Gluchovskij se ostře pouští do Sapkowskiho
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Gluchovskij se ostře pouští do Sapkowskiho

Gluchovskij se ostře pouští do Sapkowskiho

Pavel Makal

Pavel Makal

19. 4. 2017 09:48 41
Reklama

Před nedávnem jste si na našich stránkách mohli přečíst o tom, jak vzpomíná spisovatel Andrzej Sapkowski na dohodu s polskou herní společností CD Projekt RED, díky níž mohla vzniknout vynikající a úspěšná herní trilogie Zaklínač. Sapkowskiho vztah k herní adaptaci svého literárního díla ale není zrovna pozitivní, jak dokládá aktuální rozhovor pro magazín Waypoint.

Sapkowski byl v uplynulých dnech pozván do Londýna, kde se měl objevit v panelové diskuzi o tom, jak příběhově laděné hry obohacují styl vyprávění. Sapkowski pozvání přijal, údajně však ne zcela dobrovolně: „Donutili mě. Něčeho takového bych se asi z vlastní vůle nezúčastnil. Znám ale své povinnosti. Když jste pozváni na takovou událost, děláte, co od vás organizátoři očekávají. Nikoho nezajímá, jestli se mi to líbí nebo ne,“ uvádí spisovatel.

Zároveň popírá, že by si z diskuze mohl sám něco odnést. Své pochybnosti doplňuje citátem z Balady o Východu a Západu od spisovatele Rudyarda Kiplinga: „Východ je Východ a Západ je Západ, ti dva se nikdy nesetkají. Literatura a videohry jsou jako oni. Není nic špatného na adaptacích knih, ale nemůžete tvrdit, že jsou na stejné lodi. Že to vše začalo komiksem, pak přišel televizní seriál, pak film a pak až kniha. A že to vše pasuje dohromady. To je blbost,“ dodává Sapkowski.

Spisovatel již při zrodu herní série odmítl možnost spolupráce s jejími autory. Jednak z toho důvodu, že se chtěl držet svého kopyta, toho, co opravdu umí, částečně ale prý také proto, že nevěří, že hry jako médium dokáží dobře vyprávět příběh: „Videohra slouží jinému účelu, funguje jinak. Kolik podstaty může být v textu, když hlavní hrdina jde lesem a hovoří s veverkou?  Kde je v tom literatura? Kde je prostor pro hloubku a sofistikované jazykové prostředky, s nimiž by hry mohly povznést kulturu? Nic z toho tam není,“ vypočítává spisovatel. Vzpomíná také na nabídku CD Projektu, že udělají hru založenou na jeho knihách, ale vymyslí vlastní příběh. Na to jim řekl, že to už je jejich problém. Zároveň přiznává, že jen hlupák by odmítl nabídku na adaptaci, ze které plynulo dost peněz.

Jaký je tedy Sapkowskiho problém s herním Zaklínačem nebo s hrami obecně? Je to poměrně prosté. Spisovatel si totiž myslí, že mu CD Projekt kazí jeho vlastní odvětví činnosti: „Nemám nic proti té hře. Myslím, že je to velmi kvalitní produkt. Všechna chvála, kterou CD Projekt sklízí, je plně zasloužená. Nemám nic proti hrám, nic proti lidem, které je hrají, i když já to nejsem a nikdy nebudu. Můj odpor začal, když mi hra začala kazit můj trh. Prvního Zaklínače jsem napsal před 30 lety. Když přijdu na autorská setkání, v publiku není nikdo v mém věku. Je mi 69. Všude jen samé děti. Jak mají některé z nich vědět, zvlášť v Německu, Španělsku nebo Spojených státech, že moje knihy nejsou spojeny s hrami? Že nepíšu knihy, které jsou založeny na hrách? Ony to třeba nevědí a CD Projekt velmi kvalitně maskuje původ svých her. Je to na nich napsáno malým písmem, museli byste si vzít mikroskop, abyste viděli, že jsou postaveny na mých knihách,“ durdí se Sapkowski.

Zároveň ho štve ještě další domnělá křivda: „Představa, kterou CD Projekt šíří, tedy že mi jejich hry zajistily popularitu za hranicemi Polska, je absolutně lživá. Já zpopularizoval jejich hry. Všechny západní překlady mých knih včetně toho anglického byly vydány ještě před prvním hrou.“ Následně si však spisovatel mírně protiřečí, když mluví o vydáních svých knih, která jsou opatřena artworky z herní série: „Vydavatelé jsou si dobře vědomi, že někteří lidé Zaklínače objevili s hrami a mohli by si přečíst knihu. Mohli, protože není tak samozřejmé, že hráči budou číst nebo že čtenáři budou hrát. Samozřejmě se to ale stává. Nepopírám, že mi hry mohly do jisté míry pomoci v prodejích knih. Myslím ale, že výsledek je vyrovnaný. A jestli ne, tak si víc lidí zahrálo hru díky tomu, že četli mé knihy. To si myslím já, ale nejsem si jist. Nedělal jsem o tom žádné průzkumy.“

 Na Sapkowskiho slova velice razantně reagoval ruský spisovatel Dmitrij Gluchovskij, autor knižní série Metro, která se taktéž dočkala herní adaptace. Ten uvedl, že se Sapkowski absolutně plete a neváhal na o třicet let staršího spisovatele zaútočit s tím, že je arogantní „motherfucker“. „Bez herní značky by literární sága Zaklínač neměla takové množství čtenářů po celém světě. A není to jen o hráčích, svůj vliv má i herní tisk a ohlas, který se kolem her tvoří, samotný pocit, že vychází něco velkého a zajímavého. To lidi upoutalo. Bez toho by Sapkowski zůstal jen lokálním východoevropským fenoménem, nikdy by na západě neuspěl. A totéž platí i pro mé knihy ze série Metro,“ uvádí Gluchovskij.

Jeho jakožto fanouška Falloutu a S.T.A.L.K.E.R.a  prý nebylo zvlášť nutno přemlouvat, aby vývojářům ze studia 4A Games podal pomocnou ruku a dal požehnání k adaptaci svého díla. „Rozhodl jsem se využít této příležitosti k vyprávění vlastního příběhu a nijak jsem hry nesoudil jako nebezpečí pro své drahocenné duševní vlastnictví. Právě naopak, viděl jsem v tom skvělou možnost, jak propagovat celou značku. A přesně tak to fungovalo. Pokud pracujete s talentovanými lidmi, prostě jim dejte svobodu v tom, jak interpretovat váš příběh.“

Gluchovskij si spolupráci s 4A Games velmi pochvaluje. Říká dokonce, že Metro 2033 je podle něj první lyrická, sentimentální a filozofická 3D střílečka na světě. Pro pokračování jménem Metro: Last Light vytvořil i kompletní příběh. „Postaral jsem se o to, aby každá postava, kterou potkáte, měla to, co má každý člověk – city. City, s nimiž se můžete ztotožnit. A city, které jsou důležité pro to, abychom mohli postavě věřit. A to je velmi podstatná věc, kterou se hry mohou naučit od literatury. Já sám už jsem součástí generace, která hry neodsuzuje jako pokleslou formu zábavy. Snadno mohou být uměním, záleží na tom, kdo je tvoří a jaký má talent. Mohou být odpadem i uměním,“ uzavírá Gluchovskij.

Sapkowski sice názory svého kolegy rozhodně nesdílí, alespoň však netvrdí, že by spolupráce s CD Projektem litoval. „Kdybych neprodal práva na adaptaci, možná bych si nemohl dovolit nájem. O pivu ani nemluvě,“ říká. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama