VR hra bojuje s Alzheimerem
Některé hry obdivuhodným způsobem mapují projevy závažných nemocí. Vzpomenout lze třeba Hellblade: Senua’s Sacrifice. Počin studia Ninja Theory podrobně zkoumal psychiku hlavní hrdinky a přiblížil tím problematický život s duševní poruchou. Jiné tituly zase pomáhají se samotnou diagnostikou konkrétního onemocnění. Do této kategorie spadá Sea Hero Quest.
VR hra byla vytvořena čistě za účelem lépe porozumět Alzheimerově chorobě. Podle nové studie jde skutečně o efektivní nástroj, který šetří moře času. Vše se točí kolem navigace lodi. Úkolem hráče je dosáhnout předem daných záchytných bodů s pomocí mapy. Háček je tom, že mapa časem zmizí. Hráč se tedy na své plavbě musí spolehnout na svou paměť.
Proč si autoři zvolili právě tento námět? Neschopnost orientovat se v prostoru je totiž jedním z příznaků choroby. Jednoduchá hra skutečně pomáhá profesionálům v oboru s identifikací prvních náznaků u lidí, u nichž do té doby nebyly patrné žádné symptomy. Náznaky je sice možné odhalit lékařskými testy, Sea Hero Quest je však mnohem efektivnější. Dvě minuty hraní totiž poskytnou stejné množství informací, jako pětihodinový výzkum na základě laboratorních testů. Hra také pomohla zjistit, jak schopnost orientace v prostoru souvisí s věkem, pohlavím, národností a podobně.
Hra byla vytvořena studiem Glitchers, které se specializuje na vývoj mobilních aplikací. Financování zajišťoval Deutsche Telekom, na produkci se podíleli výzkumníci z univerzit v Anglii a specialisté na Alzheimerovu chorobu. Číslo přesahující 4,3 milionu hráčů je důvodem, proč je titul označován za historicky nejrozsáhlejší studii demence.