrát hru na ultra-nejlehčí obtížnost.

Můj brácha studuje na FIMU v Brně a přesto mu nedá spát, že ve Final Fantasy se celá skupinka hrdinů shlukne do jedné postavy, že obludy vyskakují odnikud, že každý souboj je zakončený fanfárou a pózováním hrdinů atd. Divte se potom, že podobné záležitosti iritují lidi co mají máloco společného s hrami nebo počítači vůbec.

Dalo by se to řešit takto - průzkumy, dotazníky, casual gametesteři atd. Prostě profiltrovat různé nápady rukama našich rodičů, nehardcore sourozenců a tak vůbec.

Co se tlačítek týče - moje mamka hraje hlavně solitaire a spider (a baví to i mě :D), ale když viděla například Sheep Dog 'n' Wolf, taky si to chtěla vyžkoušet. Dokonce ji to bavilo a všechno. Mělo to jeden háček - ovládání. Kdyby bylo jednodušší a tempo hry o něco mírnější, určitě by si moc ráda zahrála. Takto to chvíli zkoušela a přestalo ji to samozřejmě bavit, když ji to nešlo. Takže i ovládání je VELMI důležitá věc. Například casual FPS by podle mě vůbec nemuselo mít mouselook, prostě klasicky jako v Doomovi, přičemž nepřátle by nikdy nebyli moc vysoko nad vámi nebo pod vámi, aby to nemátlo. U strategie si zase můžete být takřka jistí, že "pouhé" levé a pravé tlačítko myši už může dělat problémy - ideální by bylo pouze jedno a klávesnici nevyužívat prakticky vůbec. Samozřejmě teď beru hypotetickou hru pro ty začínající hráče, kteří jsou více "začínající" než "hráči".

Samotného mě tohle téma dost zajímá. Jako ( doufám :) budoucí herní vývojář bych se rád minimálně na chvíli zaměřil na tuhle tematiku. Chce to přistupovat s citem, otevřenou myslí, pochopením a hlavně bez jakýchkoliv předsudků - byť se budou požadavky začínajících hráčů zdát sebevíc prapodivné.

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 13:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

sleepless. - 10. 04. 2008 v 10.14

OK, je zrejme, ze moje vnimanie hier je skreslene, pretoze su to zrejme malichernosti, ktore nemaju vplyv na samotnu hratelnost - keby boli vsetky hry zalozene na totalnych nelogickych veciach a myslienkach, asi by ich nikto nehral. Povedzme, ze ludia "mimo" hlavny herny prud, su na vnimanie tychto veci citlivejsi.

Vidim to skor tak, ze je tu medzera v trhu. Neprisposoboval by som velke AAA tituly tymto ludom. Ale jednoducho je tu priestor pre specialne hry, pre specialnych ludi. Chapem, ze takto by som zase len niekoho vydeloval, lenze stale si neviem predstavit citlivy zasah do logiky niektorych zanrov, bez toho, aby na tom ostalo este nieco, co bavi napriklad mna (alebo podobne postihnutych jedincov :) ).

Padlo tu mnoho prikladov, takze som si spravil obraz - a dokonca som si spomenul na jedneho chudaka, ktoremu som do ruky vrazil gamepad a nutil ho hrat Mortal Kombat. Nevedel co s tym a zbesilo mackal vsetky tlacitka na gamepade. A bol z toho malinko dezorientovany. Ale mojou odpovedou vtedy bolo, ze to nic nie je, chce to len cvik. :)

kywi
kywi
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 11:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nesmite ale zapomenout, ze i nektere "casual" hry jsou pro "zacatecniky" velkym oriskem. Viz "takove blbe" tower defence type hry. Nez sem pritelkyni vysvetlil co a jak, tak par dlouhych minut ubehlo (a protoze je graduovana, nemyslim si, ze by to bylo jejim dlouhym vedenim) a to moje polovicka vesele hraje Quaka :)
Muj nazor je, ze pro "zacatecniky" jsou vhodne hry z dilen PopCap. Tyhle ty casual hry obrovsky bavi i me a vetsinou nejsou ani narocne na ovladani, staci mys. (ovsem pozor, i ta je pro nektere notebookove "soliteristy" velkou prekazkou -tedy pokud jde o rychle a presne pohyby). A navic pokud tyhle hry znate (mluvim o dinner dashich, pegglech a podobnych), tak vite, ze jsou neskutecne hratelne

Krtoch
Krtoch
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 10:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

MoravaGeorge: Myslím, že si tak trochu uhodil hřebíček na hlavičku. Pro zkušené hráče už je všechno samozřejmost, zatímco já se u všeho ještě divím, proč to tak je. Je to občas jako takový výlet do Země Oz, všem hardcore hráčům je jasné, proč a jak se Dorotka přenesla z Kansasu tornádem, ale já jen žasnu... :)

MoravaGeorge
MoravaGeorge
Level 1 Level 1
10. 4. 2008 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z některých věcí se stali samozřejmosti pro ostřílené hréče, které disajnéři předpokládají. Causal hráči jsou čím dál tím míň zoohledňováni, ale proč? Není to náhodou kvůli nám, kteří nechceme být obtěžováni něčím co známe zpaměti? Neodrazuje nás tisickrát viděná samozřejmost?

Reklama
Reklama