@Raiden_cz
Stoupají? Tak to bych rozhodně neřekl, od první promyšlené série (která možná nebyla příliš akční, přesto velmi poutavá) k rozporuprné druhé sérii, která se mi zezačátku taky až na jednu dějovou linii hodně líbila, bohužel skončila předčasně z důvodu scénaristické stávky, jsme se dostali ke třetí sérii, která se snaží už jen přímočaře šokovat diváka předkládáním divných odhalení a vyráběním tajemství, zamotanými rodinnými vztahy všech hrdinů, nalézáním ztracených synů a oživováním mrtvých předků. Nic z v předchozí větě by tolik nevadilo, kdyby se většina hrdinů nezačla místy chovat naprosto absurdně jen aby se to hodilo do zběsilého scénáře.
@Hurda
Souhlasím s první částí, je nesmysl házet špínu na DnD jakožto systém, ale na takzvané PGs, tedy určitou (ale rozšiřenou) skupinu hráčů her na hrdiny obecně.
Ohledně druhé části: vysvětli mi, prosímtě, kde jsou v Diablu nějaké prvky, které ti umožní hrát RP svojeho pajduláka? Souhlasím s autorem článku - Diablo není v žádném případě RPG v původním slova smyslu. (Přesto je to dobrá hra, neříkám, že ne)
Ad bariéry: Všechny Gothicy, dokonce i ten třetí - v mnoha ohledech nepovedený - nikdy bariéry ve smyslu neviditelných stěn neměly. Hráč se mohl vydat prakticky kamkoliv po celém herním prostoru, omezením ale vždycky byl systém "tam jsou moc silné potvory, tam nelez". Hráč tam mohl jít, ale dokud neměl správné vybavení, levely, nebo pokud nebyl extrémně zdatný v soubojích, tak obvykle umřel. Osobně tenhle systém považuju za zdaleka nejlepší, nejpřirozenější a taky nejtěžší na odladění, co se hratelnosti týče.
V Gothicu 4 svět vůbec není otevřený. Vždycky když se postava ocitne v nějaké lokaci, hráč ví, že může zabít všecky potvory, na které narazí. A když ho hra pustí dál, bude na tom zase stejně. Celý průchod hrou je v podstatě jeden velký koridor. Ve kterém se jde jen dopředu a nejsou naprosto žádné důvody se vracet zpět.
Další věci: -NPC postavám vůbec nevadí, že jim kradete věci z poliček a truhel před nosem. Stealth ztratil význam. -Zmizel systém trenérů, všechny dovednosti, které se hráč může naučit na nové úrovni souvisejí s bojem. Neexistují "speciální" skilly jako acrobatics, prospecting, lock-pick (páčení zámků je ve hře obsaženo, ale není třeba nic umět) apod. Celá hra se tedy v podstatě soustředí hlavně na boj, který je ale přinejlepším srovnatelný s Risenem, který toho může nabídnout mnohem víc. -Dialogy jsou okleštěné na minimum, odpověď, která rozhovor posune je vyznačena barevně, patrně, aby braindead hráči netápali. Příběh je divný, rozplizlý a především špatně vyprávěný.
S hodnocením souhlasím, ne-fanoušci gothic série a lidi, kterým na RPG hrách nevadí věci, které jsem vypsal výše si mohou pár bodů přidat.