Zpět na článek

Diskuze: David Jaffe kritizuje moderní AAA tituly

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Ocelotr NN
Ocelotr NN
Level 1 Level 1
28. 11. 2018 09:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JabJab21: Jo ? To já právě neustále vymýšlel nový smrti, resp. snažil jsem se provést všechny ze seznamu a pokud možno procombit celej level. Takhle bych to prošel jednou (nebo spíš bych to nedohrál) a báj, báj. Takhle se Bulletstorm stal jednou z her, co je na hadru pořád a jednou za čas ho dám. Arcade režim DOOMu mi ho dost připomíná.

JabJab21
JabJab21
Level 1 Level 1
27. 11. 2018 20:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomas.hluchnik: Ted vubec nekritizuju co rikas, ale pokud ti vadi ze se ve hrach chytas 2D textur (coz je fakt sranda), pockej az zjistis, ze herni svet jako celek vlastne vubec neexistuje. Existuje jenom to co vidis pred sebou, vse ostatni se vubec nenacita (nerenderuje) dokud se tim smerem nepodivas.

A ted si predstav, ze to samy se muze klidne dit v realnym svete ani o tom nevis :D Nebo presneji "realnym", nikdo nevi jestli to vsechno neni jenom simulace. Preju dobrou noc pokud usnes.

Smaug.
Smaug.
Level 1 Level 1
27. 11. 2018 17:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Hmm, tam jich bylo víc a co vzpomínám na svoje Segy Master System a Mega Drive, plošinkovky patřily k té lepší sortě. Jinak ale nebyl špatný výběr ani jinde: Sportovní hry, bojovky, nějaké primitivní simulátory... v 95 byl na konzole portován DOOM a další FPS. S křížovým ovladačem a dvěma nebo třemi tlačítky si šlo užít překvapivě dost zábavy.

chcikecat@seznam.cz
chcikecat@seznam.cz
Level 1 Level 1
27. 11. 2018 15:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Corra: DELETE

Alfons Netáhlo
Alfons Netáhlo
Level 1 Level 1
27. 11. 2018 12:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomas.hluchnik: Tohle je ale stále nad současnými technickými možnostmi. A hodně dlouho ještě bude. I kdyby se to omezilo jen na zabití postavy, tak při 30ti postavách ve hře je to miliarda kombinací, to není reálné vytvořit a otestovat.

Co se inovací týká, podívejte na film. Existuje několik žánrů, různě se mísí, ale taky můžete říct, že je to pořád to samé, ty příběhy v základu už v různých obměnách existovali v pravěku. Akorát se zlepšují efekty a mění prostředí a zasazení. U her jsme se dostali do fáze, kdy je to podobné a určitě nejsem sám, kdo ocení, že když chce CoD dostane CoD a ne simulátor pěstování tulipánů.

lukinsonsssr@seznam.cz
lukinsonsssr@seznam.cz
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 18:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No a takovy serie CoD a BF nema ani cenu zminovat. Ty jsou stejny uz tak 10 let

Masarkavtrenyrkach
Masarkavtrenyrkach
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 16:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Byť s panem Jaffem v podstatě souhlasím, na mysl mi tane myšlenka, že se takhle přece AAA vydavatelé chovali vždy. Jen ta finanční rizika byla kdysi menší než dnes.
I v osmdesátých a devadesátých letech se dělaly skákačky, bojovky a chodičky-mlátičky až do omdlení. Pak se dělaly 3D střílečky "doomovky" až do bezvědomí. A mezi tím se objevilo sem tam pár vlaštovek něčeho nového - inovativního. Možná že tehdy velcí víc experimentovali. Ale hry se taky dělaly rok dva, v týmu bylo deset lidí a o nějakém motion-capture studiu, facial-animaci, orchestrální hudbě a lokalizaci do dvaceti jazyků nebylo ani vidu ani slechu.
Chce-li pan Jaffe dělat originálno, je třeba začít s malým budgetem a stát se indie.
P.S.: Vyčítat zavedeným sériím, že se hrají pořád stejně, je jako vyčítat novým šachům, že jsou to pořád šachy.

chcikecat@seznam.cz
chcikecat@seznam.cz
Level 1 Level 1
28. 11. 2018 12:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je nesmysl křičet, že se musí neustále tvořit originální věci. Naprostý nesmysl. Ano, Doom byl originální. Ne, dnes si ho nikdo opravdu nezahraje. Ale to přeci neznamená, že si lidstvo už nikdy nezahraje Dooma v adekvátním technickém, ať před lety v FullHD nebo dnes třeba v VR.

