Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik
i Zdroj: CD Projekt Red
Novinka Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik

Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik

David Jiránek

David Jiránek

6. 3. 2024 10:00 1

Ikonický herní benchmark po letech nepůsobí tak děsivým dojmem. Lepší grafické karty zvládnou procházku v Night City i na maximální detaily. Cyberpunk od CD Projekt Red tak lze stále považovat za výstavní skříň moderních technologií.

Reklama

Cyberpunk 2077 se setkal v době vydání s obřím hypem, který po řadě odkladů vyvrcholil nepovedeným vydáním. Hra sice sklízela vysoká hodnocení, avšak zahrát jste si mohli jen na lepších sestavách a v té době vyprodaných konzolích nové generace. Kyberpunkový počin od studia CD Projekt Red se stal cílem kritiky. Po obřích odkladech a letech vývoje vyšla hra, která většině hráčů sotva běžela a skýtala řadu chyb. Dnes je situace opačná. Cyberpunk 2077 patří mezi nejlepší hry v RPG žánru a titul se stal výkladní skříní pro nové technologie.

Právě v Night City se prezentují novinky jako DLSS 3.5, generování snímků pomocí umělé inteligence, rekonstrukce světelných paprsků a další. Obrat o 180° se v herním světe moc nevidí. Zvládli to například Hello Games s No Man's Sky. Podobných příběhů je ale pramálo.

Do kyberpunkového Night City jsme se po letech vydali spolu s Asusem a Nvidii. Na test nám poskytli novinku v podobě ROG Strix GeForce RTX™ 4080 SUPER. Ta přichází zejména s nižší cenovkou, kdy se o pořízení tohoto high-end skvostu už dá přemýšlet. Podívali jsme se na nové technologie a jejich přínos ve hře. A zaspekulujeme, zda se investice do nové grafiky vyplatí a jaká jsou hlavní lákadla.

Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik
i Zdroj: Hrej.cz

Nové technologie na scéně

Karty ze série RTX byly při vydání prvních modelů takovým experimentem. Aspoň se to v očích hráčů takto mohlo zdát. Ray Tracing v pár hrách, DLSS se těžko implementovalo a cena oproti GTX narostla. Nvidia vsadila na riskantní kartu, která se začala vyplácet až po letech. Dnes je situace opačná. Pokud mohu mluvit za sebe, kolikrát vyhledávám, zda hra podporuje DLSS. Jako vlastník 4K monitoru se bez této technologie u moderních her neobejdu. A Ray Tracing beru při singleplayeru jako bonus. Zapnu si ho rád, pokud jsou FPS v normě. Reflex mám už zapnutý prakticky automaticky u kompetitivních her.

Nvidia si udělal takový hráčský ekosystém a nejeden si na to zvykl. Ostatně i konkurence si tvoří něco podobného. Super Sampling pomocí umělé inteligence, snížení odezvy nebo generování FPS pomocí AI se rozšířilo i ke konkurenci. Důvod? Hráči si to oblíbili a využívají tyto technologie.

ANKETA: Používáte Nvidia technologie?

Trochu ovšem zamrzí, když tyto technologie zůstanou uzamčené jen pro danou řadu grafik. DLSS si můžete zapnout na RTX 2060 a Ray Tracing taky. Oproti tomu Frame Generation už je exkluzivní pro RTX série 40, což je škoda. Právě tuto technologii jsem si vyzkoušel pořádně snad poprvé a přišla mi jako absolutně nejlepší z toho, co Nvidia aktuálně nabízí.

Frame Generation je součástí DLSS 3, avšak k dispozici je i DLSS 3.5, tedy Ray Reconstruction. Abych vám snadno vysvětlil, jaká technologie na jaké řadě grafik funguje, vypůjčím si tabulku od Nvidie.

Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik
i Zdroj: Nvidia

Ray reconstruction v rámci DLSS 3.5 funguje na všech RTX kartách, ale Frame Generation jen na sérii RTX 40. Samotné DLSS (třeba druhé generace a starší) rovněž funguje na všech GeForce RTX.

