Assetto Corsa Rally - dojmy z hraní simulátoru, který vám nic neodpustí
Assetto Corsa Rally vzniká jako nová větev známé závodní série a od začátku slibuje nekompromisní fyziku i laserově přesné tratě. Už první kilometry ukážou, že tohle je simulátor, který si jde svou vlastní cestou.
Na začátek musím říct, že závodní hry obecně skoro nehraju. Moje zkušenost s rally se v podstatě omezuje na pár hodin v Dirtu, kde jsem se spíš pral s autem, než že bych skutečně rozuměl tomu, co dělám. I přesto mě zaujalo, když se objevilo Assetto Corsa Rally, hra, která od začátku otevřeně mluví o realistické fyzice a o tom, že nechce jít cestou kompromisů. Zajímalo mě, jestli mě takový typ simulace vůbec dokáže oslovit, když vlastně ani nejsem „závodní hráč“.
Hned první jízda mi dala jasnou odpověď. Auto se chovalo úplně jinak, než jsem čekal. V Dirtu jsem si nikdy pořádně neuvědomil, jak moc vám hra pomáhá a jak často vás nechá vybruslit z chyby. Assetto Corsa Rally nic takového nedělá. Stačí pozdní nájezd do zatáčky nebo špatná práce s brzdou a okamžitě je cítit, že fyzika reaguje naplno. Hra na vás nečekáa, ani vám nedává prostor na záchranu. Je to upřímné a místy hodně náročné, ale zároveň překvapivě přirozené a zábavné.
Hra vzniká ve spolupráci 505 Games, Supernova Games Studios a KUNOS Simulazioni, kteří dodali upravenou verzi svého fyzikálního enginu. Je to také nová větev série Assetto Corsa a vyjde nejdřív na PC v early accessu 13. listopadu 2025. Zajímavé je, že vychází v době, kdy i Assetto Corsa EVO pořád čeká na finální verzi, ale na samotném rally projektu je vidět, že vznikal s jasným záměrem, ne narychlo.
Důvod, proč hra působí tak věrně, je kombinace fyziky a tratí. Největší zásah do stylu hry ale přichází z tratí. Supernova jako první na světě kompletně laserově naskenovala celé rally etapy, ne jen jejich části. To znamená přesnou šířku silnice, skutečné profily příkopů, náklony, zlomy, stromy v realistických vzdálenostech od vozovky. Poprvé opravdu cítíte, jak úzký je lesní singletrack, jak rychle se může rovinka stát nebezpečnou, a jak málo prostoru máte na korekci.
Když k tomu připočtu dynamické počasí a povrchy, které se chovají každý úplně jinak, je jasné, že tady se jede natvrdo. V bouřkových podmínkách na šotolině v Hafrenu jsem měl pocit, že zadní kola jsou pořád o krok pozadu. Neexistoval moment, kdy bych měl trakci úplně pod kontrolou. Nebylo to frustrující, ale hodně intenzivní. A hlavně to působilo realisticky, i když realitu místních trátí samozřejmě neznám. Nic nepůsobilo náhodně nebo přehnaně.
Early Access nabízí čtyři tratě ve dvou lokalitách: asfaltové Alsasko a šotolinový Hafren. I v omezeném výběru je vidět rozdíl mezi povrchy, stopami a rychlostmi. Alsasko vás tlačí k vyšším rychlostem, Hafren vás naopak nutí hlídat si každý metr. Ve všech případech ale platí, že tratě vypadají i znějí přirozeně. Motor, nerovnosti, dopady i malé chyby jsou dobře slyšet a podporují pocit, že auto opravdu pracuje.
A i když jsem člověk, který nemá závodní hry v malíčku, něco mě na tom chování auta přitahovalo. Možná právě ta syrovost a důraz na přesnost. Člověk se učí postupně a nic není zadarmo. Hodněkrát jsem sice skončil mimo trať, ale pokaždé jsem věděl proč. Ze všeho nejvíc to připomínalo pocity, které popisují lidé u Richard Burns Rally, hry, která se nesnažila zjednodušit realitu a dodnes má věrnou komunitu modderů.
Celkově Assetto Corsa Rally působí jako titul, který si dává záležet na tom, aby hráče nedržel za ruku.
Obsahově bude začátek jednoduchý, bez kariéry a velkých struktur, ale upřímně, v téhle fyzice je tolik prostoru pro učení, že to ani nevadí. Výzva je vlastně to hlavní, a i když nejsem typ hráče, kterého běžně přitahuje těžký simulátor, tady jsem měl chuť dávat si další pokusy. Po několika hodinách mám tedy hlavně jeden pocit. Assetto Corsa Rally je náročné, důsledné a překvapivě pohlcující, i když člověk nemá s rally skoro žádné zkušenosti. A možná právě proto mě oslovilo. Je v tom upřímnost a poctivost, která se v závodních hrách nevidí často. Celkově Assetto Corsa Rally působí jako titul, který si dává záležet na tom, aby hráče nedržel za ruku. Nechce být přívětivý, chce být přesný. Pokud budou vývojáři postupně přidávat obsah a ladit detaily, může z toho vyrůst rally simulátor, který si najde vlastní místo a nebude jen „pobočkem“ hlavní série.