Zpět na článek

Diskuze: Herní granát z druhé ruky

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

kywi
kywi
Level 1 Level 1
4. 11. 2010 18:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bela: ? já jsem přece v minulém komentáři napsal, že jsem mylně pochopil jednu z tvých narážek. 25 let se někdo živí právem a neví co je "mea culpa"?
Také jsem napsal že jsem též na straně prodejců (bazarů). Opravdu netuším proč vyskakuješ jako čertík z krabičky..

a co nebylo k tématu? přibývání sběratelských edic? To není k tématu? To rozhodně není standardní fungování trhu, to je jedna z lehčích forem těchto obran.. před cca rokem opravdu nebylo běžné, aby pomalu každá lehce hypovaná hry vycházela ve Spec. edici... Pokud už mluvíš o trhu, zkus v něm číst lépe..
nemám nejmenší zájem (natož chuť) ti šlapat po kuřích okách, takže klid....

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 12:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bela: Obávám se, že pašeráky zavírají bez ohledu na to, zda to věděl. Na nevinu se dneska moc nehraje - například musíte dokazovat, že jste ženu neznásilnil.

Obecná licence Activion je například zde: http://www.playcast-media.com/storage/legal/activision/english.htm

Popřípadě se doporučuji podívat na licenci třeba u CoD4:MW (v seznamu dole): www.activision.com/index.html#downloads|en_GB|type:manuals

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 11:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bela 2. 11. 2010 v 12.04: Nic takového jsem neuznal a váš další text je nesmysl.

Bela
Bela
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 10:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@marcus.de.tycho: Pletieš hrušky s jablkami. Podstata je trh. Na tom sa zrejme zhodneme všetci. Na jednej strane stojí vydavateľ (ktorý predáva tovar cez sprostredkovateľov) a na druhej strane sú zákazníci.
Tvrdenie "okradl je prodejce, který je neupozornil na to, že jim prodává jen půl hry" by platilo len v prípade, ak by taká povinnosť sprostredkovateľovi vyplývala zo zmluvy s vydavateľom, čo však nie je pravda. Obchodník ako sprostredkovateľ takéto zmluvy neuzatvára a ani nemusí vedieť obsah licenčného dojednania, keďže sa ho netýka. Oznámi Ti vydavateľ obsah licenčnej zmluvy pred kúpou (vydaním), napr. na svojich oficiálnych stránkach ? Prirovnanie k autobusu kríva, pretože zmluvné podmienky MHD sú známe.
Tvrdenie o predaji polovice hry (zrejme si myslel SP a MP) je nezmysel a nezhoduje sa s vyjadreniami vydavateľov, ktorí berú hru ako celok.
Stále sa dovolávaš licenčnej zmluvy, ale nechápeš jej jednostranný diktát. A tu je základný kameň úrazu. Zásadnou podmienkou každej zmluvy je rovnovážne postavenie zmluvných strán. Máš právo s vydavateľom dojednávať jej obsah ? Reguluje ho nezávislý úrad ? Môže právo na ochranu duševnej tvorby pošliapať právo na ochranu vlastníckeho práva daného ústavou ako základného ľudského práva?
Záverom by som chcel podotknúť, že ako podstatu problému pri bazárovke vidíš v tom, že vydavateľ nedostane svoje peniaze. Ale on ich už raz dostal. A tvrdenie, že aj servre niečo stoja sem nepatrí, lebo to s vecou nesúvisí. MP sa dá totiž hrať aj mimo servrov vydavateľa.

Ursus
Ursus
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 10:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@marcus.de.tycho: Ani licenční ujednání nemůže omezit základní práva spotřebitele, kterým je mimo jiné svobodné nakládání s vlastním majetkem. Tedy kdyby nic jiného, můžu prohlásit, že prodávám fyzický nosič, nic víc, nic míň.

To s tou licencí - máš pravdu, ale moje zamyšlení je vedeno nikoli tím, co platí, ale tím, co by platit nejspíše mělo na základě bodů, které jsem uvedl. To, že dneska software požívá možnosti licencí a podobných blbostí, je výsledkem silného lobby na zákonodárce, ničeho jiného. Kniha a hra mají ze své podstaty naprosto stejný charakter. Že se na ně zákon dívá dneska jinak, je problém pokřiveného zákona.

Ursus
Ursus
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@idril: Jaké typy konzumentů literatury/knih existují?
1. typ - člověk, který knihu bere jenom jako nosič. Její vlastnění nepovažuje za důležité. Nevadí mu číst knihy z elektronické čtečky nebo si je půjčovat v knihovně. Na knize jako artefaktu do knihovničky nelpí.
2. tpy - člověk, který knihy dělí na dva typy - konzumní (spotřebovává ji v jakékoliv podobě) a artefakty (chce je vlastnit, jde mu o to mít ji v knihovničce). Tento člověk disponuje malou knihovničkou, ve které má své oblíbené knihy, případně knihy, které považuje za nějakým způsobem hodnotné, a zároveň má průkazku do knihovny, kterou využívá. Většinu knih čte z knihovny nebo v elektronické podobě.
3. typ - to je člověk, který elektronickou knihu nepovažuje za knihu. Součástí procesu čtení je pro něj i kontakt s knihou jako artefaktem, jde mu právě o ten zmíněný "fetiš". Takový člověk zcela zavrhuje elektronickou formu, případně tisk domácí tiskárnou, většinu knih postupně vlastní, občas si zajde do knihovny. Pokud ho kniha z knihovny zaujme, často si ji pořizuje jako artefakt domů.
4. typ - čte jenom to, co koupí. (v podstatě se tento typ nevyskytuje)

V zásadě bychom našli i podobně se chovající hráče. Jen elektronické knihy by byly nahrazeny digitální distribucí. Knihovny pirátstvím. Ale hlavně by nám narostl počet 4. typu (nechci teď spekulovat o podmínkách u nás, u nás si myslím, že je hodně lidí 2. typu - pirátí i kupují, kupují právě to, co považují za "hru s trvalejší hodnotou").
Takže z hlediska typů konzumentů tady moc rozdílů nemáme, respektive rozdíly by byly jen v distribuci počtu lidí u daného typu, což je ale dáno hlavně zvyklostmi a možnostmi trhu (kdyby knihovny nebyly legální, patrně by neexistovala jejich masová obliba). U her dokonce máme i onen fetiš spojený se zpracováním fyzického nosiče (viz obliba některých sběratelů v kupování limitovaných edic her).

Rozdíl v poptávce po "bazarovém kousku". Ano, to je dobrá připomínka, protože poptávka po bazarovém kusu softwaru je mnohem silnější než u knihy. Svoje patrně sehrávají: 1. absence půjčovny, 2. vyšší cena hry nejen absolutně, kde jde v podstatě jen o 100% navýšení v porovnání s knihou (cca 500,- za knihu x cca 1000,- za hru), ale hlavně při přepočtu na subjektivní pocit délky(ta hra za 1000,- dneska vydrží průměrně asi 10 hodin, přimčemž těchto 10 hodin bývá rozprostřeno do přibližně 1 týdne (cca 3 dny 3 hodinách a něco s tím, že nehraje každý den); kdežto kniha vydrží déle. Pokud má kniha cca 400 stránek, každé stránce čtenář věnuje cca 2 minuty, to nám dává taky něco kolem 12 - 13 hodin. Jenomže distribuce těch hodin je většinou jiná než v případě her, takže kniha vydrží subjektivně déle). Navíc snad každou knihu spotřebitel kupuje s tím, že ji může číst později znovu. Její morální opotřebení je blízké nule, pokud nejde o ročenku. Naopak morální opotřebení hry je velmi vysoké a většine herní produkce není znovu hratelná a když tak pouze po omezený čas (s odstupem času hráče odrazují problémy s ovladači v PC, nekompatibilita s novou konzolí, výrazný rozdíl ve vizuální kvalitě (to je podstatný prvek, protože u knih platí, že kniha z jiného období je psána jinak, ne hůř, ne líp, ale jinak, kdežto u hry platí, že její forma, její vizuální kvalita je horší, ne jiná, ale horší). Knihu tedy podle těchto bodů spotřebitel vnímá jako trvalejší hodnotu, proto je ochotnější do ní investovat své peníze. Koho z vás někdy napadlo, že tuhle knihu jednou dáte svým dětem? Já takhle nedávno koupil nádherné knihy Petra Síse... pardon, to je ten fetišismus. A koho napadlo, že tuhle hru jednou bude hrát jeho syn?

Náklady na výrobu - perfektní připomínka. Je to pravda. Náklady na výrobu knihy jako literatury (nikoli jako předmětu) jsou cca plat 1 člověka po dobu 3 let. Náklady na výrobu hry jsou plat cca 50 lidí po dobu 3 let. Hra je tedy 50x nákladnější než kniha. Máme tady první problém herního průmyslu - technologie stojí čím dál víc, hráči chtějí čím dál lepší technologie (tahle si je vývojáři sami rozmazlili a vychovali). Náklady na hru tak odpovídají spíše nákladům na film, nikoli na knihu. Na druhou stranu - jednou vyvinuté nástroje (engine, tooly) jsou použitelné pro další projekty = úspora nákladu v budoucnu. Pořád ale máme hru nákladnější než knihu. A co teď s tím? Hra stojí dvojnásobek - takže je potřeba pro stejný čistý zisk prodat cca 25x tolik her než knih. Jenomže tohle je fakt známý už na počátku podnikatelského záměru. Je tenhle fakt dostatečným pro to, aby byly ospravedlněny zákonné rozdíly mezi knihou a softwarem? Podle mě by tohle mohlo ospravedlnit to, že distributoři jsou proti půjčovnám. Pokud jde o zákonné omezení spotřebitelských práv, pak si myslím, že tohle se argumentem stát nemůže. Pokud se někdo bojí, že tohle je moc velké riziko, nikdo ho nenutí jej podstupovat. Není to omluva pro omezení práv. Je to stejné, jako když majitelé vleků křičí, že od státu chtějí kompenzaci za to, že nesněží - také to není v pořádku.

Nakonec tady máme srovnání s bazarem s elektronickými knihami a s digitálně distribuovanými hrami. Podle mého takový bazar skutečně není problém. Pokud bude dodržena, nebo ošetřena jedna věc - a to sice, že člověk zbavující se své digitální kopie (s tím se zbavující také práva na požívání obsahu této kopie) nebude vlastnit rozmnoženinu kopie a tedy nebude mít možnost v budoucnu požívat obsahu prodávané kopie. Jinými slovy prostě pokud prodám do bazaru ebook s Babičkou Boženy Němcové... blbý příklad, ta už je veřejným majetkem. Pokud prodám do bazaru Harryho Pottera 1. díl, pak nemám možnost (a právo) legálně znovu číst Harryho Pottera, dokud si jej znovu odněkud nekoupím! Lze se prostě dívat na právo k užívání hry/knihy jako na jednotku. Mám jedno právo a to můžu prodat a tím jsem o právo přišel a toto právo přechází na někoho jiného. Je to stejné jako prodat fyzicky tu knihu do antikvariátu - přicházím o možnost ji znovu číst. A stejné to je u digitální distribuce, jen s tím rozdílem, že bychom se teď museli bavit o tom, jak zajistit, aby tohle nebylo ošetřeno jen "na dobré slovo".

Uf, safra, asi jsem dostal slovní průjem. Omlouvám se a děkuji těm, kteří to se mnou vydrželi až sem.

Ursus
Ursus
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 08:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@headup: To je pravda. Já osobně nesouhlasím s tím, že hra "se neopotřebuje". Hra totiž trpí velmi vysokým morálním opotřebením. Zvláště v dnešní době.
Problém všech těchhle úvah je v tom, že diktát trhu mluví jasnou řečí - vydavatel si může dovolit jen to, co mu spotřebitel dovolí. Jakkoliv to zní jako klišé, tak to platí. Kdyby totiž vydavatelé začali být na hrách ztratní muselo by se něco změnit. Jenomže oni ztratní nejsou. Spotřebitelé jim jejich téměř až mafiánské praktiky tolerují a dál si kupují jejich výrobky. Jenomže tohle my neovlivníme. Už jenom proto, že určujícím je v podstatě jen americký trh.

Bela
Bela
Level 1 Level 1
4. 11. 2010 17:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kywi: Ale nie k téme, téma je o spore bazáru s vydavateľmi a nie o tom ako funguje trh s hrami. Hovoril som o know - how v tomto spore, ale ty si zase mimo súdka. Ja som len pertraktoval názor, že bazár je legálny a je amorálne a neudržateľné bojovať proti nemu, pretože hry sú tovar ako každý iný. Ty si dospel k názoru "obhajuje (a zřejmě i tak činí) pirátění her? wtf?!". Takže najprv rozmýšľaj a potom píš. Pokiaľ existuje bazárový predaj akéhokoľvek iného tovaru, neexistuje jediný legitímny dôvod, aby tomu tak nebolo aj u hier.

vegasss7771
vegasss7771
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 16:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@montana.: A to je určeno komu? :-D

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 15:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nemůžete přeprodat licenci, pakliže nemáte distribuční právo. Je to totéž, jakože nemůžete prodávat kopie her. Můžete prodat maximálně médium, manuál, krabičku, ale dotyčný nesmí tu hru nainstalovat, protože nemá licenci k použití. Jasným ukázkovým příkladem je Steam - jak se jednou licence naváže na účet, už s ní nic neuděláte, ale médium/box/manuál můžete prodat dál (pokud to někdo koupí).

Auto a licence k použití jsou dvě úplně rozdílné věci. Jistá podobnost je zde s jízdou v tramvaji (teď pomineme fakt, že může být narvaná a kvůli vás se tam nedostane platící člověk). Když se svezete bez platné jízdenky, taky nikomu nic neubude, ale přesto jste se dopustil krádeže. Když si koupíte dětský lístek a je vám 18+, pak je lístek neplatný a opět jste černý pasažér. Ano, teoreticky můžete lístek přeprodat/darovat, ale i ten má limitované použití.

A z toho vyplývá dnes už druhý návrh - časově omezený software pro neomezený počet uživatelů. Jak by se vám takové řešení líbilo?

vegasss7771
vegasss7771
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A proč by měli mít developeří z bazarového prodeje nějakou ,,korunu´´? Vždyť když si koupím auto z bazaru - dejme tomu Ford, tak Ford snad od autobazaru dostane nějaký podíl za to, že auto bylo prodáno podruhé?

EDIT: Ano, plně souhlasím s předposledním odstavečkem.

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 13:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bela: Nemáte právo na manuál od hry, která nevyšla. Můžete si stěžovat kde chcete, ale nemáte. Až hra vyjde, tak teprve pak můžete žádat licenci k nadléhnutí.

Ad právo - pokud se tím živíte, tak byste moc dobře měl vědět, že se u nás na presumci neviny (vámi odkazovaný článek tr. řádu) často nehraje a obviněný dokazuje, že to neudělal. Teoreticky sice nemusí (a má na to "právo"), ale prakticky když to neudělá, tak to hodí na něj.

Pokud odklidne licenci a neví, co odklikl, pak se dopustil porušení smlouvy a hru má nelegálně (je pirát - zločinec), i když zaplatil. To, že to nikdo nebude výrazně řešit je věc druhá.

Ale ať jsme tedy k tématu, jak byste si představoval, že by taková smlouva o licenci měla vypadat. Nebo jak by měl vypadat zákon, který ji bude nějakým způsobem ohraničovat. Jaká práva by měla náležet komu. Ukažte svou 25 letou praxi a napište jasně váš návrh.

Bela
Bela
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@marcus.de.tycho:
Neobávaj sa o násilníka, ani pašeráka http://cs.wikipedia.org/wiki/In_dubio_pro_reo (ak chceš nacitujem Ti aj ustanovenie Vášho Trestního řádu.
K licencii som chcel link z oficiálnej stránky Acticision, resp. Black Ops
Licenciu MW a MW2 si viem nájsť aj doma, a mal som možnosť oboznámiť sa s ňou až po kúpe hry.
Ale takáto debata nemá zmysel. Ak nechápeš ešte raz : Má právo zmluva obmedziť vlastnícke právo garantované ústavou ? V iných odvetviach ako autorské právo (energetika, doprava, telefóny)bola situácia obdobná, ale už sa postupne zákazník dostáva k svojim právam. A toto bude aj trend herného priemyslu, ktorý si nezaslúži zvláštnu ochranu.

jevel
jevel
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jen by mě zajímalo, bavíme se o licenčním ujednání při instalaci hry na pc, to ale na konzolích není. V manuálech jsem o licenci nenašel také nic. Jen pro zvědavost, píše se o tom něco u konzolí jako takových (manuál k použití, něco v dashboardu,...)?

Ursus
Ursus
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 10:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@marcus.de.tycho: Jenomže snad žádný dopravní podnik si ještě nedovolil prodávat jen měsíční tramvajenku vázanou na průkaz s fotkou. Vždy je zde alternativa levnější nepřenosné tramvajenky a alternativa dražší svobodné anonymní tramvajenky. A je na uživateli, jestli si vybere omezenou, nebo zvolí tu, kterou může klidně dále prodat.

Marcu3s
Marcu3s
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 10:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ona už je sama o sobě prasárna, že spotřebitel musí souhlasit s licenčním ustanovením hry před její instalací, a ne před její koupí.
Když hru koupím a při instalaci si přečtu licenční ustanovení, hru nemůžu nainstalovat a tedy používat, přestože jsem za ni už zaplatil...
By mě zajímalo, jak by na mě reagoval prodejce, kdybych chtěl své peníze zpět za otevřenou krabici ze hrou, protože nesouhlasím s její licencí...

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 09:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ursus: Budeš se divit, ale mnozí nakladatelé bojují s nascanovanými eknihami a nechávají ty soubory mazat. Hlavně několik prvních měsíců po vydání knihy. Pak už se to ignoruje.

Osobně bych starou knihu přirovnal k abandonware - taky se o něj zas tak moc lidí nezajímá. Vydavatele zajímají spíše nové hry tak do půl roku od vydání.

Ad knihovny - ty platí poplatky za půjčování. Až budou distributoři dostávat z toho svou část stejně jako třeba v případě filmů či hudby, pak jsem si jist už nebudou tolik křičet.

Osobně jsem pro povinné registrace multiplayeru, popřípadě dokonce měsíční poplatky za MP (je jedno, zda přímo distributororvi nebo majiteli herní platformy - ostatně Microsoft už MP de-facto zpoplatněný má). Ony ty servery nejsou zadarmo.

A teď k článku. Nvinné lidi okrádá distrubutor? Kdepak - okradl je prodejce, který je neupozornil na to, že jim prodává jen půl hry. Jednou má produkt nějaká pravidla použití a vy je musíte dodržovat, pakliže souhlasíte se smlouvou a produkt nainstalujete. Je to podobné jako vlézt do tramvaje a pak se s revizorem hádat, že jste platili včera, ale jeli jen 5 minut a tak si chcete zbytek vybrat dneska. Ne. Novým nastoupením jste uzavřeli novou smlouvu a tudíž musíte zaplatit nový poplatek (licenci).

idril
idril
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 08:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ursus: Pěkné komentáře. Je ale rozdíl mezi herním a knižním průmyslem jen v objemu? Respektive v objemu ani tak není, podíváme-li se na konkrétní knihu a hru. Harry Potter má tržby srovnatelné s hrami a taky je v knihovně. Rozdílné jsou náklady, ale za ty je možné považovat i ušlý zisk, který v případě Pottera z knihovny může být zase obdobný. Problém je v poptávce. Poptávka po za pár hodin dohrané hře je větší, než po dočtené knize - lidé nejsou zvyklí na knihách do té míry šetřit, taky knihu považují za fetiš (knihařské zpracováníje hodnota nazávislá na obsahu), nikoli pouze za obsah. Rádi si proto Pottera koupí. A když ho chtějí v Knihovně, mohou se postavit do alespoň měsíční fronty. Souhlasím, že z filosofického a tedy asi i právního hlediska tu rozdíl není, nicméně škody, které nadělá knihovna a antikvariát jsou poměrovně nesrovnatelné. Lepší, než srovnávat herní průmysl s knižním by bylo srovnat průmysl s elektronickými knihami. Může vzniknout bazar s elektronickými knihami? S elektronicky distribuovanými hrami? Pokud by fizické parametry herních nosičů byly tak zanedbatelné, jak píšete, logicky by s bazarovým prodejem čistých dat neměl být problém, ne?

Ursus
Ursus
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 07:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bravo. Super. Argument s tou reklamou "auto bys neukradl..." se mi moc líbí.
Nicméně, než tady přiběhnou lidi, co začnou poukazovat na to, že to auto z bazaru je ojeté a má tedy horší vlastnosti než nové, kdežto hra jako taková je pořád stejná, dovolím si poukázat ještě na jednu věc.
Nechme stranou srovnání fyzicky opotřebovatelného zboží a her (kde se může opotřebovat médium, ale přece jenom můžeme souhlasit s tím, že nekupujeme fyzickou placku, ale teprve nehmatatelný obsah na ní). Pojďme najít jiné zboží, které přesně odpovídá charakteru softwaru - tedy duševní vlastnictví zaznamené na fyzickém médiu. Filmy? Ne, tam se taky dějou problémy. Hudba? Stejný problém, jen ne tak radikální. Jenomže pak tady máme ještě jedno zboží přesně tohoto typu - knihy. I u nich platí, že papír svázaný v pevné vazbě je pouze nosičem (kvalitní knihy, kde i samotná vazba a papír získávají jakousi hodnotu lze pak přirovnat k limitované edici hry a jejímu bookletu). I u knih si kupujeme hlavně duševní vlastnictví. Povahově naprosto stejný příklad jako u softwaru. Tedy vlastně, jedna výjimka tam je - knihy neprodukují miliardové zisky. Tím patrně nepřitahují manažerské nenažrance. Jaká je situace u knih? Nejen, že fungují bazary (kterým se říká antikvariáty), ale dokonce i půjčovny (knihovny). Dokonce na provozování půjčovny vám stačí knihovnická licence. Pak můžete kupovat standardní verze knih a posílat je znovu a znovu do oběhu (nepotřebujete něco jako multilicenci na každou knihu). A propó i knihy mají svoji warez scénu v podobě e-booků a uveřejňování těchto knih volně na internetu.
A teď otázka - jsou skutečně právní rozdíly v nakládání se softwarem a knihou obhajitelné tím, že se tyto dva artikly liší jen a pouze ve výši produkovaného zisku (respektive vůbec v objemu financí v daném segmentu trhu se točící)? Docela by mě zajímalo, jak by reagoval americký soud založený na precedentu, kdyby u něj někdo napadl zákony ohledně softwaru a poukázal právě na precedens v podobě knižního průmyslu.

kywi
kywi
Level 1 Level 1
4. 11. 2010 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bela: ale vždyť jsem napsal jak to funguje teď, ne? sběratelské edice, plechové krabičky, soundtracky, časopisy, trička a jiné přiložené neherní věci, společně s online passy a DLC.. tak to momentálně funguje.. nelíbí se mi to, ale je to tak.

Jinak pokud ti jde o know-how, je to velice jednoduché. udělat to stejně jako se stahovatelnýma hrama na PSN.. Velice prostinké.. Opakuju, že je to problém rychle rostoucího trhu, bazarovky (a přidružené půjčovny tu -u nás samozřejmě ne- opravdu byly) a bohužel se s tím musíme smířit. Jen se (doufám) může stát, že hráči budou hry s touto "ochranou" bojkotovat.