Cyberpunk 2077 na ultra

Abych si nové technologie vyzkoušel v praxi, sáhl jsem po novodobém herním benchmarku. Cyberpunk 2077 převzal žezlo po Crysis a stal se postrachem i těch lepších herních sestav. Já si na RTX 3080 ve 4K rozlišení užíval jen se sníženými detaily a velkou pomocí od DLSS. Path Tracing mi zůstával zapovězen a o Frame Generation jsem si mohl nechat zdát. S GeForce RTX 4080 Super to ale byla jiná.

Ještě před načtením rozehrané hry jsem v menu pozapínal vše, co šlo, s menší předtuchou, že dostanu cinematických 24 FPS a i po letech se maximální detaily stanou tabu. Jenže tomu se tak nestalo a já se v městské části v klidu pohyboval okolo 58-70 FPS. Žádné velké propady se neděly.

Při vypnutém path tracingu jsem se dostal i na víc jak 100 FPS.
i Zdroj: Hrej.cz
Při vypnutém path tracingu jsem se dostal i na víc jak 100 FPS.

Po chvilce ježdění skrze Night City, které jsem si patřičně užíval, přišlo na řadu testování, aneb co nejvíce pomáhá obnovovací frekvenci, a naopak které nastavení bere FPS. Zastavil jsem se u čtyřech položek - DLSS, Frame Generation, Ray Reconstruction a Path Tracing.

DLSS je Super Sampling, tedy tvorba obrázků o vyšším rozlišení z podkladu o nižším rozlišení. DLSS používá místo náročných algoritmů umělou inteligenci, která si vše sama vyhodnotí. Zpočátku šlo DLSS těžce implementovat. Algoritmus se musel učit na řadě příkladů z každé dané hry. Dnes mohou vývojáři DLSS implementovat snadno, jde v podstatě o plugin pro herní engine. Komunita dokonce často tvoří úplně samostatné módy pro hry, do kterých si DLSS můžete stáhnout, i když technologii hra oficiálně nepodporuje. stáhnete do řady her.

DLSS 3 přidává k Super Samplingu také generování dodatečných snímků. Funkce exkluzivní pro karty řady GeForce RTX 40 je v podstatě generátor FPS. Nejlépe funguje, pokud máte přibližně přes 50 FPS a dokáže vám vygenerovat až desítky extra snímků za sekundu. O jejich existenci zpravidla nemáte nejmenší tušení. Artefakty zde prakticky nenajdete.

V Cyberpunku 2077 dokáže Frame Generation přidat v závislosti na nastavení od 20 snímků (při vymaxovaném Ray Tracingu a Path Tracingu) až po vyšší desítky při vypnutí Path Tracingu.

V praxi je díky generování snímků Cyberpunk 2077 o dost hratelnější i na grafikách, za které nemusíte dávat okolo padesáti tisíc korun. I samotná RTX 4080 Super bude pro někoho až moc výkonná, zvláště při nižším rozlišení. Pokud se pohybujeme v centru Night City, dokáže bez generování snímků GeForce RTX 4080 Super vykouzlit okolo 40 FPS. Se zapnutým Frame Generation už je to okolo 67 FPS. Berte na vědomí, že jde o 4K rozlišení s maximálními detaily a Path Tracingem. Rozdíl při hraní je značný a například jízda je o poznání plynulejší.

4K, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS balanced, bez Frame Generation
i Zdroj: Hrej.cz
4K, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS balanced, bez Frame Generation
4K, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS balanced, s Frame Generation
i Zdroj: Hrej.cz
4K, Path Tracing, Ray Reconstruction, DLSS balanced, s Frame Generation

Rozdíl 27 FPS představuje ten nejhorší případ, který se mi podařilo změřit. Pokud vypnete zejména Path Tracing, pomůže generování snímků ještě více.

Path Tracing se při mém testování ukázal jako celkem náročný, avšak hrál jen menší roli při požitku ze hry. Stačí se podívat na obrázky níže. V obou případech je Ray Tracing zapnut, porovnáváme pouze klasický Ray Tracing a vylepšený Path Tracing.

RTX zapnuto v obou případech - vlevo bez path tracingu, vpravo s path tracingem RTX zapnuto v obou případech - vlevo bez path tracingu, vpravo s path tracingem
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
RTX zapnuto v obou případech - vlevo bez path tracingu, vpravo s path tracingem

Ten rozdíl je vidět už u nasvícení samotné silnice a detailů u kaluže. Velký rozdíl je pak u Ray Reconstruction, kde můžeme vidět odraz oblohy od oken v mrakodrapu, která pozorujeme odrazem kaluže.

Zapnuté Ray Reconstruction a odlesky mrakodrapu v kaluži
i Zdroj: Hrej.cz
Zapnuté Ray Reconstruction a odlesky mrakodrapu v kaluži

Ačkoliv jde opravdu o menší detaily, při podrobnějším pohledu dělají obří rozdíl. A jak můžete vidět, FPS jsou v tento moment na hodnotě 82, stále při 4K rozlišení. DLSS ve všech případech bylo nastaveno na automatickou hodnotu, pocitově to vypadalo na “vyvážené” nastavení. Tomu odpovídal i test, když jsem vyvážený režim vynutil a snímky za sekundu se držely na stejných hodnotách.

Cyberpunk 2077 i po letech ukazuje sílu těchto technologií. Hra nezestárla, naopak se stala výstavní skříní toho, co je možné v titulu s otevřeným světem dokázat.

Cenovka konečně “Super”

Série RTX 20 byla pokusným králíkem, RTX 30 přišla s dobrým poměrem ceny a výkonu (při doporučené ceně). Série RTX 40 se při vydání setkala s kritikou kvůli poměru ceny a výkonu. Tři aktualizované modely už jsou na tom podstatně lépe. Pár dní jsem strávil s GeForce RTX 4080 Super, která nepřinesla oproti základní variantě razantní navýšení výkonu. Naopak cena spadla a kartu seženete skladem pod třicet tisíc. Kromě surového výkonu je lákadlem hlavně podpora Frame Generation v rámci DLSS 3.

Co se her týče, vyzkoušel jsem i žhavou novinku Helldivers 2, která využívá “jen” DLSS 2. Skok z 60 FPS na střední detaily na 140 FPS na maximální detaily při přechodu z RTX 3080 na RTX 4080 Super je obří. Stojí to za 30 tisíc korun? Při hraní na 4K moc alternativ není. Pokud vám záleží na výkonu při Ray Tracingu, nemá se o konkurenci cenu bavit.

Na testování jsem měl k dispozici model ROG Strix GeForce RTX™ 4080 SUPER z dílny Asusu. Jde o grafiku s větším chladičem, tudíž si připravte ve skříni více místa. Plně to ale vynahrazují provozní vlastnosti. Grafika byla i při maximálním vytížení tichá. Bez zátěže větráčky nejely vůbec. Sáhnout můžete i po modelu ze série TUF.

Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik
i Zdroj: Hrej.cz

Dvojitý Bios u této karty umožňuje přepínat mezi maximálním výkonem a tichým chodem. Grafika má tolik výkonu, že i na tichý režim využijete velké části potenciálu. Ocenil jsem i nenápadnou diodu u 12pinového napájecího konektoru. Stavová LEDka mě ujišťovala, že je konektor správně zapojený a zdroj dodává dostatek energie.

Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik
i Zdroj: Asus

Pro hračičky je tu FANConnect II. Ke grafice můžete přes standardní PWM konektor zapojit externí větráčky a ty regulovat podle teploty CPU a GPU. Podle mě skvělá volba, pokud máte větráčky třeba ze spodní strany skříně namířené rovnou na grafiku.

Cyberpunk 2077 vypadá tři roky po vydání pořád epicky, 4K na ultra detaily zvládne stále více grafik
i Zdroj: Hrej.cz

Asus vyrábí grafiky novým procesem zvaným Auto-Extreme, kdy se pájení provádí na jeden zátah. Snižuje se tak namáhání komponent a potřebné chemické čištění, které má nejen dopad na životní prostředí, ale může ovlivnit i životnost produktu.

Nvidia GeForce RTX 4080 Super dává díky snížené ceně konečně smysl. Byl jsem ohledně výhodnosti této série skeptický, avšak Super modely už na tom jsou o dost lépe. A Cyberpunk 2077? Stále ukázkový benchmark, který si teď užijete i s high-end grafikou o rozumné ceně. Třicet tisíc sice není málo, ale vzhledem k výkonu už jde o adekvátní cenovku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama