Britský regulační úřad prozatím neschválil akvizici Activision Blizzard. Obává se o zdravou hospodářskou soutěž a konkurenceschopnost Sony
Zatímco v Saudské Arábii prošla akvizice Activision Blizzard bez problému, v dalších částech světa si Microsoft musí poradit s celou řadou problémů. Zatímco v Brazílii napřímo bojuje se Sony, v USA se případem stále zaobírá FTC, které celé zkoumání již posunulo do druhé fáze. Britské CMA nyní vydalo vyjádření, že celá akvizice může projít dalším a hlubším zkoumáním, pokud Microsoft nenavrhne řešení k obavám úřadu.
- Britský úřad CMA prozatím neschválil akvizici Activision Blizzard
- Obává se o konkurenceschopnost Sony a zdravou hospodářskou soutěž
- Dává Microsoftu prostor na řešení, jinak se zkoumání přesune do druhé fáze
CMA se mělo k celé věci vyjádřit 1. září, což se nakonec stalo. Celou zprávu veskrze vystihuje věta, že „fúze může vést k podstatnému snížení konkurence na trzích v rámci Spojeného království.“ Celá dohoda tak půjde do druhé fáze, pokud Microsoft a Activision nenavrhnou „přijatelné závazky řešící obavy o hospodářskou soutěž.“ Hlavní problémy jsou dva. Regulátoři se obávají, že by Microsoft mohl degradovat nebo zcela vypustit produkty Activision Blizzard z dalších konzolí nebo předplatných služeb. Zároveň by Microsoft mohl využít svůj široký ekosystém ke „zvýšení překážek ke vstupu a vyloučení rivalů z cloudových služeb.“
Sony zdůrazňuje, jak důležité je Call of Duty. Umístění značky může ovlivnit koupi konzole, na hře pracuje více vývojářů, než mají celá studia
Akvizice Activision Blizzard je velkou investicí nejen v rámci herního průmyslu, ale i v rámci byznysu celosvětově. Velké fúze firem tak musí projít celou řadou regulačních řízení a zatímco Sony nemělo s akvizicí Bungie nijak velké problémy, Microsoft počítá s uzavřením akvizice až v polovině příštího roku – a to právě kvůli nutnému papírování a schvalování. Jedno z nich nyní probíhá i v Brazílii, přičemž zdejší úřady požadují vyjádření i některých konkurentů.
Regulátor napřímo zmiňuje, že by vlastnictví značek jako Call of Duty, World of Warcraft či Candy Crush mohlo znemožnit zdravé konkurenci, a to především ze strany Sony. Microsoft se vyjádřil několika způsoby.
Microsoft kontruje. Tvrdí, že Sony platí, aby omezila přísun her do předplatného Game Pass
Minulý týden jsme vás informovali (a v hPodu diskutovali) o připomínkách společností Sony a PlayStation k akvizici Activisionu ze strany Microsoftu. Díky transparentnosti jednání v Brazílii jsme se dozvěděli, že Sony obviňuje konkurenta z příliš nízkého poplatku za Game Pass a avizuje, že jsou hry Activisionu příliš významné na to, aby patřily jen jedné straně. Teď Microsoft reaguje podobně ostrým tvrzením, Sony prý aktivně brání tomu, aby se některé hry staly součástí nabídky Game Passu.
Prezident Microsoftu Brad Smith tvrdí, že s CMA již spolupracuje na společném vyřešení obav jak regulátorů, tak Sony, které se bojí především o sérii Call of Duty.
K celé věci se následně vyjádřil i ředitel Activision Blizzard Bobby Kotick, a to interně všem svým zaměstnancům. Obě společnosti stále očekávají, že k uzavření akvizice dojde do konce června roku 2023, přičemž dohoda již byla schválena v několika zemích. Co se procesů u ostatních regulátorů týče, zkoumání se „posouvá přesně tak, jak jsme očekávali.“