Zpět na článek

Diskuze: Mýtus jménem RPG

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Hurda
Hurda
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 08:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bůůůůů

Házet špínu na DnD, že zrovna ono devalvo pojem RPG! to je hodně laciné.

jediné k čemu dochází, je to že vývoj jednotek je považován za RPG prvek ve strategii (což opravdu je chybné označení). Ale říct, že Diablo ani DM enní RPG je chyba ještě větší!

Die n00b

gygant
gygant
Level 0 Level 0
23. 10. 2008 11:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hurda Jistě Dn'D jsou učebnicovým představitelem RPG a v PC hrách vždy budu považovat BG za skvostného představitele RPG, splňujícího všechny podmínky na "max". Diablo je dost RPG na to, aby se nevyřazovalo z kategorie, ještě k tomu na úkor GTA. Pokud GTA označíte za RPG, pak už je RPG skutečně prakticky každá hra, například fotbalový manažér.

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 11:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gygant Trochu by som pozmenil tvoj vyrok:
"Pokud Diablo označíte za RPG, pak už je RPG skutečně prakticky každá hra, například fotbalový manažér. "

Uprimne a nezaujato, to spominane GTA ma viac RP moznosti ako obe Diabla dohromady. Ak by sme uz chceli byt dosledny, ale skratka, je to presne o tom, o com je tato diskusia - niekolko zaujimavych pohaldov na to, co je RPG v hrach, ako ho chapat a ako sa na neho pozerat.

Ulrik_
Ulrik_
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 11:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage Díky, přesně k tomu měl článek vést:) K diskusi a pluralitě pohledů, ne vysekávání jedné funkční škatulky.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 12:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage GTA má nějaké rp prvky? Myslel jsem, že se objevují, až v GTA: San Andreas a GTA4. :D

gygant
gygant
Level 0 Level 0
23. 10. 2008 13:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage Důležitým prvkem RPG her, pokud je vymezujeme (zcela zbytečně) jako kategorii, byl vždy vývoj postavy. Tento parametr (přičemž v ostatních kulhá) má Diablo výborný (levelování, stromy), na rozdíl od San Andreas, kde postava ztloustne, když žere hamburgery. Budeme označovat GTA jako RPG s chabým vývojem postavy a Diablo jako non-RPG hru s výborným RPG systémem vývoje postavy? Vždyť je to úplně fuk: jak jsem psal ve svém prvním příspěvku, ať žijí RPG prvky, ať je jich ve hrách co nejvíce, a my hráči si už vybereme, jaká hra se nám líbí, sami, a nazveme si ji, jak chceme.

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 13:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage gygant - 23. 10. 2008 v 15.34

Ja som sice povedal, ze do klasifikacie Diabla uz verejne zasahovat nebudem, ale v skratke...

Ano, Diablo ma system levelovania (resp. Druhe Diablo ma, cosi o nieco lepsie) - ale urcite by som ho nenazval vyborny, ale to nic nemeni na fakte, ze tieto veci by mohli byt nahradene tzv. bonusmi a nic by sa na hratelnosti nezmenilo. Skratka Dialo je sofistikovanejsi klon Gauntletu, so vsetkym pozitivnym aj negativnym co k tomu patri.

Ono je to vseobecne problem, co kategorizovat do ktorej skupiny (ked uz sa to tak v minulosti zaviedlo), ale ak postavim vedla seba Fallout a Diablo, jedine co maju spolocne je izo-pohlad na svet. Inak po vsetkych strankach Diablo ako RPG prehrava. A teda nazyvat ho v tomto svetle RPG sa mi (ergo mne osobne, z mojho skromneho pohladu na vec :) ) zda byt nefer voci ostatnym, v urcitych aspektoch lepsim, hram.