Já si nepřeji extra inovativní NFS Underground (1 či 2), já bych si chtěl zahrát NFS Underground, ta hra je kvalitní. Ale neumí ultra wide, má zastaralou grafiku, dost možná nekompatibilitu s HID apod. Chci nová NFS a ne, nemusí být originální, stačí mi kvalitní:)

JabJab21
JabJab21
Level 1 Level 1
28. 11. 2018 08:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Ocelotr2.1: No zrovna bulletstorm me teda originalitou moc neoslovil. Na to jaka na to byla kampan a vsechno mi ten combo system prisel stejne nudnej jako tam zadnej nemit, mozna to bylo jeste horsi protoze misto 1 repetitivni veci clovek musel udelat minimalne 2 repetitivni veci, za ktery mu maximalne vyjelo naky cislicko, a kvuli tem tlacitkum navic na tu repetitivnost musel furt myslet a nemoh ji ignorovat jako v ne-originalnich strileckach.

Hra se mi libila, ale nadsenej sem z ni nebyl a ta "originalita" me hodne zklamala. Hru bych si vic uzil bez toho.

Alfons Netáhlo
Alfons Netáhlo
Level 1 Level 1
28. 11. 2018 06:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomas.hluchnik: Ano, tohle chápu. Ale v současnosti je to nerealizovatelné. Tím, že do her přibyl motion capture, tak není možné tu ruku programově uhnout tak, aby přesně chytla objekt. Musel by jste mít nasnímanou animaci pro objekty kdekoliv v dosahu a to je nereálné. Toto se dá udělat, pokud bude postava místo toho animovaná programově, bude existovat model kostry a bude se pracovat s ním. Pak ale nebudou animace vypadat věrohodně ale uměle, protože umělé budu. Je to možná zvláštní, ale opravdu neumíme programově simulovat věrný pohyb člověka, proto se používá motion capture.

@Smaug.: Máte pravdu, že se nezkouší všechny kombinace, nezkouší se právě protože je to nereálné. A jak správně píšete, některé hry se o to pokoušely. Ale moc se to nedařilo a v dnešní době scriptů, kde musí všechno přesně klapnout, aby se spustila další animace a posun v příběhu, to opravdu nejde řešit jako strategický engine. Potřebujete mít na každý stav odpovídající dialogy, ... Stačí se podívat jak tohle teď funguje v RDR.

_pedrox_
_pedrox_
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 22:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smaug.: áno, až na to, že prostriedky velkých štúdií automaticky znamenajú aj vela (zbytočných) ludí v tíme a to znamená roztrieštenie pôvodného originálneho nápadu a autorskej vízie. Podla mňa to velmi nejde dokopy. Pre mňa osobne je ideál niečo medzi - ako napr. Hellblade, Soma, Firewatch, Observer alebo hry od štúdia Playdead. Proste že z toho necítim mobilnú platformu, dokáže ma to uhranúť aj vizuálom, ktorý často prekoná násobne drahšie AAA hry a zároveň je z toho cítiť srdiečko :-)

_pedrox_
_pedrox_
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 19:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja vám neviem... že by som zase za každú cenu potreboval s každou ďalšou hrou (v sérii) nejakú úžasnú revolúciu a samé zmeny, tak to asi nie. Možno starnem, ale tiež keď mám chuť na film s mafiánskou tematikou napr., tak som rád, keď dostanem očakávanú kvalitu a zaručené postupy, to isté sci-fi atd. Jasné, že mám rád, keď hra príde s niečím originálnym a fresh, ale aby bola každá nejak úžasne originálna a úplne iná, tak to si choďte fakt na indie scénu... A Uncharted je fakt blbý príklad aj podľa mňa. Si zahrajte jednotku a štvorku a keď nezbadáte ten progress v level designe a nepocítite v gameplay a herných mechanizmoch zmeny k lepšiemu, tak ste asi slepí. Pochopil by som herné série ako CoD alebo možno AC, ktoré vychádzajú jak Fifa a majú 3230 častí na konte.
Takže na poslednú otázku z textu mám celkom ambivalentný názor. Ani si nemyslím, že potrebuje zhadzovať iných úspešných vývojárov a riešiť si nejaké komplexy, lebo ho aj sčasti chápem a čiastočne s ním súhlasím, ale na druhú stranu je to zbytočne vyhrotené a tou Uncharted sériou uviedol nie zrovna najlepší príklad. Neviem, či tam zmieňuje aj iné série, nesledujem jeho videá. Možno má viac času a ide len o také self promo ako sa zviditeľniť, aby sa na neho nezabudlo...

lukinsonsssr@seznam.cz
lukinsonsssr@seznam.cz
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 18:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No má celkem pravdu. Treba Zaklinac, Horizon a AC Orogins jsou hratelne stejny hry - jenom jiny prostredi. A ty exkluzivity od Sony jsou taky celkem stejny - God of War, Uncharted 4 - 10 minut akce, pak hadanka, pak splhani po skalach, nasledne poslouchani rozhovoru a pal zase akce a furt dokola.

JabJab21
JabJab21
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 17:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Corra: Apple nestagnuje protoze neni schopnej nic vymyslet. Apple stagnuje protoze zakaznici porad kupujou i kdyz se nic nezmeni a to za jakoukoliv cenu. Az to lidi prestanou kupovat to najednou uvidis jak zacne Apple inovovat.

JabJab21
JabJab21
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 16:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@j2142124: omyl, az te prestanou bavit tak dopadnes presne jak on. Uz nebudes cilova skupina a budes maximalne tak delat videa ze se ti to nelibi a nezmenis nic.

Nekdy je dobry poslechnout cloveka co uz tohle vsechno ma za sebou aby se historie neopakovala.

j2142124@mvrht.net
j2142124@mvrht.net
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 16:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

On je ještě stará generace, co chtěla dělat dobré zábavné hry o kterých snila. Musí se přizpůsobit, teď se dělají hry na prodej. A my si jejich kvalitu ohlídáme nejlépe, až se nám přestanou líbit přestaneme je kupovat. :-)

Palmy
Palmy
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 15:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Každy žánr má svůj způsob jak prezentovat videoherní zabavu. Máme žánru spousty každy si vybere, buď hra sedne nebo nesedne. Osobne jsem rad když série nemění moc herní mechaniky ale spis jen přidává vždy něco nové nebo ruší to zbytečne a přežite. A jelikož neexistuje jeden pohled a jeden názor, nechal bych takové téma tak jak je

Ocelotr NN
Ocelotr NN
Level 1 Level 1
28. 11. 2018 07:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jsoucno: Tak na to pozór ! Bulletstorm byla (je) superosvěžující FPS, co zrovna ten nápad má (combo-death system) a před ní DLOUHO nic a po ní DOOM 2016. Tyhle věci už jsou dneska spíš rarita, lineární FPS s AAA rozpočtem.

Synonymem nudy (pro mne) jsou dneska open worldy. Jeden jako druhej, běž za šipkou, promlum s NPC, běž za šipkou, vymlať/postřílej místo s nepřáteli, běz za šipkou, odměna. V nádherný grafice. Shadow of Mordor, či AC mě dokážou přinutit přepnout na Walker: Texas Ranger během půl hodiny.

Šancí na originalitu je indie scéna a hry, co mě nejvíc bavily v posledních letech pocházejí z ní. Owlboy, Dead Cells, Hyperlight Drifter, Subterrain. Velká studia s velkými hrami a velkými rozpočty, si originalitu nechtějí a nemůžou dovolit, jinak je čekají velké ztráty. Nakonec hráči sami originaliu nechtějí, ty nejméně originální hry se prodávají nejlépe viz. Call of Duty.

A nejhranější hry jsou ty repetivní, kde se dělá to samé dokola. Lépe. Rychleji. Fortnite / Pubg / Starcraft 2 / Rocket League. Originalitu zajišťuje lidský faktor na druhé straně.

A originalita sama je vlastně relativní. Něco jiného je originalita pro 15ti letého a 40ti letého člověka. 6ti letý kluk poprvé vidíc DYNASTY WARRIORS (28. díl) vám odpřísáhne, že je to nejlepší a nejoriginálnější hra na světě. V podstatě čim víc hrajete, tím víc se hry stávají méně originálními a tím víc je na co nadávat. Vim to. Mám to rád :).

Nakonec, jde jen o to, co koho baví. Je SOUL CALIBUR VI originální ? Ne, už jich tu bylo 5. Je to pro mne zábava ? Chrocht.

Smaug.
Smaug.
Level 1 Level 1
27. 11. 2018 17:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Alfons Netáhlo: Je to výkonnostně dost náročné a je to možnost, kde inteligentně utopit přebytečný procesorový výkon dnešních počítačů (dala by se na to využít i grafika, ale ta přebytkem výkonu většinou nedisponuje).
Tohle se netestuje tak, že by procházeli všechny kombinace. Prostě na pozadí hry (řekněme RPG, tak to dává smysl) poběží strategický engine, který se otestuje stejně, jako se testují strategie. Je hodně obtížné to udělat věrohodně a komplexně, ale v základu se o to některé hry pokoušely. Problém je hlavně v tom, že je to dost náročné na vývoj a málo hráčů si toho vůbec všimne.

Alfons Netáhlo
Alfons Netáhlo
Level 1 Level 1
27. 11. 2018 13:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tomas.hluchnik: A co si mám představit pod zlepšením animace? Pokud vím, tak produkčně špičkové hry používají snímání pohybů reálných lidí. Jak by se mohli ještě vylepšit?

zaty
zaty
Level 1 Level 1
27. 11. 2018 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak vidí to asi každý, kdo má v herním světě trošku rozhled. Jenže ono s tím jde těžko něco dělat, protože při těch nákladech na vytvoření AAA hry, které navíc stále rostou, si jen málokdo riskne nějaké experimenty. Indie scéna je naštěstí plodná, ale tam nelze očekávat tak vysoké "produkční hodnoty".
Mě osobně se libí, jak to dělá Nintendo u Maria a Zeldy.
U Maria, pokud pominu 2D new Super Mario cokoliv, se jedná od N64 stále o 3D hopsačku, ale při srovnání Mario 64, Sunshine, Galaxy, 3D World a Odyssey je jasně vidět, že ty doprovodné mechanismy se mění a je vždy osvěžující tu hru hrát, aniž bych u toho měl pocit, že tohle jsem už vlastně hrál.

Stejně tak Zelda. Základní stavba hry je stále stejná (kromě BOTW), jen se mění některé mechanismy a hra je vždy stavěná pro určitou platformu a využívá její specifika. Pak je teda rozdíl, jestli hraju Ocarinu, Phantom Hourglass, Skyward Sword nebo BOTW.

Tohle jsou ty věci, které dělají z každé Mario hry a Zeldy zábavu, i když je to vlastně 25 let to "stejné".

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 22:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Smaug.: No, možná na PC, ale na konzolích bylo plošinovek fakt hodně. Zase na druhou stranu, co má člověk dělat za hry, když musí být 2D a hrát se na ovladači s dvěma tlačítky? :D

Corra
Corra
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 16:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JabJab21: Historie se v kruzích stále opakuje. Technologie jdou dopředu, ale koloběhy zůstávají. I v příspěvcích níže jsou nějaké koloběhy naznačeny a tak to bude i dál.

Také inovace mají nějaký svůj limit, kdyby to bylo tak jednoduché přijít s něčím inovativním, což zahrnuje i hry, dělalo by to víc lidí.

Vemte si třeba krásný příkald Applu. Přišli s inovací, další a kde jsou teď? Tak jako ostatní, akorát mění základní parametry. Konec inovace.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 16:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Masarkavtrenyrkach: PS: Ne, není. Šachy jsou pořád stejná hra, pokračování série je hra jiná.

Smaug.
Smaug.
Level 1 Level 1
26. 11. 2018 15:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Palmy: V podstatě s tebou souhlasím. Pokud jde o krátkou sérii taženou příběhem, tak je pro mě jako pro fanouška dost otravné se učit v každém díle nové mechanismy. Jaffe si prostě vybral špatný příklad.
Ale obecně má pravdu. Spousta velkých her používá podobnou sestavu mechanismů, dost rozsáhlou na to, aby hráč mohl polovinu ignorovat a většinou jde o kombinaci akce, mělkého RPG a primitivní adventury. Celé to pak slepí dohromady kvalitní atmosférou a příběhem, který neurazí, takže to drží pohromadě a většinou slušně zabaví. Inovace ale aby člověk hledal pod mikroskopem.

Reklama
Reklama