uskali-vyvoje-ceskych-nezavislych-her
Novinka Úskalí vývoje českých nezávislých her

Úskalí vývoje českých nezávislých her

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

9
Reklama

Vyvíjení počítačových her není žádná legrace. Dva roky na něčem poctivě dřete, pipláte se s každou maličkostí a týden po vydání přijde nějaký Franta Vopička s crackem, který celou vaší snahu pošle do kopru. Tuto realitu znají velmi dobře velké vývojářské domy, ale nedávno se tato zkušenost "přihodila" i českému nezávislému týmu FiolaSoft. Jejich aktuální titul PacIn: Nermessova Pomsta se totiž již několik dní válí na internetu volně ke stažení - pochopitelně k nelibosti jeho tvůrců, kteří doufali, že jim dlouholetá snaha přinese i nějaké ovoce v podobě finančního výdělku.

Situace je však trochu odlišná od klasického scénáře - hacker je totiž člen komunity kolem velkého českého diskusního fóra Velkej Chytrák, které cílí na nezávislé vývojáře. Exkluzivně pro Hrej se k celému problému vyjádřila hlavní postava celého FiolaSoftu - Filip Kraucher.

"V první řadě chci říct, že fakt, že se PacIn crackne jsme čekali, obzvlášt, když už je běžně v prodeji - ale až v případě anglické verze. Rozhodně jsme nepočítali s tím, že se nelegální kopie dostane mezi hráče takhle brzo. Za vše je zodpovědný jeden konkrétní člověk z fóra VCH, který zřejmě nedokázal přenést přes srdce mnou kdysi vyřčený názor na jeho styl vývoje her. Tudíž jednoduše tímto způsobem "zjednal odplatu", přičemž ale vůbec neměl tušení co tím způsobí. PacIn je celkem sledovaným projektem - myslím to tak, že když se objevila cracknutá verze, tak o ní lidé měli zájem a my jsme tím pádem přicházeli o peníze, zatímco jemu mohly moje řeči způsobit leda tak psychickou újmu."

FIlip Kraucher dále poukazuje na mezeru v rámci české herní scény.

"Je velká škoda, že zde nefunguje nějaké diskusní fórum, kam by čeští vývojáři psali své poznatky z toho, jak se s touto situací vyrovnat. Věřím, že třeba takoví Amanita Design by k tomu měli hodně co říci. U nás je nicméně situace trochu jiná v tom, že my přesně víme kdo je za crack zodpovědný a zvažujeme naše případné další kroky, protože se s tím nehodláme jen tak bez mrknutí oka smířit."

V prohlášení Filipa Krauchera jistě je dost věcí, které stojí za zamyšlení. Ať už se jedná o aktivitu v rámci české vývojářské scény, kterou by si měla zřejmě vzít pod svá křídla Asociace herního průmyslu ČR a SR, nebo možnost obrany vývojářů ve chvíli, kdy mají v rukou konkrétní důkazy o nepoctivém jednání. Co vy na to?


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama