Co týden dal: Quantum věcí z Build 2016
Víte, abych byl upřímný, když vznikala myšlenka projektu Co týden dal, nenapadlo mě, jak často se o náš obsah bude starat Microsoft a Sony. Takhle s odstupem se mi to jeví jako naprosto logické. Kdo by měl plnit náš obsah spíš, než tvůrci dvou naprosto dominantních platforem, z nichž jeden významně fušuje i do osobních počítačů? Pravdou je, že tentokrát, tentokrát to bude přesně podle těch samých zajetých kolejí.
Remedy, známá to společnost, která se do povědomí videoherních fanoušků dostala zejména díky dílům s Maxem Paynem v hlavní roli, vydala dlouho očekávaný a dlouho odkládaný titul Quantum Break. Jeho vývoj byl doprovázen silnou mediální masáží, a navíc - dost možná ku neprospěchu věci - se Quantum Break stal jakousi tváří blížícího se propojování Xboxu s operačním systémem Windows 10.
Zkrátka a dobře, o hře se věděla spousta věcí už před vydáním a byla dlouho dopředu pod drobnohledem médií, pod drobnohledem naším. Několik dlouhých dní pod drobnohledem urputným, neboť se recenzování ujmul Jarda, který testoval a zkoumal veškeré detaily, které hra přinesla, aby vám zprostředkoval co nejobsáhlejší a nejdetailnější recenzi, co to jenom šlo. Jenže zatímco ty nejsilnější jedinci verdikt pod tíhou okamžiku ustojí, oklepou se, a projdou velice hustým sítem, najdou se i tací, kteří se pod nátlakem sesypou jako hromádka neštěstí. A to, žel bohu, je i příklad samotného Quantum Break.
Hra je v našich očích jednoduše zklamáním. Nejde pouze o Jardu, jehož obsáhlý názor si můžete koneckonců přečíst, zákulisní informace hovoří i o tom, že stejného názoru je například Zdeněk, a to už náhoda nebude. Ostatně jak sám Jarda v recenzi podotýká, Quantum Break můžeme do jisté míry brát jako ekvivalent loňského The Order z PlayStationu - oběma zástupcům lze přiřknout titul za „promarněnou šanci“, jenomže Quantum Break není taková pastva pro oči.
Ale pochopitelně nemáme patent na jediný rozum, obrázek o hře si můžete udělat i vy. Můžeme vám jen nastínit, že po světě padají velice rozporuplná hodnocení, a recenzenti se příliš ve svých názorech neshodnou. Microsoft ale své hře věří, a my můžeme pouze spekulovat, zda se potvrdí slova Aarona Greenberga, který hře od Remedy předvídá velkou budoucnost.
Abychom ale novou značku pořád jenom nehanili, musíme právem uznat, že má i své světlé okamžiky. Tou nejsvětlejší je bezesporu hraný seriál, jež sleduje (na rozdíl od hry) činy hlavních antagonistů a je nedílnou součástí herního zážitku a samotného příběhu. Podívejte se na trailer, a mimochodem, zaměřte se na obličeje všech postav. Příliš si nezadají s králem na tomto poli s L.A. Noire, že?
Čtrnáct dnů zpět GDC, tentokrát Build 2016, těch konferencí je poměrně dost. Build je ale jiný, jelikož tím, kdo onu sešlost organizuje, je samotný Microsoft. Inu, v klidu se posaďte, nalaďte se na novinkovou vlnu, a co si pro nás v Redmondu připravili, si řekneme v následujících řádcích.
Nemusím asi zmiňovat (a přesto tak činím), že ty hlavní novinky se týkaly Xboxu a Windowsu 10, ale uvědomme si, že jedno a totéž v tuto chvíli jest. Mluvím pochopitelně o UWP (univerzální Windows prostředí), díky čemuž chce Microsoft sdružit všechna svá zařízení pod jedno prostředí. A jak se to projeví?
Tak třeba tím, že na Xbox zavítá Cortana. Ekvivalent známější Ciri bude ke svému správnému fungování potřebovat Kinect, který po nějaké době dostane zase nějaké využití. Ta by vám například měla pomoci s orientací ve sloučeném Xbox a Windows Storu, který se také chystá. Zda vám umožní přepnout váš Xbox do takzvaného devkit módu, nevím, ale vsadil bych alespoň pětikorunu, že to svede taky. A třeba vám na přání i zapne vaši hudbu na pozadí, ačkoliv v tomto případě stále není jasné, jakým způsobem se s tím Microsoft popasuje - zvolí snad Spotify, které se nadobro usadilo na PlayStationu, nebo nějakou svou službu? I v tomto případě bych vsadil alespoň pětikorunu, že to bude varianta číslo dvě.