V poslednej dobe sa nerad pustam do tejto debaty, pretoze je to vzdy debata na tenkom lade. A to plati o celej tzv. kategorii RPG, a uhla z akeho sa na vec pozeras.

gygant
gygant
Level 0 Level 0
23. 10. 2008 13:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage Pořád říkám, škatulkování má význam, maximálně tak na orientaci v záplavě her na netu.
Když mluvím o Diablu, myslím samozřejmě D2.
Nejsem velkým zastáncem Diabla (když fantasy RPG, tak určitě pro mne lepší a určitě více RPG jsou TES, Gothic, BG, Fallout, NWN, Mn'M, Witcher atd. atd.), ale proč ho mermomocí všichni vyhazují z té, jinak zbytečné, škatule... Co všichni proti němu mají? Vždyť už má samostatnou subkategorii (akční isometrické RPG, a nebo dokonce - je to vůbec možné - DIABLOVKA!!). Proto vůbec ty subkategorie máme... Stejně jako se rozdělují ostatní žánry. Tak bych Diabla nechal ve své specifické kategorii být, ať si tam je, a chudáka ho nevyhánějte, jako hrdinu z Vaultu ve Falloutu, tak špatná hra to totiž určitě není, a žánr RPG obohatila.

infactory
infactory
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 11:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hurda Souhlasím s první částí, je nesmysl házet špínu na DnD jakožto systém, ale na takzvané PGs, tedy určitou (ale rozšiřenou) skupinu hráčů her na hrdiny obecně.

Ohledně druhé části: vysvětli mi, prosímtě, kde jsou v Diablu nějaké prvky, které ti umožní hrát RP svojeho pajduláka?
Souhlasím s autorem článku - Diablo není v žádném případě RPG v původním slova smyslu. (Přesto je to dobrá hra, neříkám, že ne)

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@infactory Podpisany... MickTheMage :))

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 13:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@infactory ...které ti umožní hrát rp... To užs tam mohl rovnou dát "g". :D Hraješ určitou roli prostředníctvím vytvořeného panáka. Je libo veselý mág temných elfů se sklony k pyromanii? :D

petym
petym
Level 1 Level 1
2. 9. 2011 12:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Už ten začátek je zvláštní...
Hraju teď fantasy hru Drakensang http://www.drakensang-online.com/, hra se odehrává v magickém prostředí, kde zuřivý drak rozpoutává válku s lidstvem

skocan
skocan
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 15:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja myslim ze ten clanek je uplne celej zbytecnej, proste se casem zazilo ze hry kde ziskavas lvl a nejak se proste vylepsujes je RPG, a role playing tedy "hrani za postavu" je RP. A vcelku mi to takhle vyhovuje, uz je to tak zazity, ze kazdej hned vi o cem je rec. To ze RPG ve skutecnosti znamena neco uplne jinyho - a to "hra v hlavni roli", uz se probiralo snad milionkrat a stejne to k nicemu nevedlo.

aqwarty
aqwarty
Level 17 Level 17
23. 10. 2008 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem napsal clanek, uklidnil se a smazal. Omlouvam se za prazdny prispevek. At se tu rozciluje nekdo jinej.

gygant
gygant
Level 0 Level 0
23. 10. 2008 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@aqwarty Máš bod, ale mazat jsi ho nemusel, já bych si ho přečet'. Já napsal, a nechal, a byl jsem celou dobu klidný - vždyť tohle je klidná diskuse...

aqwarty
aqwarty
Level 17 Level 17
23. 10. 2008 18:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gygant To ano je, ale ten clanek je z poloviny nesmysl a z druhe poloviny se to snazi nastavovat. A par veci mne zvedlo ze zidle, protoze to byl do nebe volajici nonsense. Ale pak jsem si rekl, ze stejne nema smysl obarvovat cernobilej svet. Jestli to takhle nekdo vidi, necht je mu to prano. Asi jsem vic RP hrac nez zbytek sveta.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 13:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@aqwarty :D

gygant
gygant
Level 0 Level 0
22. 10. 2008 12:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ach jo, zbytečný článek na skvělé téma. Autore, snažit se tu nádhernou tématiku RPG vmastit do pár odstavců, hodit pár příměrů (se kterými navíc budou čtenáři přinejmenším polemizovat, ne-li otevřeně nesouhlasit, neboť jde o legendy, na které máme všichni svůj, a jediný správný názor), nemůže končit úspěchem. Už ten nechutný úvodník, fuj.

RPG musí podle mne vždy splňovat základní podmínky, které musí být hlavními vlastnostmi hry:
1 - komplexní, významný vývoj postavy
2 - svbodný výběr voleb v průběhu hry
3 - silný příběh a naše role, která příběh formuje

Takže nestačí, že máte na začátku hry pistolku, a na konci BFG - zde sice schopnosti postavy také rostou, ale není to vývoj postavy v RPG, ale třeba Doom.
Takže nestačí, že můžete jít levou, nebo pravou chodbou ke stejnému cíli - to pak není možnost voleb v RPG, ale třeba Gears of War.
A nestačí, že dohrajete kampaň/kariéru, to není silný RPG příběh, ale třeba FIFA.

RPG prvky jsou módní marketingové klišé, stejně jako "epický příběh", "temné RPG", "ohromující grafika" a podobně. A mně je to vlastně jedno, protože my, co máme RPG rádi, ho poznáme na sto honů sami. A že jsou RPG prvky v jiných hrách? Vždyť je to dobře, protože snad neznám hru, kterou by jejich přítomnost kazila.

teclado
teclado
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 20:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já tedy jsem Evropan, mám pc hraju na pc ale budu si kupvat Xbox a to jen kvůli hrám které k mé smůle na pc nejsou. Nevidím na konzolách nic špatného, jenom nechápu boje mezi ps3 a boxem :-) kupuju Boxa ne kvůli tomu že by mi ps3 vadila ale kvůli ceně. Chci jenom Arcade jako doplněk na bojovky jako je soulCalibur a podobné.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 20:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@teclado A co to má společného s článkem?

FrozenDragon
FrozenDragon
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 12:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z toho clanku to vyzni spis jako. "kazda hra je RPG" Jak autor popisoval hrani GTA4,ze nebudu zabijet zeny atd. Timhle zpusobem muzes hrat teda pak vsechno od FPS po RTS. jenze hra na to,ze prejedes zenu v GTA nijak nereaguje. Ty si tak muzes hrat roli jakou chces v jakekoliv hre jenze to nikam dal nerozvedes. V danou chvili sice neco udelas, udela ti to radost,ale hra na to nebere zretel. Takze svou roli muzes hrat porad,ale k cemu ti to je?
Takze podle me neni jeste zadna hra,ktera by dosahla vrcholu RPG ani zdaleka ne. pravej Roleplaing by tedy mel vypadat asi takhle ne? Mas postavu naprosto neznamou. Pak svevolne budes prochazet hrou a ziskas si v okoli urcitou prestiz/ hodnotu,ke ktere bude hra podle toho taky postupne pristupovat a menit se podle tveho rozvoje a rozhodovani.

ubersexual
ubersexual
Level 1 Level 1
24. 10. 2008 01:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Článek je takový malý hezký mýtus. Ale tak: jiný názor taky názor.

teclado
teclado
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 20:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je reakce na motejleka. Prohližeč mi nějak blbne a nešlo mi dát reagovat

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 21:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@teclado Aha. Co máš za prohlížeč? Tenhle problém jsem nikdy neměl. Příště aspoň napiš na koho reaguješ.

gygant
gygant
Level 0 Level 0
22. 10. 2008 21:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@HiHi789 HiHi: Mi to dělá IE, mám ho v práci a fakt to často nejde.
teclado: tak napiš: to motejlek; a HiHi nebude frustrovaný. A Xbox nekupuj, vždyť se ti hned porouchá
motejlek: máš recht (kromě té gramatiky)

teclado
teclado
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 21:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gygant Jo IE v práci :-) uhádls :-)

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 13:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gygant Teclado: Si hoď na flashku Opera Usb a prohlížej si net v ní, ne?

Montgobery
Montgobery
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 19:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vskutku zajímavý článek. prej zahrajte si Fable 2. Jasně, jednička byla supr. Ale nevíte tu někdo, kdy to bude na kompa, protože jako správný evropan po konzoli nesáhnu ani omilem.

FrozenDragon
FrozenDragon
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 20:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Montgobery odkdy je správný evropan PCckár. omg to je zas kec jak od kretena.
jo a omilem se pise s tvrdym "Y"

Jaromír Möwald
Jaromír Möwald
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 20:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Montgobery tyhleti omilove jen kazdeho otravuji

holy.ja@centrum.cz
holy.ja@centrum.cz
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hlavní je ze muzete sveho hrdinu menit, delat spatny nebo dobry veci s zlepsovat umeni boje, novy skilly a tak - to v GTA rozhodne neni.

Lupulin
Lupulin
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 09:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Myslím že hádat se o to co je aco není RPG je nesmyslné, pro jednoho může být RPG GTA a Might and magic podle nej RPG neni. Pro někoho může být hnědá barva khaki a pro někoho může být meruňka broskví! Každý ať si má za RPG co chce. Ale pokud budu číst recenzi, chci u hry která má být RPG tyhle parametry, spousta zbraní, hodně levelů a znovuhratelnost..pak je to pro mě RPG at už má hlavní postava(y) statistiky 3 nebo třeba 50. A co se rozhodování u RPG týka, já osobně velký příznivce rozhodování nejsem, ne proto že bych nechtěl přemýšlet a rozhodovat se ale proto že linearni příběh je vždy kompaktnější a rozhodování frakce dobro zlo není rozhodování, je to jen možnost. Rozhodování fungovalo snad jen u TES kde nikdo nenutí nikoho nic dělat a tak si hru může užít i ten kdo nepojede hlavní příběh, stejně jako si ji užije ten kdo pojede jen hlavní příběh

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 06:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Och dlhší článok plný žvástov som dávno nečítal - teda nie, že by nemal v niektorých častiach pravdu, ale ako sa hovorí pletie si menštruáciu s demonštráciou, splieta dohromady veci, ktoré v konečnom dôsledku nevedú nikam. Tvrdím to už dávno, podľa tejto logiky (ergo rovnakej, ktorú použil aj autor článku) je väčšina hier svojim spôsobom RPG, pretože preto (hráč sa vždy snaží hrať určitú úlohu, či už je to "pilot vesmírneho korábu, ktorý letí z prava doľava a ničí všetko živé", či sličná hrdinka nejakej adventúry, skrátka RP v počítači nie je RP v papierovej/reálnej podobe.

Bonhart (aj keď jeho príspevky občas pripomínaj hysterickú ženskú ;) ) má tentoraz pravdu. Avšak, jeho definíciu v podstate spĺňa veľmi malé percento hier. Dokonca by som povedal, že takmer k dokonalosti to dotiahol snáď iba herný Zaklínač.

Ďalší možný pohľad na to, čo je počítačové RPG (a prízvukujem počítačové), je váha kladená na štatistiky a stratégiu hráča pri ich rozvíjaní. Zle zostavený hrdina (prípadne družina) rovná sa väčšinou veľmi ťažký postup hrou. Pradávny typ tohto druhu sú práve dungeony (ktoré sa, čo snáď autor ani nevie?), takto volali hlavne v našich zemepisných šírkach, na západe sa im stále hovorilo RPG. V ktorých bolo úlohou hráča a jeho družiny prekonať nástrahy "Dungeon Mastera", vysporiadať sa s množstvom hádaniek (dôležitý prvok) a úspešne poraziť "nejaké špecifické veľké zlo". Odtiaľ oná dezinterpretácia, či chybný preklad skratky RPG - väčšinou sa totiž naozaj jednalo o hrdinské družiny.

Postupom času sa do tohto modelu začína vnárať hlbší príbeh, ktorý má dať hráčovi, hlbší zmysel, či udržať jeho pozornosť po dlhšiu dobu. K tejto skupine patrí autorom spomínaný Albion, hra ktorá prináša kúzelný, zvláštny svet, so zaujímavým príbehom a črtajúcimi sa charaktermi NPC postáv. Tento prístup neskôr zdokonaľuje Bioware, ktoré sa zároveň stáva akýmsi priekopníkom a spojovateľom medzi „štatistickými“ RP hrami, kde je v mnohých situáciách (vlastne takmer vo všetkých) kladený silný dôraz na skilly hráčovej postavy (a teda na čísla), a relatívne nového prístupu, kedy sa mnohé úkony presúvajú z postavy na osobu a šikovnosť samotného hráča. Hráč tak dostáva do istej miery možnosti ako ovplyvniť príbeh, hlavne svojimi rozhodnutiami. Nie, v žiadnom prípade to nie je dokonalé, ale je to pomerne nový prístup, a autori sa majú čo učiť. Jednanie a konanie hráča je v tomto smere orientované na príbeh. Takže ak by sme aj chceli vec ako GTA4 (a pokojne aj San Andreas), považovať za počítačové RPG – nemôžeme. Takéto rozhodnutia sú tu totiž absolútne bezvýznamné.

Čo nás však privádza k pieskovisku. Elder Scrolls a pár pokusov o jeho napodobnenie, teda hry, kde majú štatistiky do istej miery stále svoje miesto. Väčšinou ponúkajú voľný svet, jednoduchú príbehovú linku a množstvo viac, či menej zaujímavých/generovaných vedľajších questov. Fungujú trochu na inom princípe – z časti sú to svojim spôsobom stále RPG hry, ktoré sa v našich končinách nazývali „dungeony“, z časti sú to hry pre vlastnú fantáziu hráča. Doslova oné pieskovisko, kde si môžete budovať históriu, správanie, konanie, vašej vlastnej postavy, tak ako chcete, ako vám to iná hra nedokáže umožniť. Toto RP hranie nie je zakotvené v pravidlách hry, ale jej systém je natoľko otvorený, že toto bez problémov umožňuje.

Aby som to celé zhrnul, pretože sa to začína pekne naťahovať... I keď by bolo ešte o čom písať. RP je možný v každej hre, každého druhu, presne čo vás napadne (o tom snáď nikto, nikdy nepochyboval, lenže v tom prípade práve autor článku objavil Ameriku ;-) ), ale nie každá hra je preto „počítačové RPG“ (nie zo srandy to občas máva skratku cRPG, však :-) ).

Jaromír Möwald
Jaromír Möwald
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 09:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage "Och dlhší článok plný žvástov som dávno nečítal" ;)

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jaromír Möwald Moje zvasty su aspon zalozene na faktoch ;)

Kacafirek
Kacafirek
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 11:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage Sotva. Mas tam stejny fakta jak on. Akorat si hrajes na neco jinyho ;)

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 12:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage Ano kacafírku? To jsem zvědav v čems narazil na nejasnosti. :D

Kacafirek
Kacafirek
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 12:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage HiHi. Vubec zadny. Oba mudrujou nad RPG ani jedno nic nevyresilo, akorat ten jeden si mysli ze to vi lip. Ten druhej nevim:-)

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage V tomto případě má pravdu Mick. :D

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 09:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage Tak sám designér Zaklínače Michal Madej zrovna sérii GTA považuje za představitele RPG a naopak podle něj Zaklínač není RPG dle "Hard-core definic". Viz mé zápisky z rozhovoru. http://thewitcher.cz/index.php?action=news&id=70

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
23. 10. 2008 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marek Tvrdý Rozhodne zaujimave, i ked moj pohlad bol brany viac z historicko-vývinového hladiska a osobne by som GTA tiez za "pocitacove RPG" nepovazoval, i ked priestoru na RP je hlavne v jej poslednych castiach cely rad.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
22. 10. 2008 05:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V GTA4 je nějaká možnost hrát hlavního hrdinu? Není jeho povaha už nascriptovaná? Role playing game je hra o hraní. Hra na hrdiny je celkem přesná. Hrdina není jen neohrožený bijec, ale také důležítá postava v příběhu, ať už hlavní či vedlejší.

Reklama
Reklama