Proč není GTA nebo RDR každoroční?
Tuhle situaci určitě znáte - ambiciózní titul, který oslaví s prvním dílem výrazný úspěch, se za rok s minimální invencí vrátí, aby se za plnou cenu opět prodal, a jelikož druhý díl úspěchem neméně naváže na svého předchůdce, stane se z modelové situace začarovaný kruh. Assassin’s Creed, Need for Speed, Call of Duty, Battlefield, to jsou všechno značky, které minimálně donedávna těžily statisíce prodaných kopií každý rok. Proč ale existují značky, které jsou neméně úspěšné, a přesto každoročně nevychází? Tak přesně o tom bude řeč s prezdientem společnosti Take-Two, vydavatelem sérií GTA nebo Mafia.
Jméno Karl Slatoff vám možná nic neříká, v herním byznysu je totiž větších ryb, než je on. Přesto se jedná o prezidenta jednoho z největších vydavatelských domů na světě. Na právě probíhající akci v New Yorku byl právě tento člověk dotázán, proč své značky firma nezkaždoroční. Není to jenom o vývoji, ale udržet investory u sérií, jejichž vývoj je držen pod pokličkou a často trvá několik let, není snadné. „Ano, je to trochu výzva,“ přiznává Slatoff. „Nemáme v plánu měnit naší roční strategii, neboť by se pravidelným vydáváním her značky unavily. Vyrábíme franšízy, které mají určitou hodnotu, a tak musí být jejich vydávání patřičně plánováno,“ uvádí.
V podobném duchu hovořil již v listopadu loňského roku Strauss Zelnick, výkonný ředitel společnosti. Ten se nechal slyšet, že každoročnost může vést k „erozi hodnoty samotné značky“. „Trh se nás ptá: ‚Proč nevydáte své hry každoročně?‘ Upřímně si myslíme, že to, že si lidé počkají, povede k většímu očekávání a k větší poptávce,“ přiznával ryze obchodní zájmy společnosti. „Na jednu stranu jde o to nechat značku odpočinout, na druhou mít co nejkvalitnější zboží na trhu - a to chce taky čas. Nemůžete to dělat každoročně,“ dodával.
Dnešní slova Karla Slatoffa vše jen potvrzují: „Je sice lákavé vydávat hry pravidelně a dojit tak značku jak dlouho to jen jde, ale všimněte si toho, jak ostatní velké franšízy v herním byznysu uvadají a ztrácí dech. Pro nás je každé další vydání hry v sérii posunutím našich možností zase o něco dál, je větší než předchozí.“ Pravdou je, že se stačí podívat na výstavní skříň společnosti, studio Rockstar Games a jejich sérii Grand Theft Auto - každý další díl posouvá hranice série o několik mílových kroků kupředu. Děje se to tak s CoD? S Assassinem? S Need for Speed? Poslední dva zmíněné příklady jsou důkazem, že i další společnosti si únavu připouští. Need for Speed v zimě vyšlo po roční pauze, ale jak je vidět, ani to nemusí být dost. Jak dopadne příští Assassin, kterého se letos nedočkáme, samozřejmě nevíme, o stagnaci značky se ale hovoří roky. Není to tedy nic nového.
Zelnick nicméně prohlásil, že některé značky by měly získat určitou pravidelnost, byť třeba ne každoroční. Tehdy poznamenal například série BioShock nebo Borderlands. Již zmínění Rockstaři však svůj harmonogram jen tak měnit nebudou.