Tak, reagovat na diskuze pod recenzemi z pozice autora textu je podle mého názoru marný a často kontraproduktivní boj, protože se snaží přesvědčit již dávno skálopevně přesvědčené, ale budiž, alespoň bodově:
1. Recenze je publicistický útvar, který by měl mýt složen ze 2 části – deskripce a hodnocení, přičemž hodnocení je jen a pouze SUBJEKTIVNÍ a odráží názory pouze recenzenta. Nepoužívá „objektivních“ vědeckých postupů striktně daných v podobě přesně určené metodologie. Není tak např. komparativní analýzou několika specifikovaných proměnných u výzkumných objektů (srovnání dvou her), ani kvantitativním sociologickým průzkumem vzorku populace (co na to říkají jiní hráči). I když recenzenti těchto postupů pod rouškou objektivity jakože používají, neznamená to, že je pak text OBJEKTIVNÍ. Jejich výběr zkoumaných proměnných je vždy subjektivní, pouze často mylně odkazují k nějaké rádoby objektivitě, která je ovšem u publicistického útvaru nedosažitelná (a nehledaná). Objektivní výzkum CG je zatím v plenkách. Jako ukázka třeba http://gamestudies.org/ U publicistiky neexistuje nic jako objektivita, ani vysněná osa míry objektivita vs. subjektivita. Volání po ní je směšné. Proto můj text, stejně jako všechny recenze na cokoli, je subjektivní. Toť všeobecně.
2. Příběh mě jednoduše vůbec neoslovil mj. PRÁVĚ proto, že jsem čekal více s ohledem na původní Supreme. Nijak extra mě do hry nevtáhl, ani nemotivoval k dalšímu hraní. Jestli revendarkovi vyhovuje - šťastný to člověk.
3. Rozebírat, která jednotka za koho je silnější, či slabší, patří spíše na fansites, než do recenze. Důvod: Zajímá to opravdu jen hráče konkrétní hry a v recenzích na to není prostor. Do polemiky, která jednotka je lepší, se tak nehodlám pouštět.
4. Nevím, kde to XY vzal (a to četl 2x, chválím), ale vskutku jsem v recenzi nesrovnal FA s žádnou jinou gameskou (včetně StarCraftu), a to ani v jednom bodě. Ne že by to nebylo možné, ale proto, že rozdíly jsou zřejmé. Věta „Raději počkám na klasický realtimový StarCraft 2“, opravdu není srovnání. Jenom tím říkám, že nebudu hrát FA a raději počkám na SC2 :-)
5. Možná jsem opravdu mohl věnovat více prostoru popisu možností skirmische a Multiplayeru, ale osobně jsem to nepovažoval za nutné. Omezoval mě rozsah, který jsem i tak přesáhl, a tak jsem zůstal jen u pochvalného hodnocení.
6. Obtížnost je pro novice náročnější a potrápí i nejednoho profíka. Jeden z důvodů „nepřístupnosti pro novice“. Stejně jako chabý až směšný tutoriál.
7. Žánr RTS je můj šálek čaje. FA do té doby než začal nudit taky.
8. Ke zlepšené AI jsem dal příklad. Rasy považuji za vybalancované (samozřejmě, že po 200 nahrátých hodinách bych možná mluvil jinak, ale po standartních cca 50-ti mi to tak přišlo).
9. Za hodnocením 7/10 – slušný datadisk – si plně stojím; je tvořeno odpočtem od 10 v číslech – 0,5 za příběh, - 1 za hardware, -1 za nepřístupnost pro novice. A tak jsem váhal. Nakonec jsem dal 7 protože mě FA začala subjektivně nudit. Punk.