Článek RE3PORT #01: Jak Xbox zničil E3

RE3PORT #01: Jak Xbox zničil E3

Blixa

Blixa

1. 6. 2009 22:14 52
Reklama

Zvykli jsme si tomu říkat „nultý den E3“, přestože to není (a nikdy nebylo) úplně přesné. Den před otevřením bran samotné výstavy je totiž ve skutečnosti dnem nejdůležitějším. Pravidelné tiskové konference Microsoftu, Sony a Nintenda, tedy všech tří first-party firem, se totiž v minulosti odehrávaly právě v tomto termínu a oznámení, která během nich byla učiněna pak zásadně ovlivnila celkový pohled na výstavu. O důležitosti těchto výročních konferencí koneckonců hovoří i fakt, že zatímco v minulých dvou letech celá E3 zeštíhlovala, tiskovky si zachovaly svou monumentální podobu. Všechny tři firmy se skoro až dětinsky perou o své místo v internetovém zpravodajství, hráči pravidelně hodnotí, která z konferencí byla nejlepší a co budou oznámené hry znamenat pro budoucnost daných platforem. A letos tomu samozřejmě není jinak.

Co ještě přidat? 

Nultý den letošní E3 ovládl Microsoft. Není to tak překvapivé, protože Sony i Nintendo si své tiskové konference naplánovaly až na první den samotné výstavy (první z nich začne dnes v podvečer vašeho času) a tiskovky Ubisoftu a EA jsou příliš o shrnování již dlouho známých informací, než aby mohly first-party firmám ukrást hlavní dávku pozornosti. Microsoft by ale zřejmě „vyhrál“, i kdyby byla pondělní konkurence v tom nejsilnějším složení. Během dvou hodin totiž představil tolik novinek, celebrit a zajímavostí, že by to v jiných letech stačilo všem třem firmám dohromady. Podrobnosti o jednotlivých oznámeních vám již naservírovala naše novinková skvadra, takže se nebudeme na tomto místě opakovat a zkusíme si okomentovat jen to nejzajímavější.

Z těch „obyčejnějších“ věcí jsme se nechali rádi unést atmosférou Alana Wakea, dynamickou akcí Modern Warfare 2 a nabušenou Forzou Motorsport 3. I z ohlasů novinářů během konference (a letmých útržků rozhovorů po jejím skončení) byly patrné bezprostředně pozitivní dojmy. Překvapivě málo se ale mluvilo o Halo (ostatně ani nebylo moc o čem, ukázka byla až trapně krátká) a trochu rozpačitě působila i prezentace Splinter Cellu. Trochu trendové propojení Xbox Live s Facebookem a Twitterem v nás také žádné velké nadšení nevzbudilo – a naopak z integrace Last.fm máme velkou radost. Celkově ale všechna tato oznámení a novinky působila přesně tak, jak se během konference vyjádřil jeden z řečníků (i kdybyste mě zabili, nevím už, kdo to byl) – Xbox 360 je komplexní multimediální projekt, ve kterém nechybí nic, co byste mohli od podobného zařízení čekat. Pozor, netvrdím, že je to skutečně pravda. Ale v průběhu tiskovky se tohoto pocitu nedalo dost dobře zbavit.

Zázrak jménem Natal 

Tony Hawk, Beatles, Crackdownu 2, Halo Reach nebo Metal Gear, to je všechno pěkné. Po skončení tiskovky se ale všude kolem nás stejně nemluvilo o ničem jiném, než o Projectu Natal. Microsoft si nechal ten největší E3 projektil pěkně na konec a předvedl zařízení, které lze s trochou nadsázky nazvat novou verzí Xboxu 360. Když jsme se s Pavlem bavili o tom, co si vlastně o celé téhle věci myslet, úplně jsme se neshodli, jestli se máme na Natal neskonale těšit nebo se ho spíše bát. Ano, na první pohled to vypadá fantasticky. Nepochybně jde o přirozený krok, který logicky vývojově navazuje na koncept hraní pro celou rodinu. Xbox 360 byl dlouho považován za přístroj hlavně pro hardcore hráče a Natal by mu mohl otevřít dveře do obýváků, kde se již omrzelo Nintendo Wii. Zklamáni ale nemusíme být ani my, jako „normální“ hráči. Natal totiž nemusí být jen o odpalování míčků, sci-fi listování v menu, kreslení slonů a povídání si s malými chlapečky. Tohle zařízení může teoreticky umožnit ve hrách ukazovat příběhy a události, které by byly při klasickém způsobu ovládání buď úplně nemožné, nebo neskonale nudné. Zatímco nyní platí, že i v dobrodružných hrách založených na příběhu musí být zpravidla nějaká ta akce, která proloží vyprávění, s možnostmi Natalu by se potřeba mohla úplně vymizet. Při správném využití mikrofonu, kamerky a snímání pohybů by se i relativně nudné činnosti daly udělat zábavně.

Chceme mačkat? 

Natal v nás ale vzbudil i obavy. A teď nemluvíme o tom, že projekt je zřejmě v hodně rané fázi vývoje a že aplikace, kterou předvedl Peter Molyneux může mít řadu zádrhelů (úroveň umělé inteligence tak jak jí naznačil Milo asi hodně převyšuje současné technologické možnosti, apod.). Při sledování toho všeobecného nadšení a chvály ze strany Molyneuxe, Spielberga a hromady novinářů v sále se člověk jen těžko ubrání pocitu, že možná ani nechce, aby se hry dál vyvíjely zrovna tímhle způsobem. Něco uvnitř vám říká, že to mačkání tlačítek na ovladači máte vlastně rádi, a že se s těmi plastovými ovladači ani moc loučit nechcete. Natal může být revoluce, ale tahle trochu neracionální nostalgie ho může ohrozit možná více, než technologické komplikace. Ale to jsou všechno úvahy, na které je ještě dost času. Natal je spíše ve stádiu technologického dema než nějaké jasně definované periférie, takže prostoru jak pro nadšení tak pro skepsi je stále dost a dost.

V nadpisu tohoto článku jsme tak trochu provokativně napsali, že Microsoft zničil E3. Svým způsobem tomu tak opravdu je a moc si nedovedu představit, co by muselo přijít zítra na tiskovkách Nintenda a Sony, aby se tento dojem změnil. Letošní Microsoftí brífink považuji za nejnabušenější od oznámení Xboxu 360 a osobně jsem velmi zvědavý, jak na tuto ofenzivu konkurence zareaguje. Jak trefně konstatovali dopisovatelé Edge – nejenže Microsoft pro sebe ukradl celou show, ale ukradl i Metal Geara, Spielberga a unikátní sestavu Yoko, Paul a Ringo. Zvednout tuhle hozenou rukavici bude hodně těžké...

Sledujte náš E3 2009 speciál: původní videa z LA, dojmy Martina Bacha a Pavla Dobrovského, komentované fotografie, Twitter feed a záplavu novinek, trailerů a screenshotů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama