Vývojáři kritizovali své zrušené týmy
Zhruba před rokem jsme oplakávali zánik studia Ensemble, které stálo za vynikající strategickou sérií Age of Empires. Microsoft se jeho provoz rozhodl ukončit z finančních důvodů. Na Game Developers Conference o zrušení týmu promluvil Paul Bettner, jeden z jeho bývalých členů. A Microsoft za uzavření studia nekritizoval: „Faktem bylo, že nám každá hra zabrala dvakrát tolik času, než jsme původně ohlásili, a také stála dvakrát tolik peněz. Microsoft je obchodní společnost, zodpovídá se svým akcionářům, my jsme prostě byli moc nákladní.“ V další části své řeči Bettner, který momentálně pracuje u firmy NewToy vyvíjející hry na iPhone, mluvil o workoholismu uvnitř Ensemble Studios: „Každý byl workoholik, vývojáři pracovali dlouho do noci a často i spali v kancelářích. Byli svázáni úspěchy série Age of Empires. Jako zaměstnanec a později jako manažer jsem to sledoval a neudělal nic, abych je zastavil. Neučinil jsem žádné rozhodnutí, doufal jsem v další velký úspěch.“
Paul Bettner dále upozornil na stížnost manželek zaměstnanců Rockstar Games, které kritizovaly hrůzné podmínky ve studiu a na statistiku, podle níž se chystá více než třetina vývojářů během následujících pěti let opustit videoherní průmysl: „Je to strašné. Ničíme naše nejlepší lidi, rozvracíme jejich rodiny a obětujeme jejich mládí. Odejdou a vezmou s sebou všechny své zkušenosti.“
Na konferenci pak vystoupil také Carey Chico ze studia Pandemic. To loni v listopadu uzavřela společnost Electronic Arts. I Chico kritizoval hlavně svůj tým: „Začátek našeho konce nastal po úspěchu Full Spectrum Warrior a Mercenaries a zisku financí díky spojení s Bioware. Když dostanete kapitál a nemusíte se už plně zodpovídat distributorům a dodržovat k nim závazky, musíte interně udržovat zodpovědnost a disciplínu. Když ji nemáte, všechno jde do kytek,“ uvedl Carey Chico, který je nyní prezidentem nově vzniklého studia Globex. Snad se další vývojáři z jejich chyb poučí.