8 her předělaných do PS1 grafiky
V honbě za realistickou grafikou se často pozapomíná na kořeny, ze kterých hry vzešly. Málokdo se chce vrátit k textovým adventurám prvních PC, ale vizuální styl her na první PlayStation, kdy 3D grafika hráčům nabízela dosud nevídaný zážitek a zároveň nás nechala si spoustu věcí domyslet, patří mezi ten oblíbený retro zážitek, který si necháváme rádi dopřát. Několik šikovných uživatelů na fórech NeoGAF přišlo s nápadem, předělat současné hry do stylu 20 let starých titulů alespoň formou statických obrázků. Že jsou pixelovaté? Inu, tehdy se hrálo v rozlišení 320x240. Který PS1 demake byste si zahráli vy?
Při čekání na remasterovanou edici jedné z nejoblíbenějších her poslední doby se můžeme podívat, jak by taková cesta postapokalyptickou Amerikou vypadala na konzolích páté generace. Nechybí detailní předrenderované pozadí, rozpixelované FMV cutscény a 3D postavy s nízkým počtem polygonů. Čekali bychom neohrabaný pohyb mezi pomalejšími clickery, ale o to větší pocit nebezpečí by v nás zanechaly plížící pasáže. Bezpochyby bychom však měli zážitek ze hry totožný.
Průchod podmořským městem Rapture by na PS1 doznal několika jasných změn, ale určitě by jich nebylo moc. Hackování by asi zůstalo stejné, nalézání jídla v odpadkových koších taktéž, ale dokážeme si představit, jak si čteme přepisy dlouhých audiologů, že nádherná výzdoba ve stylu art deco by asi vzala za své, ale obyvatelé Rapture, včetně mohutného Big Daddyho, ti by zůstali nadále krásní i v placatém zpracování!
Meziplanetární MMOFPS by na PlayStationu muselo své ambice udržet na uzdě. Ostatně kapacita CD nedovolovala takové grafické orgie, jaké si dnes Bungie dává za úkol. Ale pokud by se PS1 verze Destiny nesla ve stylu takových Star Wars: Dark Forces (či Duke Nukem 3D) a stačilo by se jí pohybovat v těsných koridorech ruského Kosmodromu, nápadití nepřátelé by nemuseli ztratit nic na své detailnosti díky rotoskopickému zpracování pohybu skutečných herců.
Další temné RPG od tvůrce Demon's Souls bylo oficiálně představeno na letošní E3, ale to nám nebrání si představit, jak by se hra hrála na šedé konzoli. Ponurá atmosféra by mohla zůstat, stejně tak i variabilní přístup k likvidaci potvor a příšer, jen hbitost hlavní postavy by zřejmě byla hardwarem omezena. Když se ale podíváme, na takový hororový Silent Hill z této doby, je docela pravděpodobné, že bychom se báli i u Bloodborne.
Další hra od Naughty Dog, tentokrát titul vycházející z Tomb Raidera, by se na PSOne cítila jako doma. Nathan Drake s lenonkami by po himálajských jeskyních skákal jako kdejaká archeoložka, společně s Tenzinem bojoval proti sněžným příšerám i vojákům Zoranovy armády a nějakým způsobem bychom si užili i památné momenty, jako útěk před autobusem v nepálských uličkách či úchvatnou sekvenci na jedoucím vlaku. Jestli by něco na starém PlayStationu fungovalo, tak určitě tohle.
Ano, značná část filmové hry Davida Cage byla založená na fotorealismu, ale představit si zbytek hry, vyplněný zkoumáním prostředí a QTE sekvencemi, poháněný 33MHz procesorem, zas tak těžké není. Každá z hratelných postav by mohla mít svoje vlastní CD, které bychom čas od času v konzoli prohodili, ale řezání prstu či press X to Jason by v PS1 Heavy Rain zůstalo. Těžko říci, zda by záznamové médium uneslo různé konce, ale i přesto bychom filmovější zážitek na tehdejších konzolích těžko hledali.
Otevřené městské akce sice na PS1 začínaly, a zrovna takový Driver 2 se odehrával také v Chicagu, ale proč se spíš nesoustředit na zajímavé VR minihry, které ve Watch Dogs umožňují provádět ve městě psí kusy? Třeba psychedelický digitální trip, ve kterém skáčete z květiny na květinu - tedy koncept, který jako by vypadl z bezstarostných 90. let. Samozřejmostí je pak low-poly model Aidana, 3D město s krátkou vykreslovací vzdáleností a nesmí chybět hon za obsazením nejvyšší pozice v high score...
V tento moment je už jedno, na jakou platformu Team Ico svůj předlouho vyráběný projekt vydají. PS4, PS3... Klidně i PS1! Ani Ico, ani SotC nebyly graficky nijak úžasně detailní, ale designeři dokázali i s tím málem vykouzlit nezapomenutelnou atmosféru a stylové prostředí pomocí šikovných barevných filtrů, bloomu, rozmazání při pohybu kamery a dalších fíglů. Ať už bude hra o zvířátku a chlapci jakákoliv, na prvním PlayStationu by se bez pochyb jednalo o strhující podívanou.