Článek PlayStation 3 - poslední naděje Sony?

PlayStation 3 - poslední naděje Sony?

Jan Horčík

Jan Horčík

17. 9. 2006 22:24 26
Reklama

Japonsko je daleko. Dost daleko na to, aby i tamní firemní kultura byla zcela odlišná od té evropské, neřku-li americké. Lidé tam v továrnách hromadně cvičí, provolávají firemní hesla a na každém městském rohu jsou automaty s použitými ženskými kalhotkami. Což už sem ale nepatří. Sony, společnost, která zaplnila v 70. letech minulého století mezeru na trhu svým jednoduše geniálním walkmanem, fungovala ještě v 80. letech na principu malých výzkumných buněk. Každý zkušenější firemní inženýr chtěl přijít se svým revolučním vynálezem, a tak vznikaly často hodně odvážné produkty, které se ne vždy podařilo úspěšně prosadit na trhu. V 90. letech, v době masivního rozmachu digitalizace, už se takové uspořádání společnosti nezdálo být právě prozíravým. Přesto to byl právě "osamělý vynálezce", kdo se stal strůjcem největšího úspěchu Sony v 90. letech. Ken Kutaragi, stvořitel prvního PlayStationu a později PlayStationu 2, dal Sony jednu z nejsilnějších zbraní příštích deseti let.

Ale už tehdy, v době herního středověku, si prý Kutaragi uvědomoval, že největšími rivaly nebudou Sega nebo Nintendo, v té době nejdůležitější firmy v oboru především konzolových her, nýbrž Microsoft. Údajně ještě předtím, než se zrodil první PlayStation, už Kutaragi předpovídal velkou válku o obývací pokoj. Minulých dvanáct let mu vládla značka PlayStation. Dnes stojíme před dalším velkým zvratem, protože nová generace konzolí pomalu vstupuje na trh.

Jejím prvním zástupcem byl Xbox 360. Úspěch v Americe byl předem jistý, tentokrát se však Microsoftu podařilo prodrat se i do Evropy. Japonsko stále zůstává nedobyto. Euroameričtí hráči si již dnes mohou užívat next-gen hry a především vynikající online službu Xbox Live. Přestože Xbox 360 může sloužit i jako přehrávač multimédií, je to v prvé řadě herní přístroj pro méně zkušené, ale i hardcore hráče, a Microsoft jej tak jasně a srozumitelně prezentuje. Nintendo naproti tomu prezentuje Wii čistě jako zábavnou hračku určenou pro celou rodinu, od nejmenších po babičky a dědečky. Bude levná, jednoduchá, zábavná, revoluční.
V případě PS3 ale nastává problém. Sony zatím nedokázala světu jasně vysvětlit, čím vlastně PlayStation 3 bude. Nejdřív to měla být supervýkonná herní konzole schopná zobrazovat graficky neuvěřitelně pokročilé hry. O něco později marketing Sony prohlašoval cosi o tom, že se PS3 stane centrem každé digitální domácnosti, kromě jiného přehrávačem blu-ray filmů i hudby. Korunku všemu nasadil Ken Kutaragi, když řekl, že "PS3 je vlastně plnohodnotný počítač". Zmatení veřejnosti je dokonalé, ohlášená cena 600 dolarů se zdá většině hráčů přemrštěná a zatím ohlášené hry mají z větší části vyjít také pro Xbox 360 nebo PC. Ty, které pro jiné konzole nevyjdou, nenabízejí (zatím) závratně lepší kvalitu grafiky než tituly pro Xbox 360.
Že Sony válku konzolí prohraje, vyjmenoval jeden z redaktorů magazínu ExtremeTech mezi deseti nejčastějšími herními mýty dneška. Faktem nicméně je, že Sony se zatím potácí na konci pelotonu, o čemž svědčí neúspěch na letošním E3 i v Lipsku. Za doslova trapné se dá označit i "odhalení" nového ovladače PS3, který prakticky kopíruje konkurenční Wii, a to ještě značně nedokonale. Jenže to zdaleka není jediný problém Sony.

Proti zabudovanému blu-ray přehrávači, který má být možná největší zbraní Sony (vždyť komerční přehrávače budou stát kolem 1000 dolarů v porovnání se 600 dolary za PS3), mluví masivní rozšíření DVD, se kterými si zatím většina konzumentů docela dobře vystačí. Není na nový formát přece jen příliš brzy? Ani MS se do HD-DVD příliš nehrne.

Dalším problémem PS3 je dosud nejasný koncept PlayStation Network Platform, obdoby služby Live pro Xbox. Sony opět dohání konkurenci, která je daleko vpředu. Skoro to vypadá, jako by se firma nedokázala poučit z předchozího vývoje a namísto kvalitních, zajímavých a originálních her, případně služeb, nabízí stále "jen" technologicky nadupaný přístroj, který by měl umět všechno. Jako by se Sony zapomněla v minulém století a Kutaragiho proroctví zůstalo nenaplněno. I ti nejoptimističtější vývojáři tvrdí, že skutečný výkon PS3 se ukáže ve hrách nejdříve za rok, protože vývoj pro PS3 je několikanásobně obtížnější než pro Xbox 360. Aby toho nebylo málo, výtěžnost procesoru Cell je velmi nízká, výroba diod pro blu-ray pokračuje také pomalu a s obtížemi, což vyústilo v to nejhorší, co se mohlo stát. Sony rapidně snížila počty kusů PS3, které budou dodány na trh hned při startu a odsunula uvedení konzole v Evropě až na březen 2007! Start v Japonsku a USA se nemění (11/11/06, resp. 17/11/2006), nicméně uvedeno bude pouze kolem 400 000 tisíc kusů konzole namísto původně plánovaných 2 milionů kusů. Zároveň byl snížen odhad prodejů do konce roku na 2-2,4 milionu. Sám Kutaragi nakonec nedávno přiznal, že Sony má s hardwarem problém.

A když už nám tam ta čísílka tak pěkně poskakují, nelze nezmínit také odhady ztrát způsobených výrobou a uvedením PS3, které by se do konce března 2007 údajně mohly vyšplhat až ke dvěma miliardám dolarů. To jsou ale údaje platné pro původní plán uvedení 4 milionů kusů, v případě snížení startovního množství na polovinu lze i ztrátu vydělit dvěma. I to však může být pro Sony, jejíž finanční dispozice se pohybují kolem 6 miliard dolarů, výrazná zátěž.

Sony se bude muset hodně snažit, aby hráče, ale především také vývojáře, přesvědčila o tom, že se jim vyplatí investovat nemalé prostředky do vývoje her pro PS3. Nová konzole určitě neskončí v propadlišti dějin, vždyť životní cyklus je minimálně pět let. Ale o tom, zda se vůbec někdy objeví její nástupce, se rozhodne právě v příštích letech.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama