O.k. správná reakce, zřejmě jsem špatně rozlišil názory autorů hry a autora článku, neboť jsem v článku viděl spravedlivé rozhořčení že "nablblá media popisují situaci... ... pouze z té správné strany", (ano media jsou často povrchní, ale k této situaci je dost informací i v českém prostoru: Gazdík.A, : "Kdo vyrobil piráty? Také rybáři a mafie z Evropy" nebo Amsas Consulting: Countering Piracy off Somalia a další). Přesto trvám na tom, že reflexe skutečných události ve hrách bude mít v sobě nutně nějaké hodnocení či soudy (i kdyby to mělo být jen ve škále výběru prostředků ze kterých lze volit rozhodnutí) a bude velmi obtížné je objektivně a spravedlivě vyvážit právě proto, aby to nevedlo k "agitkám" a chcete-li tedy i k propagandě. Závěr - nápad dobrý , těžko však proveditelný.
Prvně bych chtěl podotknout, že nemohu zcela souhlasit s hodnocením příčin somálského pirátství - je jisté že soukromé společnosti využily situace v Somálsku a s šefy místních klanů a přes úplatky úředníkum si koupili možnost ukládat (nelegálně? ale jistě za směšné peníze) odpady a vést rybolov v somálských vodách. Šefům klanů a úředníkům na místních rybářích pranic nezáleželo, ale tyto činnosti legalizovali. Politologický exkurz A. Smutného je tedy také smutně jednostranný. Lze pochopit motivy kriminálníků, ale i bývalých rybářů z pobřežní stráže, že se k pirátství uchýlí, - nemyslím si však, že je možné tuto činnost morálně obhajovat. Navíc hodnocení pana Smutného ma tendenci být až radikálně levicové, na pomezí autonomě anarcho názorů. I když píše o tom, že je dobré se bát jednoznačných odpovědí na otázku zda společnost nebo piráti, sám jedny preferuje (jistně ne odporný kapitalismus) Toto myšlení je tedy také bipolární. Abych se vrátil k tématu, domnívám se že je správné chtít po hrách, aby k jejich zábavnosti byl přidán jakýsi informační prvek z aktuálních či historických událostí, aby hry reflektovaly sociální a kulturní problémy současnosti, odstranila se povrchnost a plochost schématu dobro x zlo. Nebezpečná potíž však bude v tom jak a z jaké názorové pozice tyto události do her implantovat. Jde o to aby informace a případné obeznámení se s problémem nevedly k politickým agitkám právě typu páně Smutného a nebyly to bajky o nešťastných rybářích a odporném kapitalismu.