Jinak jsem rozhodně nesrovnával pirátění s bazarovým prodejem (sám ho využívám -i když pouze k nákupu, nejsem absoluitně proti němu, pokud to tak vyznělo, tak ne jsem PRO), srovnával jsem jinou věc, mea culpa..

Bela
Bela
Level 1 Level 1
4. 11. 2010 00:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kywi: Napísal si veľa a zároveň nič. Garantujem Ti, že všetky hry na mojej poličke sú poctivo kúpené. Hovoriť o účastníkoch bazárového predaja ako o pirátoch je scestné. Pokiaľ vidíš cestu postihu bazárového predaja, poskytni svoje know-how vydavateľom, nakoľko oni doteraz neprišli na to, ako bazáru zamedziť. Získaš majland.

Wrata
Wrata
Level 1 Level 1
3. 11. 2010 09:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

1: PCčkové hry pokud vím žádný obchod na světě nevykupuje a neprodává dál protože nemá jistotu že CD-Key je stále platný takže autorův odkaz na COD5 a Civilization IV je naprosto nesmyslný.

2: Právníci co tu přispívají mi dají určitě přesné vysvětlení jak to je, ale pokud vím tak jakákoliv forma Licenčního ujednání(EULA)musí být v úředním jazyce toho státu kde jste hru zakoupily na to aby byla platná.
Ano znamená to že veškerá EULA která je v angličtině(či jiném jazyce) je na našem území neplatná.

3: Společnost EA u svých konzolových titulů zavedla online pass v ceně 10$(cena v eu je pravděpodobně 10€, nemám oveřené). Pro prvního majitele je samozřejmně součástí balení ale pokud ji použije tak další majitel bude muset zaplatit oněch 10$ aby mohl také hrát online. A domnívám se že další společnosti budou tento model následovat.

4: Naprosto nechápu postoj distributorů žádajících další peníze z koncového prodejce(% z prodeje) nebo zákazníka(online pass). I kdyby káždá hra měla náklady 100 000 000$(vyjímky jsou megalomasnké projekty jako kinect s marketingem za půl miliardy dolarů) tak se to distriburovy vždy zaplatí s několika násobným ziskem díky prodeji koncovým prodejcům. To že to pak koncákům leží na skladě a neprodává se to už je vetšinou nezajmá. Vyjímkou jsou zfailované projekty typu APB kde EA nabízí náhradu a prodává celý projekt dalšímu studiu(pravděpodobně EPICu) a vytočí na tom o dost víc

kywi
kywi
Level 1 Level 1
3. 11. 2010 08:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hmmm.. wow.. někdo se 25 let živí trestním právem a obhajuje (a zřejmě i tak činí) pirátění her? wtf?!

k tématu: Ano, je to byznys, ano, vydavatelské domy přicházejí o (velkou) část tržeb, ale souvisí to pouze s rozmachem trhu. Vždyť tohle tu už bylo za časů Atari, NES apod. a nikdo to moc neřešil. Hry se dostaly mezi lidi a vznikl jen větší hype..

Je to pochopitelně boj proti větrným mlýnům. Hráč např. nebude čekat až se hra objeví nabídce "z druhé ruky", ale vybere si jiný titul. A třeba příjde hře na chuť a stáhne si DLC. A vydavatel první hry tak "utře hubu" totálně...

Hlavně ale, herní scéna je plná nerdů, kteří si rádi koupí novou hru třeba jen proto, že si ji vystaví na poliččce. A co se týče sběratelských edic (všimli jste si? hodně jich přibývá), o těch se raději vůbec nebudu zmiňovat :)

montana.
montana.
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 16:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

chlapci -> http://26.media.tumblr.com/tumblr_l8tnesOBNC1qzx7bko1_500.jpg

Ursus
Ursus
Level 1 Level 1
2. 11. 2010 15:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MoravaGeorge: ad knížky - autorské právo na jakékoliv dílo zaniká 70 let po smrti autora, pokud nebyl ustanoven dědic práv, který má dále možnost s právy nakládat. To proto mohl v roce 2008 vyjít elektronicky kompletně celý Čapek.
Jenom nevím, jak to souvisí s tématem.

Reklama
Reklama