Valve časem opět zkusí zpoplatnit modifikace
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Valve časem opět zkusí zpoplatnit modifikace

Valve časem opět zkusí zpoplatnit modifikace

David Plecháček

David Plecháček

13. 2. 2017 10:19 2
Reklama

Možná si vybavíte, s jakou pompou Valve v roce 2015 spouštělo zpoplatnění modifikací ve Steam Workshop. První hrou, u které si tvůrci modů mohli říct o nějakou tu korunu do své kasičky, byl The Elder Scrolls V: Skyrim. Už v té době pro velkolepé RPG existovalo přes 24 tisíc modů, a tak se jednalo o ideálního pokusného králíka, na kterém šlo novou funkci vyzkoušet. Jenže Valve narazilo.

Novinka se setkala s velkou nelibostí hráčské komunity, a tak se společnost ani ne za týden rozhodla nový systém stáhnout. Ve vyjádření Aldena Krolla, jednoho z interních zaměstnanců společnosti, mimo jiné stálo, že si Valve myslelo, že „to pro všechny vyústí v lepší mody, placené i mody zdarma“. Do té doby společnost opakovaně nabízela mnoho možností, jak sdílet část výdělku z vlastních modů - a lidé tyto novinky přijali kladně - ale plošné zavedení podobného systému je zcela něco jiného. A to tehdy designéři a lidé ve vedení Valve podcenili. Jenže koncept se jim evidentně z hlavy nikdy nevytratil.

Myšlenku nějakým způsobem obnovit a definitivně realizovat původní plány vyřkl člověk nejvyšší – Gabe Newell. „V jistém smyslu chcete mít přehled o tom, zda komunita vývojářům říká ‚jo, udělejte toho víc‘, nebo ‚ne, prosím, už nikdy nic takového nedělejte‘. Ale i moddeři vytváří hodně kvalitního a hodnotného obsahu, a my si myslíme… rozhodně za to musí být nějak kompenzováni, a to, že za to nedostávají žádnou odměnu, je chyba systému, že? Chcete, aby existovaly efektivní způsoby, aby ti tvůrci, kteří obsah vytváří, byli opravdu ti lidé, ke kterým proudí peníze,“ říká v odpovědi na otázku redaktora webu GamesBeat.

Jak víme, první pokus moc dobře nedopadl. Newell si ale myslí, že Skyrim nebyla ta nejlepší hra, na níž se měl takto specifický systém zavádět. „Některá naše rozhodnutí byla opravdu stupidní,“ pokračoval ve výpovědi. „Erik Johnson (zaměstnanec Valve, pozn. red.) nám tehdy říkal, abychom ten koncept prozatím stáhli, ale ten základ, že ‚komunita musí odměňovat tvůrce, kteří pro ně vytváří obsah‘ tu zůstal a je stále nesmírně důležitý,“ říká čtyřiapadesátiletý rodák ze Seattlu.

Zároveň dodal, že má pocit, že tím Valve přispěje celému systému, ale je potřeba najít ten správný mechanismus, v němž by byli spokojení jak zákazníci (kteří by za modifikace platili), tak samotní tvůrci (kteří by cítili, že je systém spravedlivý a že odměňuje ty správné lidi). Najít ideální řešení ale nebude jednoduché. Jisté je jedno – Valve se má z čeho učit: „Skyrim nám dal hodně informací. Ale tehdy jsme si sáhli na rozpálenou plotýnku. Možná chvíli počkáme, než na ni položíme prst, abychom zjistili, zda nevychladla.“  

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama