Nintendo pracovalo na "Minecraftu" pro N64
Minulý týden došlo v rámci televizní show Jimmyho Fallona k odhalení mobilní skákačky Super Mario Run a hlavně k vůbec prvnímu veřejnému představení připravované konzole Nintendo Switch. Vůbec poprvé jsme také mohli verzi The Legend of Zelda: Breath of the Wild pro Switch. Tato událost měla samozřejmě za následek celou řadu rozhovorů s duchovním otcem Maria a jednou z nejzásadnějších osobností firmy Nintendo, Šigeru Mijamotem. O svých myšlenkách se rozpovídal i pro magazín Glixel.
Rozhovor se netýkal jen budoucnosti, která je teď pro japonského výrobce konzolí velice vzrušující, tak jako vždy, když se na trh uvádí nový hardware. Mijamoto hovořil i o velice osobních tématech. Pro Nintendo ostatně pracuje již přes třicet let a otázky se tak točily i kolem stárnutí, úvahách o odchodu na odpočinek a složitosti tvůrčího procesu. Velmi zajímavé je už jen jeho prohlášení, že jádro týmu, který v Nintendu vede, se nezměnilo už tři dekády.
Tato dlouhotrvající spolupráce je pro Mijamota něčím, na co je ve své kariéře nejvíce hrdý. V herní branži je totiž poměrně nezvyklé, aby jeden tým vydržel tak dlouho. Připisuje to zejména tomu, že si se svými kolegy v průběhu let našli specifické role při vývoji a díky tomu se jim skvěle spolupracuje. Tráví spolu mnoho času, částečně díky japonské pracovní morálce, takže spolu praticky denně chodí i na obědy a večeře. Mijamoto hovoří o zvláštní názorové shodě, která ve čtveřici členů jádra týmu panuje. Když má někdo z nich nápad na hru, většinou se všichni shodnou, že to zní dobře. Letitá praxe se v současnosti velmi projevila při vývoji Super Mario Run, protože všichni měli okamžitě dobrou představu o tom, jak by hra na mobilech měla vypadat.
Samozřejmě ale mají stále rozdělené role. Mijamoto s úsměvem dodává, že je šéf, protože je nejstarší. Na otázku, zda nemá strach z toho, že díky věku brzo nebudou jeho názory na zábavu relevantní, odpovídá zamítavě. Nesnaží se prý vymýšlet, co bude bavit jiné lidi. Raději pracuje na tom, co se líbí jemu a následně sleduje, zda si projekt vybudoval popularitu i mezi ostatními. Svou úlohu při tvorbě her připodobňuje k budování základních struktur, na které se pak nabalují další prvky. Z toho důvodu je pro něj následně snazší rozhodovat o změnách, které ovlivní buď kompletní hru, nebo její menší úseky.
Před několika lety se objevily zprávy o tom, že se Mijamoto chystá odejít do herního důchodu. Tuto záležitost ale nyní komentuje jako špatnou interpretaci tehdejší situaci v Nintendu. Společnost procházela rozsáhlou restrukturalizací, jejíž účelem bylo poskytnout mladším zaměstnancům více zodpovědnosti v klíčových projektech, namísto toho, aby Mijamoto vše vedl sám. Právě tuto skutečnost si řada lidí vysvětlila jako možné rozdělování zodpovědnosti před odchodem na odpočinek. Mijamoto hovoří o tom, že právě mladí lidé ve firmě vedli vývoj Switche a je jejich zásluhou, proč se on sám mohl věnovat hře Super Mario Run nebo projektu zábavních parků. Rád vyhledává možnosti, jak dělat něco nového a zábavného.
Závěr rozhovoru přinesl velmi zajímavou informaci. Mijamoto se totiž přiznal k tomu, že má velmi rád Minecraft, ale to zejména z důvodu, že cítí, že právě Nintendo mělo v minulosti takovou hru udělat. Odhaluje, že již v éře konzole Nintendo 64, která byla současníkem první PlayStation, společnost experimentovala s prototypy her, které byly Minecraftu velice podobné. Mijamoto chválí úspěch Markuse Perssona a společnosti Mojang v tom, jak dokázali jednoduchý koncept proměnit v tak úspěšný produkt. Je možná škoda, že prototyp sandboxové hry od Nintenda zřejmě nikdy neuvidíme. Bylo by bezesporu zajímavé zjistit, jak by podobná hra mohla fungovat na konzoli z roku 1996.