Ale to je Xbox. Co počítače? Bude snad UWP znamenat něco důležitého i pro ně? Bude…
Důležité změny nastanou hlavně na poli her. Některé z exkluzivních her pro Xbox se díky desátým Windowsům podívají i na PC - Rise of the Tomb Raider, již zmíněný Quantum Break nebo třeba taková Forza. Ostatně Forza bude na PC vycházet pravidelně: „Všechny naše další hry budou vycházet na OS Windows 10 a na Xboxu,“ zní z Turn 10. Jiné ale takové štěstí mít nebudou - podle Phila Spencera totiž záleží na tom, zda byla hra od prvopočátku zamýšlená pro ovládání na myši a klávesnici, nebo jestli se při přípravách myslelo pouze na Xbox. Celé vyjádření si můžete přečíst zde, rovnou vám ale mohu prozradit, že ikonická FPS Halo se na PC nechystá - asi by se na myši a klávesnici hrála špatně.
Jenže UWP nejsou pouze hry, jsou to i UWA, univerzální Windows aplikace. Microsoft plánuje uvolnit jednoduchý program, který převede každou aplikaci v rámci architektury Win32 na aplikaci typu UWA. Prakticky to znamená, že každý program budete moci koupit pro jakékoliv zařízení. Photoshop, OpenOffice, třeba na Xboxu? Proč ne?
Problémem je distribuce. Drtivou většinu aplikací budete moci koupit skrze Windows Store, a to pochopitelně i hry. Jak to ale bude s modováním takto distribuovaných programů? To vlastně nikdo neví, modovatelné být mohou, ale i nemusí. Podle Microsoftu bude záležet, co si řekne tvůrce. Nechá vám volnost? Microsoft vám jí nechá také. Bude ale chtít, abyste používali pouze oficiálně vydané nástroje? Nebudete mít na výběr. Jsme upřímně zvědaví, jak všechny podobné změny komunita příjme, nebude to jednoduché. Myslím, že Microsoft celkově to nebude mít jednoduché...
Tak. A konečně jdeme rozbít tu nehoráznou hegemonii.
Víte, já jsem také tvor zvídavý a zvědavý, ale čeho je moc, toho je příliš. Není dne, a věřte mi, pokud se zadíváte pořádně a důkladně, tak opravdu není dne, kdy se o Dark Souls neobjeví nějaká zpráva. A tak vás o to nemohu ochudit ani já.
Zatímco třetí díl zmiňované série se na západě začne prodávat za 9 dní, v zemi vycházejícího slunce je hra k dispozici a tak se najdou i tací filutové, kteří se pokouší zdolat tuhé dílo co nejrychleji. V tomto ohledu je na tom nejlépe Jung Ho Min, který hru dokončil za hodinu a čtyřicet dva minut. Pravděpodobně se nejedná o ten historicky nejrychlejší čas, ale i tak je hodný obdivu, nám smrtelníkům si o něm můžeme nechat jenom zdát. V naší novince se na speedrun můžete podívat, ale Pozor, spoiler!
Ale zprávy se netýkají pouze třetího dílu. Takový The_Happy_Hobbit by vám o svém umu mohl vyprávět, vždyť dohrál první díl bez jediného zásobu. I na tento pokus se můžete podívat, odkaz najdete v naší novince. Pravost záznamu se zdá být zjevná, ale sám tvůrce Mijazaki o tomto výkonu pochybuje. A vy?
Oficiální upoutávku na třetí díl si můžeme ukázat na dvou trailerech vydaných najednou. Máte zájem o ten legrační, stylizovaný do osmdesátkového stylu, nebo o ten animovaný? A klidně si řekněte o jiný, příští týden se určitě zase nějaký objeví.
Trochu jiným příběhem (a drobnou odbočkou od tématu) je hra Salt and Sanctuary, která do jisté míry parazituje na originální sérii, ale převádí jí do dvou rozměrů. Hru jsme recenzovali, respektive udělal tak Pavel Makal, a jak se 2D Souls hra hraje, si přečtěte v recenzi.
Přes Velikonoce se mi dostalo možnosti otestovat plnou verzi nové Trackmanie. Kdo šílenou sérii zná, uzná, že se nejedná o tradiční závodní hru v pravém slova smyslu, přesto je v ní prvek soupeření zakořeněn hluboko do jejích základů. Tím úhlavním soupeřem si ale budete sami, bude jím vaše nepozornost a vaše nešikovnost.
V úterý vyšla recenze, která by měla zodpovědět většinu vašich otázek a nejasností. Přesto chápu, že někomu pouhopouhý text nestačí a chtěl by hru vidět i za běhu, a tak se Trackmania probojovala do středečního vysílání. Pokud vás zajímá, jak hra vypadá, jak se hraje, jak je těžká, podívejte se do středečního Let’s Playe. Najdete tam poprvé i mě!
Call of Duty a Battlefield svádí dlouhodobě souboj o nejlepší vojenskou akci. Jakoby si lidé z DICE i Infinity Ward četli navzájem myšlenky, neboť obě série vyhlíží více či méně vzdálenou budoucnost. To je trochu odlišný směr, než většina lidí očekávala.
Začněme Battlefieldem. Vzpomínáte na titul s podtitulem 2142? Plus mínus do tohoto roku bychom se měli navrátit už 6. prosince. Díl s podtitulem Eastern Front je ale zahalen tajemstvím. Ne jen, že není znám název (ačkoliv ho uvádíme), ne jen, že není známé datum vydání (ačkoliv ho uvádíme), ale samotné zasazení nemusí být pravdivé (ačkoliv ho uvádíme). Problémem jsou rozličné informace - tu přijdou zprávy o zasazení v Japonsku, tu o válce během první světové války… novým spekulacím ale přidává na důvěryhodnosti to, že nijak neodporují jediné oficiální informaci, totiž že se Battlefield vrátí ke kořenům válečné akce. Potvrzení ze strany vývojářů by mělo přijít v rámci EA Play, kterou společnost Electronic Arts organizuje mimo veletrh E3.
Call of Duty na tom upřímně není o mnoho lépe. Pokud se potvrdí poslední zvěsti, podíváme se ještě dál než v rámci Battlefieldu, totiž do daleké budoucnosti. Zde by nás měly čekat souboje ve vesmíru, ne nepodobným těm, které jsme zažili v Call of Duty: Ghosts. Věrohodnosti na tom oproti akci od DICE přidává i fakt, že informaci přinesl britský Eurogamer, jež by jí měl mít údajně potvrzenou od svého zdroje. Možná, že Infinity Ward posunou sérii zase o něco dál - ale opravdu si to přeje většina?
V posledním okruhu letem světem proletíme zprávy, které souvisejí se Sony, PlayStationem a PS VR.
PS4,5. Nejskloňovanější PlayStation poslední doby. Už jsme o něm psali, takže jestli jste zaspali a nevíte, o co se jedná, projeďte si předešlé souhrny pro více informací. Nejčerstvější zprávy pracují s informací, že by vylepšená konzole měla obsahovat dvakrát silnější grafickou kartu. Konzoli s pracovním označením 4,5 nebo 4K by mělo Sony představit před vydáním PS VR.
Ostatně existují i nové zprávy o virtuálním headsetu. Masajasu Ito, viceprezident společnosti, se nechal slyšet, že je teoreticky možné rozšířit PS VR i na počítače. Počet zařízení připravených k prodeji bude podle Sony do konce roku dosahovat až dvou milionů, tudíž zásob by mělo být dosti pro každého - ostatně právě dostatek zásob stojí za odkladem data vydání samotného headsetu.
Závěrem se telegraficky mrkneme na jednu anomálii. Pamatujete ještě na povzdechy, proč Jarda nepíše novinky? Ale jistě že pamatujete, on je píše, každý týden, kvůli podcastu. Ale co ostatní autoři? V úterý si vystřihl novinku i Lukáš Kunce, který vás lákal na živou hudbu z Final Fantasy. A to jako zůstane bez povšimnutí, jo?!
I to dokládá, jak byl minulý zkrácený pracovní týden obsahově nabitý. I my jsme poněkud svůj prostor přesáhli, nebudu to tedy nikterak protahovat, děkuji za pozornost, a za týden na stejném místě.
Videa a podcasty za minulý týden: Hrajte s námi: Master of Orion, Hrajte s námi: Trackmania Turbo, hPod 528
Recenze za minulý týden: Trackmania Turbo, Salt and Sanctuary, Quantum Break
Články za minulý týden: