Vyšel Mario na iOS. Akcie Nintenda klesly
Nintendo zaostalo za očekáváním s Wii U, a tak pomalu penetruje se svými značkami i trh mobilní. Tento krok je rozhodně pro většinu fanoušků vítaný, neboť pokud nevlastní nějaký „N“ hardware, těžko s nimi přijdou do styku. Oba dva tábory, fanoušci i společnost jako taková, si v tu chvíli jdou naproti a třeba takoví Pokémoni jasně ukázali, jaká je po nich vlastně poptávka. Prakticky o to samé v bledě růžovém se ode dneška pokouší Nintendo se svým Mariem.
Hopsačka stroze pojmenovaná Super Mario Run je už k dispozici na iOS, tudíž si největší mobilní trhák letošní zimy můžete vyzkoušet i vy. Hra je zadarmo, a pokud se vám investování dodatečných peněz příčí, nikdo vás nutit nemůže. Přesto má hra své limity – jednak k jejímu užívání potřebujete být neustále připojení k internetu, ale také si musíte zaplatit přibližně 250 korun, abyste si odemkli i zbývající světy, jiné, než je ten původní.
Ačkoliv se svým konceptem nemůže Mario lišit od Pokémon Go víc, Nintendo se neubrání určitému srovnání. Pokémoni totiž trhali rekordy, svým tvůrcům, studiu Niantic, stejně jako Nintendu samotnému přinášeli nemalé zisky, v žebříčcích popularity se do té doby bezprecedentně vyhřívali na prvním místě, a my jsme samozřejmě zvědaví, jestli Super Mario Run dokáže předchozího průkopníka překonat.
Už teď ale víme, že Mario tolik povyku neudělal. V současnosti se sice vyhřívá na prvních místech v žebříčku popularity hned v 62 zemích, ale ve Spojených státech mu trvalo sedm hodin, než se na vrchol vyšplhal – Pokémonům to trvalo hodin pět.
Na další srovnání si musíme počkat. Pokémoni například pokořili hranici šesti set milionů dolarů na tržbách za 90 dní, tedy vůbec nejrychleji v historii mobilních her. Po světě začínají vycházet první hodnocení, a ty na poměry pouhé hopsačky nejsou vůbec špatné. Ale zatímco se hráčům Super Mario Run líbí, investoři mu nevěří.
Opět se stalo, že jakmile Nintendo uvedlo nějaký svůj produkt na trh – v tomto případě právě Maria – jeho akcie klesly. Hodnota společnosti na burze v Tokiu klesla o celých 5 procent, přičemž po jejím zavření se hodnoty přeci jen vzpamatovaly a o jedno procento stouply. Celkový pokles nakonec činil procenta čtyři.
Důvodů, proč se tomu stalo, uvádí web Sky hned několik. Prvním problémem je právě nutnost dodatečného odemčení kompletní hry za relativně vysokou částku. Kolik lidí bude chtít investovat 250 korun na trhu, kde se nejvíce daří kompletně free-to-play hrám? Aby potenciálních zákazníků nebylo už tak málo, investoři kritizují i exkluzivitu na zařízení od Applu. Super Mario Run sice na Androidu vyjde, ale Nintendo nesdělilo více než neurčité datum 2017. Zároveň hru vyvíjelo přímo Nintendo (na rozdíl od Pokémon Go). Jak se debut povede? Existuje zkrátka až příliš otazníků, na které trh zareagoval tak, jak reagoval.
„Nintendo přichází na trh v době, kdy je trh relativně nasycený. Přichází ale se známou značkou. Kromě Nintenda budou i ostatní vydavatelé sledovat, jak se Mariu povede, a zda uspěje s desetidolarovým prémiovým modelem. Myslím, že nostalgie tu bude hrát klíčovou roli,“ říká například ředitel společnosti SuperData Joost van Dreunen.
Někteří analytici odhadují, že za první měsíc Super Mario Run vydělá jenom polovinu toho, co Pokémon Go. Zda by to byl pro Nintendo úspěch si netroufáme tvrdit, je ale jasné, že společnost má ambice jen ty nejvyšší.