H1Z1 Článek H1Z1 - první dojmy

H1Z1 - první dojmy

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

31. 1. 2015 11:15 12
Reklama

DayZ možná založilo úplně nový žánr a těší se až těžko uvěřitelné oblibě, obří sliby se však vývojářům nedaří plnit. Zhruba rok po vydání Early Access verze samostatné hry je DayZ v prachbídném stavu, a tak se část hráčů ohlíží i po jiných survival titulech. Většina z nich je na tom bohužel ještě o poznání hůř. Nejslibněji vyvíjejícím se projektem posledních měsíců je nicméně H1Z1 z dílen Sony Online Entertainment, které do žánru nepřináší žádnou revoluci, ale na rozdíl od svých konkurentů už nyní docela dobře funguje.

APOKALYPSA. APOKALYPSA JE POŘÁD STEJNÁ

Nečekejme zajímavý příběh ani originální téma. Survival „simulátory“ jsou zkrátka budovány hráči a na nějakou historii se moc nehledí. Hlavní roli i v tomto případě hraje strach o přežití ve světě plném hnusných zombíků a dalších hráčů, kterým se často nedá věřit. Nikdy nevíte, zda vám nový kámoš nezabodne kopí přímo mezi lopatky a neobere vás o všechny konzervy s řepou. Je fajn, že škaredá atmosféra a téměř konstantní pocit nejistoty skvěle fungují i v H1Z1.

Hráči mohou kácet stromy, holit keříky nebo ničit krabice a získávat potřebné suroviny.

Částečným zklamáním je však herní svět. Je jasné, že „českou“ Černarus jen tak něco nepřekoná, americký venkov si ale umíme představit daleko lépe zpracovaný. Prostředí je dosti jednotvárné a většina budov si je podobná jako vejce vejci. O naprosto shodné výstavbě jejich interiérů nemluvě. Chybí výrazná a zapamatovatelná místa jako černaruské severní letiště nebo populární Elektrozavodsk a jeho sniperský kopeček. Vývojáři slibují kontinuální rozšiřování mapy, tak se nechme překvapit.

SURVIVAL JAKO HRA

Od DayZ odrazuje hráče především neuvěřitelné toporné ovládání, tragická interakce s okolím a celková zastaralost, která je cítit na každém kroku. H1Z1 si v tomto ohledu vede daleko líp – sbírání okolních předmětů je snadné a intuitivní a prostředí není pouhou statickou kulisou. Hráči mohou kácet stromy, holit keříky nebo ničit krabice a získávat potřebné suroviny. Rozdělat oheň a rozpálit gril nebo pec, v nich pak vypálit kovové součástky nebo převařit vodu. Lovit divokou zvěř nebo se nechat sežrat naštvaným medvědem. To možná nezní kdovíjak přelomově, při dalším přímém srovnání s DayZ se ale jedná o obrovský rozdíl v pocitu ze hraní.

Obstojně funguje i loot systém, bez kterého se survival tituly nemohou obejít. Vybírání kuchyňských linek, popelnic a skříni vám přinese právě to, co byste čekali, tedy jídlo, pití, zahrádkářské načiní nebo oblečení. Samozřejmě v přiměřeném množství. Ve vyřazených autech najdete dostatek kovu, v toolboxech zase opravářské nářadí. Zprovoznit trochu pomlácené auto ale není žádná legrace, materiálu je zapotřebí hromada a vůbec najít takový vůz je zkrátka problém. Podobně vzácné jsou střelné zbraně a nezbytným pomocníkem při procházení zničeným světem je kompas.

Ani v H1Z1 pak nesmí chybět výroba vlastních předmětů. Skrze jednoduché craftovací okénko hráči objevují recepty na nejrůznější hračky potřebné k přežití. Luky, sekyrky, šípy, oštěpy nebo batohy, ale i základy obydlí. Vstupních surovin stačí málo, a snad i proto se každý nováček chvástá svým lukem, malou budkou ohrazenou dřevěnými ostny, truhličkou a sběračem dešťové vody. Protože je získání základních předmětů tak jednoduché, není každý nový start po bolestivé smrti tak frustrující.

FUNGUJE TO!

I přes to, že je H1Z1 v rané fázi vývoje a mezi hráči je teprve pár dnů, působí přinejmenším jako alternativa k DayZ, které si mezi survival tituly (možná bohužel) vydobylo podobnou pozici jako World of Warcraft mezi MMORPG a slouží tudíž jako určitý mustr, podle kterého srovnávají nejen hráči, ale také sami vývojáři. Sice je novinka vizuálně ošklivější a není na první pohled tak zajímavá, je ale funkční, slušně běží i na průměrném hardwaru a je hratelná i pro hráče, kteří nemají trpělivost s modifikací vojenského simulátoru. Některé bugy mu ale zatím nejsou cizí - občas zlobí zapalování ohnišť, sem tam vás naštve interakce s plným inventářem a procházení zombíků a zvířat dveřmi fakt není příjemné. Pořád to ale není dost problémů na to, abyste se od hraní stačili odtrhnout na delší dobu. Podstatná část herní obce si stěžuje na náběh k pay-to-win modelu, ale nám se při hraní nestalo, že bychom narazili na hráče, který by díky nakoupenému vybavení byl silnější než poctivec.

Některé bugy ale zatím nejsou hře cizí - občas zlobí zapalování ohnišť, sem tam vás naštve interakce s plným inventářem.

Na závěr ještě pár vět k tomu, co se chystá dál. Tvůrci hráčům velmi často posílají drobné záplaty, které opravují především potíže spojené s lootem a upravují další méně či více podstatné vlastnosti. Je znát, že své komunitě naslouchají. Brzy by mělo přibýt rybaření a spekuluje se i o možnosti ochočení vybraných zvířátek. My si přejeme hlavně ozvláštnění herního prostředí a vyladění všech prvků. Zklamaní ale rozhodně nejsme a s dalším postupným vylepšováním hry přineseme aktuálnější dojmy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama