@Lex_: Nesouhlasím. Je to jen věc dovedností a a schopností hráče. Já jsem přišel bez pomoci na 131 ze 135. Každý má talent/schopnosti na něco jiného. Pro mě nebylo těžké pozorovat prostředí a všímat si vzorců, ale zase neumím v hlavě přeskládávat tetrisové dílky to požadovaných tvarových uskupení (a jsou letsplayeři, kterým to nečiní problém).
Pane recenzente, oceňuju snad nejvyargumentovanější kritiku této hry, a proto Vám plním přání - zaregistroval jsem se a napíšu svůj názor z pohledu člověka, který má za sebou cca 140h hraní Witnesse.
Myslím, že nejste ani debil, ani borec, ale spíše smolař. Zejména z videa jsem se utvrdil v dojmu, že největší výtkou a frustrací bylo smazání postupu po dohrání hry (resp. dosažení jednoho z jejích konců). Mám PC verzi, takže nevím, jaká je situace na PS, ale smazání postupu je samozřejmě bug - rozhodně to NENÍ vlastnost hry.
Dále několik dílčích postřehů:
1) Ve hře nejsou pouze monology a citáty, jsou tam i dialogy. Jen je velice obtížné je najít.
2) Interpretace ostrova jakožto obřáho líbivého interaktivního menu pro výběr puzzlů je samozřejmě nesmysl - sám jste se zmínil o "collectibles", takže víte, že to není pravda a že puzzly jsou cca ve 200 případech přímo spojeny s prostředím ostrova a nemohly by vytržené jinde fungovat (na papíře či v mobilní aplikaci).
Nevím, zda jste se dále např. přišel na to, že jedna část ostrova dokonce slouží jako obří interaktivní mapa ostrova (a nemyslím mapku na lodi)...? Nebo co naznačují sochy zvířat a lidí? A že se jistá socha v průběhu hry mění?
3) Stojím si zatím, že VŠECHNY puzzly mají logiku a systém. Pokud jste náhodou trefil správné řešení a nevíte proč, tak jste to to prostě nepřišel. To není chyba hry, ale Vaší úvahy. Pokud naznačíte, v jaké části ostrova jste na takový problém narazil, mohu napovědět, aniž bych přímo explicitně daný systém popsal. Většina mechanik je v jádru velmi prostých, ale zcela souhlasím, že je mnohdy obtížné ona pravidla rozpoznat. Hlavně u "skrytých" panelů s trojúhelníkovými symboly, které představují pořádný oříšek (nicméně aplikované pravidlo je primitivní).
4) Kolega Dřevíkovský trefně poukázal na několik vrstev Braidu. Myslím, že vrstvy jsou i zde a první z nich se týká např. přímo těch "collectiblů", i když říci a ukázat to ve video považuju za hrubý spoiler, protože zbytečně obírá hráče o "wow" moment, kdy na to sami přijdou. Další vrstvy jsou už interpretačně náročné, ale čím dál se dostanete (a Vy jste se zase tak daleko nedostal ;-)), tím více se příběh začíná vynořovat (hlavně z dialogů, o jejichž existenci jste zřejmě nevěděl). Nečekejte ale žádné explicitní odhalení, vše je velice subtilní a nechává vysvětlení na hráči. Nelze se tedy divit, že spousta lidí nikde žádnou naraci nevidí. Buďto ji nenajdou nebo nejsou schopni vlastní interpretace - stejně tak bychom se mohli dohadovat, jaký příběh (potažmo zda-li vůbec nějaký příběh) je v Lynčově filmu Mazací hlava či v Joycově knize Oddyseus.
Já osobně jsem přesvědčen, že ostrov sám jako idea, koncept i jako metakoncept je ten největší a nejsložitější puzzle ze všech ;-)